K
Hej,

Vad har du får framledningstemperatur och för returtemperatur? Har du något magnetit filter som är installerat? Rensat filtret som oftast sitter på returen?

Har du fyllt på vatten i värmesystemet allt eftersom du avluftat?

• Gilla
mika m
  • Laddar…
Börja med att ta bort täcklocksmuttern längst ned på kopplet. det är den som sitter rakt ned där de inkommande rören är.
innanför den bör det finnas en ventil/vred, som du kan skruva på. moturs så minskar du strypningen till denna radiator och ökar därmed flödet igenom den.
skulle det inte bli bättre av det får du gå till radiatorerna som är varma hela vägen ned och göra samma sak fast tvärt om... strypa där så vattnet måste välja annan väg.

• Gilla
Jockebanan och 7 till
  • Laddar…
Kan man få en bättre bild på ventilen i toppen på radiatorn? Se pil.
Det är inte omöjligt att strypningen sitter där, och att ventilen i botten endast är avstängningsventil.

• Radiator med en ventil högst upp markerad med pil, möjlig strypningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif So
  • Laddar…
Tycker inte vi ska försöka lösa något "problem" innan ts svarar på om rummet är för kallt. :)

• Gilla
mika m och 4 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Radiatorn i första inlägget är inte TS utan random bild hen hittat på internet.
Alla älskar väl "random bilder från internet". Bäst av allt är Blocketannonser med en bild på en Volvo V70 och texten "inte min bil på bilden, men likadan".

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Lufta systemet. Ett gratis tips från mig till dig.

O OlaKrister skrev:
Du tror det behövs mer luftning? Och tror du elementet blir varmt upptill om det behöver luftas?
Kloppe Kloppe skrev:
Har avluftat väldigt mycket och motionerat piggen vid termostaten (?)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O OlaKrister skrev:
Ett element som är varmt upptill och kallt nedtill låter inte som det behöver luftas? Brukar inte ett element med luft vara tvärtom?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
I min värld *ska* ett korrekt dimensionerat element för given yta vara varmt upptill och avsevärt kyligare nedtill, vid normalläge. Man vill ha en bra avkylning av tillfört varmvatten för att nå max effektivitet i systemet. Varmt inlopp, att kallt utlopp dvs ett högt temperaturdelta. Betyder att den tillförda värmen via varmvattnet ovanifrån i radiatorn avges som det ska via radiatorn som då kyler utgående vatten mot botten av radiatorn.

Om uppvärmningsbehovet ökar tex vi kraftiga minusgrader så ska en större yta av elementet bli varmt längre ned så att säga, detta pga att elementets termostat släpper på ett större flöde av genomströmmande varmvatten och att elementet då når en högre nivå av sin maxkapacitet. Ger ett mindre temperaturdelta såklart.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
I min värld *ska* ett korrekt dimensionerat element för given yta vara varmt upptill och avsevärt kyligare nedtill, vid normalläge.
Idag så eftersträvar man en difftemperatur på 7-10⁰ över en radiator och golvvärmeshunt.
På golvvärmeslingorna eftersträvar man en difftemperatur på 3-5⁰.

O OlaKrister skrev:
Man får vad man betalar för? :)

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K
O OlaKrister skrev:
Ett till tips, isåfall stäng av cirkulationspumpen när du luftar systemet. Annars flyttar du bara runt luften.

H Harald Blåtumme skrev:
I min värld *ska* ett korrekt dimensionerat element för given yta vara varmt upptill och avsevärt kyligare nedtill, vid normalläge. Man vill ha en bra avkylning av tillfört varmvatten för att nå max effektivitet i systemet. Varmt inlopp, att kallt utlopp dvs ett högt temperaturdelta. Betyder att den tillförda värmen via varmvattnet ovanifrån i radiatorn avges som det ska via radiatorn som då kyler utgående vatten mot botten av radiatorn.

Om uppvärmningsbehovet ökar tex vi kraftiga minusgrader så ska en större yta av elementet bli varmt längre ned så att säga, detta pga att elementets termostat släpper på ett större flöde av genomströmmande varmvatten och att elementet då når en högre nivå av sin maxkapacitet. Ger ett mindre temperaturdelta såklart.
Så kan det ju visserligen fungera, givet att man har ett system som alltid skickar ut tillräckligt varmt vatten för att täcka maxbehovet. Men det normala är att effekten i första hand ökas genom att tilloppstemperaturen höjs. Vilket ger en högre temperaturdifferens över radiatorn. Men eftersom hela radiatorn blir varmare så känns inte nederdelen längre kall när man tar på den och alla är nöjda och glada.

• Gilla
Flstrm
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Har du fyllt på vatten i värmesystemet allt eftersom du avluftat?
Jag gjorde denna missen förra året, hade som följd dålig värme i flera rum. Jag luftade av flera element och en golvvärme slinga utan att fylla på vatten i systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.