5 876 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
En lämplig robot till mina gräsmattor.
Inte dagens batterier ifall du menar de olika Li-Ion varianter som finns. Se på elbilar och batterier till solenergianläggningar. De tappar ofta 1-2 % relativt fort (första åren) och därefter går det långsammare.I Incinerator skrev:
Ok, det låter lite konstigt för jag har läst bland annat på detta forum att batterierna som man använder för att lagra el med antingen från egen produktion eller bara från nätet vid låga priser bara ska ha ett visst antal laddcykler.Eriksgatan skrev:
Är bl a elingenjör själv med och äger både elbilar sedan 2011 och har batterier i min relativt stora solenergianläggning och följer ämnena och skriver om energibesparing dagligen.I Incinerator skrev:
Du kanske har läst något om EOL (End Of Life), att tillverkare har adderat en krets, en räknare, som ser till att efter ett antal "vad som helst", t ex för varje gång man ansluter en grunka till elnätet, så stängs den ner och slutar fungera? Det finns videor på YouTube där en cykelreparatör hittar och nollställer sådana kretsar i elcyklars överprissatta batterier så att de plötsligt fungerar och går att ladda fullt igen under flera år. Det där förekommer tyvärr, men är inte batterier som är dåliga, det är brottslighet beställd av giriga producenter.
Nej, det jag har läst är när folk bland annat på detta forum skrivit och frågat om lönsamhet att skaffa ett batteri för att lagra el hemma och har då fått svar att det blir dyrt om man räknar med batteriets livslängd och antal laddningscykler i kalkylen.Eriksgatan skrev:
Är bl a elingenjör själv med och äger både elbilar sedan 2011 och har batterier i min relativt stora solenergianläggning och följer ämnena och skriver om energibesparing dagligen.
Du kanske har läst något om EOL (End Of Life), att tillverkare har adderat en krets, en räknare, som ser till att efter ett antal "vad som helst", t ex för varje gång man ansluter en grunka till elnätet, så stängs den ner och slutar fungera? Det finns videor på YouTube där en cykelreparatör hittar och nollställer sådana kretsar i elcyklars överprissatta batterier så att de plötsligt fungerar och går att ladda fullt igen under flera år. Det där förekommer tyvärr, men är inte batterier som är dåliga, det är brottslighet beställd av giriga producenter.
Jag har ingen egen kunskap om ämnet så det var därför som jag ställde frågan, om jag kollar på livslängden på batteriet i min mobil så är den nu inne på sjunde året och klarar sej ungefär lika länge som när den köptes 2019.
Renoverare
· Stockholm
· 21 233 inlägg
Tex lifepo4 har ca 3000 cykler innan kapaciteten dyker och NCM och lipo har lägre antalEriksgatan skrev:
Är bl a elingenjör själv med och äger både elbilar sedan 2011 och har batterier i min relativt stora solenergianläggning och följer ämnena och skriver om energibesparing dagligen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 648 inlägg
Min erfarenhet är att det som dödar lithiumbatterier är om man lämnar dom i laddaren. Lång underhållsladdning tar kål på dom.
Renoverare
· Stockholm
· 21 233 inlägg
Jag har ställt min yuka till att ladda till 80 procent. De sista 20 procenten laddar den precis innan schemalagd körning. Bra för batteriet inte ligga för länge på max laddning. Nu kör jag varannan dag ändå så lär inte göra nämnvärt för livslängden men ändå
Klicka här för att svara