jacvenza skrev:
Blev rekommenderar LIP Flexicol av en golvläggare till mitt toalettprojekt, finns det någon annan variant som fungerar? Bara en lite fråga som dök upp när jag lästa denna tråd.
Ja, det finns lite olika fabrikat. Schönox FS och Ardex s48 är två exempel.

Mattias Bjb skrev:
Du hade rätt Jon. De erbjöd mig lim PL400. Får vänta till på måndag med det.
Herregud, idioter på byggmarknader alltså.. Tänk då på alla som faktiskt följer deras värdelösa råd. Jag blir så förbannad.

Mattias Bjb skrev:
Du hade rätt Jon. De erbjöd mig lim PL400. Får vänta till på måndag med det.

Ha det hände mig med! På Beijer bygg i Norrtälje!

Det är ju de som tycker man skall vända sig till dem med frågor(i reklamen) ;D

S
Angående Minerit VT skivor, fick höra av en arbetskamrat att jag borde undvika det och sattsa på gips då Minerit vägde mycket och att man var tvungen att ha vinkelslip för att kapa dem. Dessutom trodde han det skulle bli svårt att försänka skruvskallarna samt att man var tvungen och förborra platterna. Han trodde det inte skulle gå så bra med spaklingen av skarvarna på Minerit.

Jag tänkte att det lätt jobbigt och tänkte fråga här om det verkligen är så jobbigt för jag har inte jobbat eller sett skivan själv...

DanielF skrev:
Angående Minerit VT skivor, fick höra av en arbetskamrat att jag borde undvika det och sattsa på gips då Minerit vägde mycket och att man var tvungen att ha vinkelslip för att kapa dem. Dessutom trodde han det skulle bli svårt att försänka skruvskallarna samt att man var tvungen och förborra platterna. Han trodde det inte skulle gå så bra med spaklingen av skarvarna på Minerit.

Jag tänkte att det lätt jobbigt och tänkte fråga här om det verkligen är så jobbigt för jag har inte jobbat eller sett skivan själv...
Okej.. Han har inte en aning. Ja, de är lite tyngre. Man kapar dem med vanlig fogsvans, hur lätt som helst. Kan även knäcka dem. Du behöver varken förborra eller försänka skallarna. Använd självborrande skruv. Och vadå spackla skarvarna? Du ska inte spackla några skarvar.

S
jon_h skrev:
Okej.. Han har inte en aning. Ja, de är lite tyngre. Man kapar dem med vanlig fogsvans, hur lätt som helst. Kan även knäcka dem. Du behöver varken förborra eller försänka skallarna. Använd självborrande skruv. Och vadå spackla skarvarna? Du ska inte spackla några skarvar.
Skönt att höra, dock undrar jag hur jag ska göra med skarvarna...
1. hur nära ska skivorna vara varndra kan de ligga kloss eller inte..
2. om man inte spacklar skarvarna som på gips blir det inte svårt att får tätskiktet tätt? Eller lägger man primer och väv på skarvarna?

Förstör man fogsvansen i minerit? Man kanske ska köpa en billig fogsvans för detta jobb och spara på sin fina?

Skivorna ska ligga kloss. Är det mer än 3-4 millimeter springa ska du fylla den med cementspackel eller latexmassa. Sen har man på tätskikt och bakar in fiberremsa över alla skarvar och i alla hörn. Den överbryggar och armerar mellan skivorna.

Och jepp, jag rekommenderar att du inte använder fina sågen till skivorna.

jon_h skrev:
Skivorna ska ligga kloss. Är det mer än 3-4 millimeter springa ska du fylla den med cementspackel eller latexmassa. Sen har man på tätskikt och bakar in fiberremsa över alla skarvar och i alla hörn. Den överbryggar och armerar mellan skivorna.

Och jepp, jag rekommenderar att du inte använder fina sågen till skivorna.
Hur blir det om man använder minerit 10mm i kant mot gips 13mm?
Spaklar man upp eller justerar man med fästmassan när man kaklar?

jimnor skrev:
Hur blir det om man använder minerit 10mm i kant mot gips 13mm?
Spaklar man upp eller justerar man med fästmassan när man kaklar?
Nja, man unviker ju helst att blanda skivor på det viset. Det blir svårt att inte få det att synas att väggen svänger av lite. Om man tvunget ska blanda är det bättre att använda en fibercementskiva på 12 mm. Dock inte minerit, de godkänner inte (av någon fullständigt obegriplig anledning) att man sätter plattor på annat än Minerit VT, som ju är 10 mm. Men det finns andra fabrikat, till exempel Masterboard.

S
Tack för svaren, här kommer fler frågor! :D

Var på Beijers och kollade runt på skivmaterial idag. Först kollade jag på golvspånskiva och de hade två olika som var 22mm. Det fanns en vanlig och en för kallförråd och liknande som enligt en anställd på Beijers skulle tåla fukt bättre men kostade 50% mer. Vilken ska man välja?

Sen tittade jag efter Minerit VT 8mm men det fanns bara som beställningsvara och det tog 8 veckor att få in. Killen på Beijers tyckte det var bättre att välja våtrumsgips som kostade hälften så mycket (minerit VT = 300kr/st och våtrumsgips =150kr/st). Själv tyckte jag att 300kr för en skiva som täcker 900mm av väggen lät väldigt dyrt.
Han sa något om att våtrumsgipset var som vanligt gips men förprimat.

Han hade även en lite historia om varför Minerit användes. Han sa att de stora byggfirmorna var tvungna att använda den nya sortens gipsplattor och att fabrikerna nu försökte lägga om produktionen för att tillgodose detta behov. Eftersom det inte finns tillräckligt med nya gipsskivor så är de stora byggfirmorna tvungna att även använda den dyrare plattan minerit vilket gjort att det nu även finns ont om minerit.

