Det har alltid varit lite knepigt att byta elleverantör med de små bolagen jag haft tidigare. Jag byter avtal varje år och skaffar det som är billigast av de som ser en aning seriösa ut.

Denna gång bytte jag från Eon till Vattenfall, det var nog det smidigaste och bästa bytet hittills. Riktigt bra erbjudande på elpriset från Vattenfall just nu och hos Eon behövde jag bara legitimera mig i chatten och säga upp det där så var allt klart.

Tyvärr är det lite jobbigare att byta bredbandsleverantör (strular ofta) och där skiljer sig dessutom tjänsten åt i kvalitet, men jag gör samma sak där. Där är jag dock fast med Bahnhof för tillfället då de bara är 10 kr/mån dyrare än de okända och oprövade leverantörerna.

Samma sak med mobilabonnemangen, billigast möjligt med bra chatt, det är det som gäller. Har suttit fast med Fello i ett par år dock, orkar inte byta fysiska SIM för några tior per år, annars skulle jag kunna byta mellan Halebop och Fello ett par gånger per år. Hade jag haft stöd för eSIM i telefonen så hade det varit lika enkelt som att byta elleverantör.

Så vad vill jag säga med detta?

Byt elleverantör så ofta ni kan (enligt avtalen), det är lättförtjänta pengar.

• Gilla
Christofe och 15 till
  • Laddar…
Jag har bytt elavtal med Elskling och om jag minns rätt så skötte de hela processen åt mig och jag behövde inte kontakta företagen själv. Minns dock att jag en gång blev uppringd av personal (läs: telefonförsäljare) för mitt nuvarande bolag som ville försöka övertala mig att stanna. Men det var ett ganska litet bolag, inte som de som nämns av TS.

Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Jag har bytt elavtal med Elskling och om jag minns rätt så skötte de hela processen åt mig och jag behövde inte kontakta företagen själv. Minns dock att jag en gång blev uppringd av personal (läs: telefonförsäljare) för mitt nuvarande bolag som ville försöka övertala mig att stanna. Men det var ett ganska litet bolag, inte som de som nämns av TS.
Jag använde mig av Elskling och de skrev ut att jag måste kontakta elbolaget själv för att säga upp. Jag misstänker att det är för att en del av dem inte tillåter Elskling att göra det åt mig. Det är egentligen ett säkerhetsproblem att man kan beställa tjänster utan BankID. Som sagt, Eon krävde BankID för uppsägning.

• Gilla
Kaningetnu och 2 till
  • Laddar…
Nästa gång skall jag dock prova och se om jag kan få lika bra villkor på direkt på det bästa företagets hemsida, kanske till och med bättre villkor? Elskling vill väl också tjäna pengar?

Edit: Testade med Vattenfall nu, 8 öre/kWh dyrare om jag skriver avtal på deras hemsida...

• Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det har alltid varit lite knepigt att byta elleverantör med de små bolagen jag haft tidigare. Jag byter avtal varje år och skaffar det som är billigast av de som ser en aning seriösa ut.
[...]
pacman42 pacman42 skrev:
Kan bara hålla med.
Det är en bra vana att byta någon gång då och då. Själv har jag rörligt månadspris (den vanligaste avtalsformen i Sverige), på dessa brukar man ju få 0% påslag de första 6 - 12 månaderna.

Jag brukar växla mellan de olika bolagen som är med i "Schysst Elhandel", t.ex Vattenfall.
Brukar dock undvika utändska bolag som Eon och Fortum, av principiella skäl.

Väljer enbart elhandelsbolag som dessutom är nätägare, det är ett bra kriterium för att hitta seriösa aktörer.
Ett annat urvalskriterium är att elbolaget har en smidig app, men den app jag använder mest är ändå nätagarens.

De elhandelsbolag som får mest klagomål hos KO är de elbolag som är fristående (ej har nät eller produktion). Dessa elhandelsbolag har ingen möjlighet att konkurrera på den pressade elhandelsmarknaden utan att luras.

• Gilla
Sigfrid och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för pris du fick?

Jag kör hellre på långa relationer , det har alltid lönat sig för min del. Oavsett om det är bank eller elavtal.

S Simonstahl skrev:
Vad är det för pris du fick?

