29 775 läst ·
268 svar
30k läst
268 svar
En teori jag har om elöverkänslighet
- Resultat ska kunna upprepas vid förnyade test under samma förutsättningar. Är väl nästan det viktigasteMagHam skrev:Alla som läst vetenskapsteori vet att det finns några ganska självklara metoder/grundregler att tillämpa i det här sammanhanget, däribland:
- Blindtest för att utesluta medveten påverkan.
- Uppmätta resultat ska avvika från slumpen.
- Resultat ska kunna upprepas vid förnyade test under samma förutsättningar.
Kanske ALLA som anser sig ha elallergi borde beredas möjligheten att vara med i sådana test?
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Tack, nu förstod jag äntligen varför läkare menar att det måste vara psykiskt betingat.Autodidak1 skrev:Så länge man inte kan påvisa några effekter av el hos de som kallar sig elöverkänsliga så tyder det mesta på att det psykiskt betingat.
DVS om jag som är elöverkänslig tror att det inte finns el i närheten så mår jag bra, men om jag tro att det finns el i närheten så mår jag dåligt. Detta oavsett om det finns el eller inte. Då tyder det på att elen INTE är problemet eftersom jag inte märker av det förrän jag TROR att det finns där.
Människan hjärna är skapad för att se samband (bra ur evolutionär synpunkt), men nackdelen är att hjärnan skapar samband som inte finns också. Och de är svåra att bryta.
Sen kan man väl konstatera att strålning, magnefält mm påverkar människan, men elöverkänslighet som diagnos finns det inga vetenskapligt hållbara bevis för.
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Så här skriver Vårdguiden http://www.1177.se/Skane/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-yttrar-sig-elallergi/
Socialstyrelsen har konstaterat att kunskapen om elöverkänslighet är ofullständig. I dagsläget finns inte vetenskapligt stöd för elsanering.
Socialstyrelsen anser att man inom sjukvården i första hand bör söka efter andra orsaker hos personer som tror sig lida av elöverkänslighet. Anledningen är bland annat att vissa sjukdomar kan leda till besvär som kan uppfattas som elöverkänslighet.
Några tester för att se om man har elallergi finns inte. Därför kan man inte heller säga så mycket om hur elallergi yttrar sig. Många gånger finns andra orsaker till de besvär som personen tror beror på elallergi.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Ett fint sätt att säga att dom troligen inbillar sig (men att det inte är 100% säkert).ion skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 705 inlägg
Man kan se det på "den ljusa sidan" också.
Kan man komma åt den bakomliggande orsaken till sin elallergi så slipper man:
- Betala massa pengar för en elsanering.
- Flytta till mitt i ingenstans.
- Oroa sig för eventuell elektronik som ändå letar sig nära.
Kan man komma åt den bakomliggande orsaken till sin elallergi så slipper man:
- Betala massa pengar för en elsanering.
- Flytta till mitt i ingenstans.
- Oroa sig för eventuell elektronik som ändå letar sig nära.
Det finns en fördel att elöverkänslighet är en psykisk diagnos. Det innebär att man med rätt behandling troligtvis kommer kunna befinna sig i den värld vi alla andra lever i. Eftersom om elöverkänslighet skulle vara fysisk, så borde man inte kunna vara i den vanliga värld. Eftersom symtomen skulle vara outhärdliga.
För den del av de överkänsliga som verkligen är överkänsliga, har nog svårt att se den fördelen. För de vet redan varför de mår dåligt. Att då försöka övertyga de drabbade genom samtal med en person som läst statistik om människors beteende lär knappast vara god vård. Däremot passar det utmärkt in i rappakaljan om vetenskap och erfarenhet som vården alltid gömmer sig bakom när det börjar blåsa. tursamt nog för oss övriga tättingar, är det i detta fall endast en liten grupp som nonchaleras av en okunnig /ointresserad sjukvård. Det hade nog varit ett annat ljud i skällan om det gällt vanligare men svårbevisade åkommor som huvudvärk -"Du inbillar dig bara, eftersom det inte är vetenskapligt bevisat att man kan ha ont i huvudet, erbjuder vi samtalsterapi istället för Alvedon".
Elöverkänslighet finns säkert i många olika svårighetsgrader varför en del säkert inte ens söker för sin symtom för det är uppenbart var felet är. Precis som med Nickelallergi etc...
