29 775 läst ·
268 svar
30k läst
268 svar
En teori jag har om elöverkänslighet
Hur bra placebo fungerar beror på vilken sjukdom det handlar om plus att det är individuellt. Det jag menar är att den bakomliggande orsaken till den effekt en elsanering ger kan troligen förklaras med placeboeffekten.
Absolut, jag håller helt med om att en elsanering primärt (för att inte säga uteslutande) är en placeboeffekt. Ju dyrare/besvärligare desto bättre, precis som du sa.pelpet skrev:
Staffan2000 skrev:Nej, tyvärr är det inte så enkelt. Även detta kan förklaras med att problemet är något annat än elen. När elsaneringen är gjord och personen fortfarande mår dåligt kommer man att hitta något nytt som måste åtgärdas. Nyckeln här är att det alltid (nästan) är något externt, aldrig fel hos individen själv. Jag skulle vilja påstå att just detta är en viktig komponent i problemet.pelpet skrev:
Jag håller inte med, eller låt formulera det så. Strömmen på=problem, strömmen av = inga problem räcker som samband. Och är de hjälpta av elsanering förstår jag inte vad som är problemettommib skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är det sambandet som inte existerar i verkligheten. Om de placeras i ett testrum/hus märker de ingen skillnad om ström finns eller inte så länge dom inte vet om det.harry73 skrev:
Autodidak1 skrev:Det är ju där skon klämmer! utan att mena det, satte du huvudet på spiken.Staffan2000 skrev:
För det finns alltid någon mast e.dy. och då kvarstår problemet.
Det jag menar är: ingen vetenskap kan med säkerhet tala om hur människan påverkas under olika omständigheter. Vi är alldeles för komplicerade och varierade. Det vetenskapen (vad det nu är?) påstår är ofta inget annat än gissningar grundade på dagens kunskap. Det som var sanning igår, är löjeväckande idag. Och imorgon???
Staffan
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Staffan2000 skrev:Det är där skon klämmer för alla som tror på andar, spöken, troll och jultomten. De har sett eller känt dom på något sätt, då måste det vara sant.Autodidak1 skrev:Det är ju där skon klämmer! utan att mena det, satte du huvudet på spiken.
För det finns alltid någon mast e.dy. och då kvarstår problemet.
Det jag menar är: ingen vetenskap kan med säkerhet tala om hur människan påverkas under olika omständigheter. Vi är alldeles för komplicerade och varierade. Det vetenskapen (vad det nu är?) påstår är ofta inget annat än gissningar grundade på dagens kunskap. Det som var sanning igår, är löjeväckande idag. Och imorgon???
Staffan
Om inte vetenskapen kan bevisa att andar, spöken, troll och jultomten finns måste vetenskapen ha fel.
För jag har känt mormors ande och såg jultomten då jag var 3 år. Det kan inte vetenskapen motbevisa.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om jag besöker en elöverkänslig som bor till i skogen långt från all el och berättar att jag har mobil och den överkänsliga börjar må dåligt av det kan man tolka det som att det existerar.
Problemet är att om jag hade ljugit och sagt att jag inte har mobil så mår den elöverkänsliga bra. Hur känslig är man då egentligen?
Grovt förenklat så är det den här typen av experiment som gör att det inte går att hitta vetenskapliga samband.
Forska gärna vidare, men påstå inte att det är sant innan det finns belägg för det.
Problemet är att om jag hade ljugit och sagt att jag inte har mobil så mår den elöverkänsliga bra. Hur känslig är man då egentligen?
Grovt förenklat så är det den här typen av experiment som gör att det inte går att hitta vetenskapliga samband.
Forska gärna vidare, men påstå inte att det är sant innan det finns belägg för det.
Just så var meningen med mitt inlägg. "Forska gärna på, men påstå inte att det är sant innan det finns belägg för det." Vill dock tillägga : Påstå inte heller att det INTE är sannt innan det är bevisat. Att tomten troligen inte finns kan vi tro, baserat på en mängd olika kända fysikaliska regler, men att påstå att levande celler, internt styrda av elektriska signaler, inte kan påverkas av yttre fält, tycker jag att man bör vara lite försiktig med.