Jag kör hellre på långa relationer , det har alltid lönat sig för min del. Oavsett om det är bank eller elavtal.
Jag fick 10 öre lägre pris per kWh jämfört med om jag tecknat avtalet direkt på deras hemsida. Men även det priset var 7 öre lägre än priset som Eon offererade mig.

Jag kollade igår fastpris åt Svärmor och även där var Vattenfall klart billigast av de etablerade bolagen just nu.

Jag bytte själv till Eon förra gången för att de just då sparade mig flera tusenlappar per år jämfört med dåvarande bolag. Denna gången sparar jag runt 2000 jämfört med att ha en "långsiktig relation" med Eon.

Min erfarenhet är att långsiktiga relationer bara gynnar elbolaget, Bredbandsbolaget eller banken. Det gynnar inte mig i alla fall.

• Gilla
Revhiet1 och 7 till
  • Laddar…
Hm, måste få tummen ur och byta också. Har kört på nuvarande alldeles för länge och har kommit fram till att jag inte kan göra något åt elbolagens vinster. Då känns det bättre att vinsten går till statskassan än någon privat som inte gynnas alls av. Därav blir det väVattenfall framöver.

• Gilla
Husbonde21
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Hade jag haft stöd för eSIM i telefonen så hade det varit lika enkelt som att byta elleverantör.
Håller med dig helt.

Däremot är väl esim krångligare historia?!
Säg att telefonen går sönder så är simkort riktigt enkelt bara byta till en gammal telefon. Hur gör du med esim när bankid o co är i den trasiga telefonen? Då har du inte ens telefoni att kunna ringa etc.

Däremot är det oavsett esim eller simkort det krångligaste att det är en övergångsperiod mellan uppsägning och tills de nya funkar. Speciellt krångligt med kontantkort du har antingen 0:- saldo (kan ej ringa sms på några dagar) eller tappar de du har i saldo när bytet genomförs (om du väljer behålla samma nummer).

Den där övergångsperioden gäller även fiberleverantörer och ofta räknas rabatterade priset från dagen du tecknat abbet. Har du 3 fria månader och tecknar abbet 29/5 så får du fritt Maj, Juni, Juli och Augusti kostar from 1/8 inte from 29/8.

Men fiberbolagen är ju värre skurkar än bankerna snart!
Man skulle ju kunna hoppas på nån lagändring och maxtaxa där. Var ju här nån vecka sedan på nyheterna att de som bor på hyra eller eget hus har fått höjningar på priset med 70% som BRF innehavare har sluppit undan med sina "gruppavtal".

Har för mig det var just Bahnhof som driver frågan och ifrågasättningen så ja jag kanske också byter till Bahnhof 😉

Fast jag nöjer mig nog snart med det här
Skärmdump av ett hastighetstest med resultat: 109,14 Mbit/s nedladdning, 1,26 Mbit/s uppladdning och 35,23 ms latens, datum 17 juli 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda som dock skit är Uploaden. Men kan hända att nån enhet gör nån backup för har en internetdelning på hotspot igång nu när jag gjorde testet.

Med fiber 1000/1000
Screenshot av internethastighetstest med 237,27 Mbit/s nedladdning, 70,87 Mbit/s uppladdning och 24,15 ms latens. Operatör: Net at Once, server: Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet att det blir bättre med kabel och det blir det, då hamnar jag nånstans på 700/700 med latency är detsamma dvs rätt så dåligt?! O de här kostar mig 502kr/mån. Sedan är nätet ostabilt annars också går som en jojo ibland "sidan kan ej visas" osv. Telenor funkar dock bättre men ännu högre pris och för enbart 100/100 abb.

Fri data och fria samtal/sms hos min finska operatör kostar 30€/mån ca 350kr.

Redigerat:
Kommer efter en period hos Telinet för ett par år sedan enbart välja elleverantörer som är certifierade enligt ”schysst elhandel”, med (vanligtvis) ett byte per år så får man ofta ett introduktions erbjudande hos det nya bolaget.

https://www.energiforetagen.se/energifakta/schysst-elhandel/certifierade-foretag/

Har hittills haft Fortum, Vattenfall, Skellefteå energi och Borlänge energi - just nu Karlstads energi.