Hur ska man ställa sig till detta? Det går säkert att hitta en annan leverantör som har minerit vt på lager men är det värt priset och till vilken fördel? Vilka argument är bra nog för att försvara priset som är dubbelt så dyrt?

Killen på Beijers tyckte det inte var nog med 30cc för reglarna och golvspån + flytspackel. Han påstod att det var säkrast att använda golvgips för att få ett så stumt golv som möjligt. Är detta något jag bör göra då badrummet är på andra plan? Jag skulle gärna undvika gips då det bygger mer än jag vill....

DanielF skrev:
Tack för svaren, här kommer fler frågor!  :D

Var på Beijers och kollade runt på skivmaterial idag. Först kollade jag på golvspånskiva och de hade två olika som var 22mm. Det fanns en vanlig och en för kallförråd och liknande som enligt en anställd på Beijers skulle tåla fukt bättre men kostade 50% mer. Vilken ska man välja?

Sen tittade jag efter Minerit VT 8mm men det fanns bara som beställningsvara och det tog 8 veckor att få in. Killen på Beijers tyckte det var bättre att välja våtrumsgips som kostade hälften så mycket (minerit VT = 300kr/st och våtrumsgips =150kr/st). Själv tyckte jag att 300kr för en skiva som täcker 900mm av väggen lät väldigt dyrt.
Han sa något om att våtrumsgipset var som vanligt gips men förprimat.

Han hade även en lite historia om varför Minerit användes. Han sa att de stora byggfirmorna var tvungna att använda den nya sortens gipsplattor och att fabrikerna nu försökte lägga om produktionen för att tillgodose detta behov. Eftersom det inte finns tillräckligt med nya gipsskivor så är de stora byggfirmorna tvungna att även använda den dyrare plattan minerit vilket gjort att det nu även finns ont om minerit.

Hur ska man ställa sig till detta? Det går säkert att hitta en annan leverantör som har minerit vt på lager men är det värt priset och till vilken fördel? Vilka argument är bra nog för att försvara priset som är dubbelt så dyrt?

Killen på Beijers tyckte det inte var nog med 30cc för reglarna och golvspån + flytspackel. Han påstod att det var säkrast att använda golvgips för att få ett så stumt golv som möjligt. Är detta något jag bör göra då badrummet är på andra plan? Jag skulle gärna undvika gips då det bygger mer än jag vill....
Du kan absolut välja den vanliga golvspånskivan, den kommer inte utsättas för fukt.

Våtrumsgipsen är fiberarmerad och impregnerad med antimögelmedel. Bättre än vanlig gips (som för övrigt skulle funka också, om än inte optimalt). Du kan även leta efter en skiva som heter masterboard. Snarlik minerit med den skillnaden att man inte behöver en speciell typ av den för att kakla på. Vilket jag tror bara är ett påfund från minerit för att sälja sin speciella VT, jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna använda den vanliga mineriten som underlag. Importören har aldrig kunnat ge mig en förklaring till varför man måste ha VT till keramik, de säger bara att det ska vara så. Så då får man ju gilla läget.

Fördelen med cementskiva är bland annat att den inte möglar, vilket vanlig gips för det mesta gör förr eller senare. Våtrumsgipsen senare eller aldrig.

Jag tycker inte att du ska lyssna på killen på Beijer i någon större utsräckning. Om du har c/c 30 och en skiva golvspån så är det redan där stumt nog. Flytspackel på det och du ligger långt över vad som behövs. Att du skulle vinna nånting överhuvudtaget på att lägga en gips också är bara dumheter.

S
Hej Jon, har ett par frågor till. Jag tänkte köpa golvspån imorgon då golvreglarna klara. Vilken sorts lim ska jag änvända mellan golvspån och golvreglar samt mellan golvspåns spontarna? Två olika sorter eller? Kanske går bra med sättlim?

Ett annat problem är att golvreglarna (de gamla) går längre ut än badrumet och går inte att byta ut. De måste vara kvar och varierar i höjd 213-217 medan de nya håller 220. Jag fick fräsa av 5 millimeter på alla nya reglar för det skulle bli någorlunda okej. Men på något ställe kan en gammal regel kroka ner 5mm. Detta är inget man lägger läkt på då det inte är en jämn sänkning. Kan man ändå sätta spånskivorna och sedan flyta ut ojämnheterna med flytspackel?

Använd vanligt vitt trälim till att limma spånskivorna.

I princip kan du flyta ut ojämnheter med flytspackel, men det är det viktigt att spånet vilar på reglarna och inte hänger i luften över en hel regel. Spånet är ju inte särskilt böjligt, så försök inte tvinga det på plats med skruvarna. Hellre att du kilar emellan med till exempel remsor av masonit på de reglar som är för låga. Enklast att lägga på en rätbräda och spika på masonit innan du börjar pula med skivorna.

S
Hej igen!

Nu har kommit så långt som att golvspånskivorna är på platts. En fråga har jag...

Som ni ser på bilden har jag varit tvungen att spara en bit av den gamla spånskivan på den del som är längst bort från brunnen. Det har dock inte gått att lappa så bra...
Vad stoppar jag i detta hål? Flytspackel, gips eller någon form av bruk? Vad blir bäst, det kanske kommer röra sig när huset rör sig??

Ps. Hur långt ska skruvarna vara ifrån varandra när man skruvar golvspån?

• IMG_2506_copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan lägga i en skvätt flytspackel eller något annat mineraliskt bundet spackel. Du ska ju ha limmad gips ovanpå detta sen också, så det är inte så avgörande. Du kan säkert skippa att lägga igen det också, men har du något spackel hemma så skadar det ju inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.