Tyvärr har väl många "superkänsliga" personer, lyfts fram i media, som kanske inte representerar den "normala" elöverkänslige personen. Tex ett gammalt program, tror det var SVT, där just ett äldre par bosatt sig i skogen, nästan helt utan el, iaf i bostadshuset. En natt hade dom vaknat och mått väldigt dåligt, förklaringen var att dom trodde att en varg med sändare runt halsen hade passerat deras tomt under natten... I dessa fall är det inte så konstigt att vi tvivlare tvivlar ännu hårdare 
Hade velat testa det omvända; fila till en träbit som passar i ett lite tjockare mobilskal. Besök en elallergiker med denna telefon-atrapp och låtsas som att det ringer (säg att den var på ljudlös men att du kände vibreringen), gå iväg och prata lite grann med din atrapp. Observera reaktionen. Är det allergi och reaktion så är det definitivt något psykosomatiskt.Autodidak1 skrev:
Svårt att komma vidare med forskning när:
- Många förnekar helt fenomenet eller säger att det bara är inbillning. End of discussion.
- Andra lägret tycker att vetenskapen är "dum" som inte fattar nånting. Då kommer slagrutorna fram.
OM det nu finns okända fenomen (vilket har hänt förr och kommer att hända igen) då är INGEN av inställningarna ovan särskilt framgångsrik.
Ett mycket öppet sinne och ännu fler undersökningar, fast med vetenskaplig ansats är enda vägen.
- Många förnekar helt fenomenet eller säger att det bara är inbillning. End of discussion.
- Andra lägret tycker att vetenskapen är "dum" som inte fattar nånting. Då kommer slagrutorna fram.
OM det nu finns okända fenomen (vilket har hänt förr och kommer att hända igen) då är INGEN av inställningarna ovan särskilt framgångsrik.
Ett mycket öppet sinne och ännu fler undersökningar, fast med vetenskaplig ansats är enda vägen.
Autodidak1 skrev:Du beskriver vetenskapen som ett gudomligt väsen som vet allt och alltid har rätt.Staffan2000 skrev:Det är där skon klämmer för alla som tror på andar, spöken, troll och jultomten. De har sett eller känt dom på något sätt, då måste det vara sant.
Om inte vetenskapen kan bevisa att andar, spöken, troll och jultomten finns måste vetenskapen ha fel.
För jag har känt mormors ande och såg jultomten då jag var 3 år. Det kan inte vetenskapen motbevisa.
Vetenskap är snarare en metod att undersöka världen omkring oss där man försöker hitta bevis för att bekräfta olika teser.
Vetenskapen vet inte allt, vetenskapen vet inget. Det är människor som upptäcker mer och mer (ibland med vetenskapliga metoder) och det är den samlade kunskap som driver utvecklingen.
Men man behöver inte bevisa något för att tro på det och man behöver inte motbevisa något för att inte tro på det.
Jag tror t ex att det är viktigt att människor kan hitta egna förklaringsmodeller för hur deras värld funkar, och andra behöver inte tro på det, men det finns inte heller en anledning att försöka motbevisa alla personliga förklaringsmodeller.
Ibland hittar man saker/beteenden med väldig konstiga förklaringsmodeller som jag absolut inte tror på, men sedan ser jag att beteendet eller saken har en väldig bra effekt, troligtvis av en annan anledning. Ska jag då försöka motbevisa deras förklaring eller bara acceptera att det är något som verkar funka.
Samma känsla kan jag ha med elöverkänslighet. Det kan vara bra att försöka minimera all strålning vi släpper ut, så varför skulle jag bry mig om det är en verklig eller påhittad åkomma
Inte läst hela tråden, det är möjligt att någon skrivit detta redan. Varning för att min text kan vara förolämpande om man är elallergiker/elöverkänslig.
De beteenden många elöverkänsliga/elallergiker har, påminner mig i väldigt stor utsträckning om tvångssyndrom (tvångstankar/tvångshandlingar), OCD som är den engelska förkortningen för diagnosen. Jag jobbar ofta med människor som har tvångsproblematik och kan mycket om ämnet och diagnosen.
D.v.s. någonting man är helt genuint mår dåligt av, genuint är rädd för, men som inte är på riktigt (t.ex. rädsla för bakterier på händerna, vilket leder till tvångsbeteendet tvätta händerna).
De beteenden många elöverkänsliga/elallergiker har, påminner mig i väldigt stor utsträckning om tvångssyndrom (tvångstankar/tvångshandlingar), OCD som är den engelska förkortningen för diagnosen. Jag jobbar ofta med människor som har tvångsproblematik och kan mycket om ämnet och diagnosen.
D.v.s. någonting man är helt genuint mår dåligt av, genuint är rädd för, men som inte är på riktigt (t.ex. rädsla för bakterier på händerna, vilket leder till tvångsbeteendet tvätta händerna).