• Gilla
Husbonde21
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr är det lite jobbigare att byta bredbandsleverantör (strular ofta) och där skiljer sig dessutom tjänsten åt i kvalitet, men jag gör samma sak där. Där är jag dock fast med Bahnhof för tillfället då de bara är 10 kr/mån dyrare än de okända och oprövade leverantörerna.
Det här ställer jag mig högst frågande till. Antingen har du haft väldig otur eller så har jag och min omgivning haft väldig tur.

Sedan fibern tog över och blev det vanligaste till skillnad från tidigare ADSL, kabel-tv etc. så har jag aldrig hört talats om någon skillnad i kvalitet mellan olika operatörer i samma nät. Jag har erfarenhet av tot. drygt tio olika operatörer och deras levererade tjänster har varit helt jämförbara. Ev. driftstörningar har alltid berott på nätet, d.v.s. sånt som operatörerna inte kan påverka alls och som drabbar alla operatörer i aktuellt nät. Enda strulet vid byte av operatör var när Telia tjuvhöll på något så den nya operatören inte kunde kicka igång sina grejer.
kisumisu kisumisu skrev:
Men fiberbolagen är ju värre skurkar än bankerna snart!
Man skulle ju kunna hoppas på nån lagändring och maxtaxa där. Var ju här nån vecka sedan på nyheterna att de som bor på hyra eller eget hus har fått höjningar på priset med 70% som BRF innehavare har sluppit undan med sina "gruppavtal".

Har för mig det var just Bahnhof som driver frågan och ifrågasättningen så ja jag kanske också byter till Bahnhof 😉
Nja, det beror vad du menar med "fiberbolagen". Dom stora skurkarna är nätägarna OCH div. fastighetsägare som får kickback av nätägarna. Operatörerna i näten kan egentligen inte påverka priset i någon större utsträckning. Ur ett konsumentperspektiv är det ganska sjukt att ett fåtal nätägare har tillåtits bli så jävla stora.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det här ställer jag mig högst frågande till. Antingen har du haft väldig otur eller så har jag och min omgivning haft väldig tur.

Sedan fibern tog över och blev det vanligaste till skillnad från tidigare ADSL, kabel-tv etc. så har jag aldrig hört talats om någon skillnad i kvalitet mellan olika operatörer i samma nät. Jag har erfarenhet av tot. drygt tio olika operatörer och deras levererade tjänster har varit helt jämförbara. Ev. driftstörningar har alltid berott på nätet, d.v.s. sånt som operatörerna inte kan påverka alls och som drabbar alla operatörer i aktuellt nät. Enda strulet vid byte av operatör var när Telia tjuvhöll på något så den nya operatören inte kunde kicka igång sina grejer.

Nja, det beror vad du menar med "fiberbolagen". Dom stora skurkarna är nätägarna OCH div. fastighetsägare som får kickback av nätägarna. Operatörerna i näten kan egentligen inte påverka priset i någon större utsträckning. Ur ett konsumentperspektiv är det ganska sjukt att ett fåtal nätägare har tillåtits bli så jävla stora.
Jag hade Bahnhof när vi började jobba hemifrån under pandemin. Efter ett tag började jag uppleva att videomltena strulade. Jag kollade då upp routingen och den gick via Jöpen hamn på vägen till Stockholm från Göteborg. Bahnhof hade kapacitetsproblem. Bytte till Telia och hade inga bekymmer då.

Fick dock problem efter att jag hade bytt till Telenor, då visade det sig att jag inte hade min IP-adress i Göteborg utan i Stockholm. Så all trafik, även den till Göteborg passerade Stockholm. Bytte då tillbaka till Bahnhof som nu fungerar bra.

pacman42 pacman42 skrev:

Denna gång bytte jag från Eon till Vattenfall, det var nog det smidigaste och bästa bytet hittills. Riktigt bra erbjudande på elpriset från Vattenfall just nu och hos Eon behövde jag bara legitimera mig i chatten och säga upp det där så var allt klart.

Samma sak med mobilabonnemangen, billigast möjligt med bra chatt, det är det som gäller. Har suttit fast med Fello i ett par år dock, orkar inte byta fysiska SIM för några tior per år, annars skulle jag kunna byta mellan Halebop och Fello ett par gånger per år. Hade jag haft stöd för eSIM i telefonen så hade det varit lika enkelt som att byta elleverantör.