Något jag verkligen saknar är ett svar från trådskaparen Wilhelmsen i den tyvärr stängda tråden om elsanering.
Mitt inlägg i nämnda tråd.
Wilhelmsen skrev
Tack för era svar. Jag kommer att kontakta en av admins i förut nämnda FB-grupp som är professionell elsanerare. Alla tester är redan avklarade och jag vill ha hjälp snabbt.
Jag skrev
Det var väldigt intressant. Vilka tester har gjorts?
Som ovan sagts. -var sunt skeptisk inför plötsligt uppenbarande änglar som driver affärsverksamhet.
Som sagt vad -VILKA TESTER GJORDES???
Staffan
Elöverkänslighet finns säkert i många olika svårighetsgrader varför en del säkert inte ens söker för sin symtom för det är uppenbart var felet är. Precis som med Nickelallergi etc...
Något jag verkligen saknar är ett svar från trådskaparen Wilhelmsen i den tyvärr stängda tråden om elsanering.
Mitt inlägg i nämnda tråd.
Wilhelmsen skrev
Tack för era svar. Jag kommer att kontakta en av admins i förut nämnda FB-grupp som är professionell elsanerare. Alla tester är redan avklarade och jag vill ha hjälp snabbt.
Jag skrev
Det var väldigt intressant. Vilka tester har gjorts?
Som ovan sagts. -var sunt skeptisk inför plötsligt uppenbarande änglar som driver affärsverksamhet.
Som sagt vad -VILKA TESTER GJORDES???
Staffan
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Men om elöverkänslighet inte kan bevisas på något sätt på den som "verkligen" är elöverkänslig är det svårt att ta det på allvar. Dvs om den elöverkänsliga inte kan känna av el om hen inte vet om det i förväg så är det för mig inte elöverkänslighet utan något annat.
Visst kan det vara så. Men varken du eller jag vet om det är så att ALLA som påstår sig vara elöverkänsliga genomgår en rigorös test för att sålla ut "simulanterna". Därför kan det finnas en och annan som faktiskt är överkänslig på riktigt. Eller hur?
Det är denna generalisering av självpåtagna förståsigpåare som irriterar mig.
Nu erkänner jag faktiskt att jag är en självutnämnd försåmigpåare, men jag vågar påstå att så länge man inte kunnat uppvisa en enda elöverkänslig person, så finns det inga. Hade man inom den sfären varit säker på att man hade en kandidat, så hade man troligen presenterat denne, om inte för att visa upp att besvären visst är på riktigt. Även de som tjänar pengar på de sjuka hade haft intresse av att visa att det existerar. Elöverkänslighet är inte som pollenallergi direkt.
Jag har inte heller någon djupare kunskap i elallergins existens eller inte men har ett exempel på komplexiteten: En i bekantskapskretsen med skärmjobb drabbades för många år sedan (när elallergi var hett) av röda kinder på eftermiddagarna. Det blev sämre för varje dag i veckan för att sedan gå tillbaka under helgerna. Varefter veckorna gick blev det värre och värre, mer åt eksem och fjällande hud. Skyddsombud och läkare kopplades in och till slut var alla överens om att det sannolikt var elallergi och sanering skulle till. Innan detta sattes igång kom semestrar emellan och under den gick alla symptom tillbaka. Det tolkades som ett bevis på att elallergin var ett faktum. En dag på semestern besökte den drabbade en självplock av tomater med familjen som en kul aktivitet. Innan de plockat klart hade ansiktet blivit tomatrött och svullet. Det visade sig att personen var allergisk mot tomater. Det åts aldrig hemma men på lunchrestaurangen fanns ett fint salladsbord där personen tog tomater varje dag.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det som irriterar mig är att folk blandar ihop tro med vetenskap. Om man inte kan hitta några bevis för sin tro är det inte vetenskap utan tro.Staffan2000 skrev:Visst kan det vara så. Men varken du eller jag vet om det är så att ALLA som påstår sig vara elöverkänsliga genomgår en rigorös test för att sålla ut "simulanterna". Därför kan det finnas en och annan som faktiskt är överkänslig på riktigt. Eller hur?
Nu avviker jag från denna religiösa diskussion tills någon lyckas påvisa att elöverkänslighet inte bara är en religion bland många andra.