1 539 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
En liten, nej två små juridisk/ekonomiska frågor.
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hur vanligt är det att en bank tillåter att man räknar in eget arbete som del av handpenning vid nybyggnadtion?
Och kan man utnytja rotavdraget under nybyggnadstiden, dvs. anlita hantverkare, jag tänker här främst på el och vvs, och begära rotavdrag för deras arbete?
För många kanske det här låter som dumma frågor men då jag själv inte vet så måste jag få hjälp av alla kunniga forumsskribenter.
Och kan man utnytja rotavdraget under nybyggnadstiden, dvs. anlita hantverkare, jag tänker här främst på el och vvs, och begära rotavdrag för deras arbete?
För många kanske det här låter som dumma frågor men då jag själv inte vet så måste jag få hjälp av alla kunniga forumsskribenter.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
"Du får däremot inte skattereduktion för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som har värdeår fem år eller yngre." - Skatteverket
Tveksam till om du kan räkna in eget arbete, men där vet nog andra säkert bättre.
http://www.skatteverket.se/privat/s...arotarbete.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
Tveksam till om du kan räkna in eget arbete, men där vet nog andra säkert bättre.
http://www.skatteverket.se/privat/s...arotarbete.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Tack för ditt snabba svar. Så om jag har förstått det hela rätt så får jag först efter fem år plocka in hantverkare med rätt till rotavdrag. Där rök min tanke om att få billig hjälp med El och VVS arbetet...
Men man kanske kan leva utan el och vvs i fem år
...
Men man kanske kan leva utan el och vvs i fem år
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Du bör kunna räkna in eget arbete på så vis att inget arbete räknas, varken köpt eller eget.
Det banken vill se är att det nybyggda huset skall vara värt mer än belåning plus kontantinsats. Sedan har de väl iofs ofta en tanke att man skall kunna stoppa in en del reda pengar, för att bevisa att man kan spara.
Dvs. vad huset faktiskt kostar att bygga är egentligen inte intressant för banken, bara vad det är värt när det är färdigt.
Det banken vill se är att det nybyggda huset skall vara värt mer än belåning plus kontantinsats. Sedan har de väl iofs ofta en tanke att man skall kunna stoppa in en del reda pengar, för att bevisa att man kan spara.
Dvs. vad huset faktiskt kostar att bygga är egentligen inte intressant för banken, bara vad det är värt när det är färdigt.
I princip får lånet får inte överstiga 85% av värderingen. Punkt.TobiasGren skrev:
Bygger du ett hus för 2 miljoner som värderas till 4 miljoner så kan du låna >3 miljoner. Du får ju på så sett negativ kontantinsats.
Omvänt gäller också. Om du bygger för 4 miljoner men huset värderas till 2 så spelar det ingen roll om du så har lagt ner motsvarande 10 miljoner i eget arbete. Du kommer ändå inte få låna mer än 1,7 miljoner.
I praktiken ber banken om en produktionskostnadskalkyl för ett nyckelfärdigt hus. Om du bor i ett hyfsat normalt område (där det går att sälja tomter och hus) och bygger ett normalhus så tar banken det som ungefärlig värdering av det kommande huset. Sen räknar du själv på hur mycket du kommer behöva låna (vilket då blir mindre än för ett nyckelfärdigt hus om du gör saker själv) och förhoppningsvis så hamnar din summa under 85% av nyckelfärdigpriset. Ditt arbete räknas mao in.
Det lite konstiga här blir att det är i ditt intresse att få en så billig offert från husleverantören som möjligt på de delar du betalar, men så dyr som möjligt för det nyckelfärdiga...
Nu ska inte det spela jättestor roll i längden för i slutändan kommer banken göra en riktig värdering av det färdiga huset när väl byggkreditivet läggs om till riktigt lån, men då sitter dom trots allt med en stor risk själva redan så då ligger det i deras intresse att man hittar en lösning
Det lite konstiga här blir att det är i ditt intresse att få en så billig offert från husleverantören som möjligt på de delar du betalar, men så dyr som möjligt för det nyckelfärdiga...
Nu ska inte det spela jättestor roll i längden för i slutändan kommer banken göra en riktig värdering av det färdiga huset när väl byggkreditivet läggs om till riktigt lån, men då sitter dom trots allt med en stor risk själva redan så då ligger det i deras intresse att man hittar en lösning
I princip är det så som Nyfniken skriver, men när man går till banken och pratar lån till köp av tomt,anslutningskostnader och ev gatubyggnadskostnad samt till själva huset så blir det nog den personliga kontakten med "sin" bankman som avgör det hela. Kalkylen skall gå ihop för att hitta storleken på byggkreditivet och finns det inga kända tillgångar så blir det nog en svår nöt att knäcka. Det beror ju på detta med att i slutändan måste det bli 85% regeln som gäller. Eget arbete värderas nog endast när det är dags att säljas för då räknas det inte av utan man betalar ev. vinstskatt även på den
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hmm... mycket tänkvärt och nyttigt det ni säger. Jag talade med min bankkvinna idag och mycket av det ni säger bekräftas i samtalet.