Så vad vill jag säga med detta?

Håller med om att det är pengarna som styr, även för mig.
Jag tar det som har lägst pris när jag ska teckna avtalet, så jag har inget problem med att byta leverantör.
Däremot så skriver jag alltid så långt avtal som möjligt, så gärna 5år.
Då vet jag ganska exakt vad jag ska betala varje månad i framtiden, och slipper tänka på elatvtal på ett antal år.
Det är ingen astronomisk utgift tycker jag, och för det inre lugnet så är det rätt väg att gå för mig.

B Bästerortarn skrev:
Otur kan man väl ha. Båda barnen var hemma över sommaren, spelade och streamade Netflix. Mest "otur" hade väl grävmaskinisten som byggde bullervall/grävde schaktmassor och som råkade gräva av Telias Öppen fiber till hela vårt bostadsområde.

Kapaciteten i mobilnätet räckte dock till hyffsad upplevelse.
B Bästerortarn skrev:
Sedan fibern tog över och blev det vanligaste till skillnad från tidigare ADSL, kabel-tv etc. så har jag aldrig hört talats om någon skillnad i kvalitet mellan olika operatörer i samma nät.
Visst, avgrävd fiber, trasig fiberomvandlare eller att den behöver en omstart, påverkar alla oavsett tjänsteleverantör

Men internet nyttotrafik, sidhämtningar respektive IP-nr-tilldelning (DHCP) och namnuppslag(UTLs, DNS trafik) tar olika vägar genom nätet till tjänste-operatörernas servrar så överlast, dåliga switchar kan skapa störningar som är svåra att felsöka och definitivt vara tjänsteoperatörsberoende.

Vid sånna komplicerade problem är tex Telias support speciellt obra, man kan behöva terapi efteråt.
(Vissa skriver av sig här på forumet).

Bäste supporten jag fått var av T3, "Norrländskt bredband" som sade att "Vi delade ut 17 ip-adresser till dig innan din port blockerades".
Det jag märkte var att routern kraschade och bootade om varvid internet blev oåtkomligt.
Men vi löste det under ett samtal utan "hårda ord".
B Bästerortarn skrev:
Jag har erfarenhet av tot. drygt tio olika operatörer och deras levererade tjänster har varit helt jämförbara. Ev. driftstörningar har alltid berott på nätet, d.v.s. sånt som operatörerna inte kan påverka alls och som drabbar alla operatörer i aktuellt nät. Enda strulet vid byte av operatör var när Telia tjuvhöll på något så den nya operatören inte kunde kicka igång sina grejer.
Väl igång efter operatörsbyte bör det fungera likvärdigt.

Här "tjuvhöll" "IP-only" vid byte från Telenor (med IP TV) till Telia (som hade bra erbjudande).

B Bästerortarn skrev:
Nja, det beror vad du menar med "fiberbolagen". Dom stora skurkarna är nätägarna OCH div. fastighetsägare som får kickback av nätägarna.
Kickback till hyresfastighetsägare är problematiskt.

Vem äger tex nätet i kommunens fastighetsbolag? Hur långa avtal har de (med Telia)?
B Bästerortarn skrev:
Operatörerna i näten kan egentligen inte påverka priset i någon större utsträckning. Ur ett konsumentperspektiv är det ganska sjukt att ett fåtal nätägare har tillåtits bli så jävla stora.
Eller så är det de stora tjänsteleverantörerna som ska pressa priset nätägarna tar ut för nätet?

Dvs endast en faktura till tjänsteleverantörerna.

Vissa stadsnätsbolag och små fiberföreningar tar ibland ut avgifter direkt mot fastigheterna, kanske kvartalsvis, vilket gör kostnaden gör internet över fiber svåröverskådlig.

Jag kontrollräknade åt en oteknisk bekant som inte förstod de olika fakturorna. 3 olika för nät, gruppavtal med internet och TV, om jag minns rätt. Fiberföreningen hade förmånligt gruppavtal.
Billigare än motsvarande tjänster från Telia, löd mitt utlåtande.

Där kan väl elavtal vara enkla i jämförelse...

B Bästerortarn skrev:

Jag sympatiserar med Bahnhof, men när de ligger 250 kr/månad högre än billigaste leverantören i samma nät blev det lite väl saftigt.

• Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.