Att bygga hus känns mer och mer angeläget med tanke på att äldre hus är fruktansvärt övervärderade. Jag kan idag köpa ett hus i stort behov av renovering för omkrin 1,6. 1,8 miljoner. Utöver summan behöver man iregel både dränera, byta tak, fönster, dörrar och ja allt. Med andra ord så hamnar man snart på 2,6 eller 2,8 miljoner.
För samma summa kan jag bygga ett exempelvis Lövsångaren från fiskarhedenvillan och då samtidigt säkra värdet i huset om det nu en framtida bostadsbubbla skulle spricka...
... Hur kan gamla sllitna hus kosta så mycket? Så fort Sverige får igång en sund bostadspolitik kommer värdet på alla gamla ruckel 60 och 70 talare att rasa, det är jag övertygad om. Värdet på nybyggda hus kommer hålla i sig, deta tror jag då värdet på de nybyggda husen oftast innberäknar den egentliga kostnaden för material och entreprenadkostnader... Kostnader som i gamla hus saknar. Där värderas bara läget och själva huskonstruktionen.
Tack för alla bra svar.
Ps.
Är det någon hä som har erfarenheter gällande kohesionspålning och kostnader... Jag hittade följande kostnader,. men det kan väll inte stämma.
Berg ochGrundSäkring AB i Kungshamn, som]har patent påskruvpålen, har lämnat följande
prisuppgifter,gällande fram till 2010-06-01:
4000 kr företablering på plats
435 kr per meterför skruvdelen
240 kr per meterför den släta delen
25 kr per meterför betongfyllning
I priserna ingårtryckfördelningsplatta."
Källa: Geotekniskt PM 2009-10-16.
Anledningen till att jag inte tror att priserna stämmer är att följande framkommer i rapporten:
För kohesionspålningsförslaget har vi tagit fram
ett alternativ med en skruvpåle. Pålen består av
ett 76 mm stålrör med skruvskär med 300 mm
diameter, som monteras med ett avstånd av 0.5"
med en halvmeter mellan varje påle blir det närmare 550 pålar olm jag räknar på följande räkneexempel...
Exempel 14*9 =126 kvm byggyta
Längden / 0,5 + 1 = 29 pålar
Bredden /0,5 + 1 = 19 pålar
19*29 = 551 pålar
Eller är jag helt ute och cyklar?
Att bygga hus känns mer och mer angeläget med tanke på att äldre hus är fruktansvärt övervärderade. Jag kan idag köpa ett hus i stort behov av renovering för omkrin 1,6. 1,8 miljoner. Utöver summan behöver man iregel både dränera, byta tak, fönster, dörrar och ja allt. Med andra ord så hamnar man snart på 2,6 eller 2,8 miljoner.
För samma summa kan jag bygga ett exempelvis Lövsångaren från fiskarhedenvillan och då samtidigt säkra värdet i huset om det nu en framtida bostadsbubbla skulle spricka...
... Hur kan gamla sllitna hus kosta så mycket? Så fort Sverige får igång en sund bostadspolitik kommer värdet på alla gamla ruckel 60 och 70 talare att rasa, det är jag övertygad om. Värdet på nybyggda hus kommer hålla i sig, deta tror jag då värdet på de nybyggda husen oftast innberäknar den egentliga kostnaden för material och entreprenadkostnader... Kostnader som i gamla hus saknar. Där värderas bara läget och själva huskonstruktionen.
Tack för alla bra svar.
Ps.
Är det någon hä som har erfarenheter gällande kohesionspålning och kostnader... Jag hittade följande kostnader,. men det kan väll inte stämma.
Berg ochGrundSäkring AB i Kungshamn, som]har patent påskruvpålen, har lämnat följande
prisuppgifter,gällande fram till 2010-06-01:
4000 kr företablering på plats
435 kr per meterför skruvdelen
240 kr per meterför den släta delen
25 kr per meterför betongfyllning
I priserna ingårtryckfördelningsplatta."
Källa: Geotekniskt PM 2009-10-16.
Anledningen till att jag inte tror att priserna stämmer är att följande framkommer i rapporten:
För kohesionspålningsförslaget har vi tagit fram
ett alternativ med en skruvpåle. Pålen består av
ett 76 mm stålrör med skruvskär med 300 mm
diameter, som monteras med ett avstånd av 0.5"
med en halvmeter mellan varje påle blir det närmare 550 pålar olm jag räknar på följande räkneexempel...
Exempel 14*9 =126 kvm byggyta
Längden / 0,5 + 1 = 29 pålar
Bredden /0,5 + 1 = 19 pålar
19*29 = 551 pålar
Eller är jag helt ute och cyklar?
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Jag vet att mitt sista inlägg inte hör hemma under juredik och kommer att starta en ny tråd under en mer rättvis rubrik.
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara