Hej, ny här!

Jag går i tankarna om att köpa en robotgräsklippare. Jag har aldrig haft någon tidigare men känner att det börjar bli dags nu.

Jag har en fråga angående begränsningskabel till robotgräsklippare. Jag har tänkt gräva ner kabeln cirka 5 cm, vilket verkar vara det som rekommenderas överallt där jag har läst.

Min fråga är: hur gör man runt husen, har jag tänkt rätt?

Det är två hus som står nära varandra, precis som på bilden jag har ritat. De röda linjerna visar hur jag tänkt dra begränsningskabeln. Är det rätt tänkt ? 😇😇

• robotS+100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser bra ut,avstånd mellan garage och "gränsen/häcken?

• Gilla
kim Joansson
  • Laddar…
Att gräva ner beg.kabeln är enl. mig ett onödigt arbete. Spika ner den och efter x antal veckor har den försvunnit ner i gräsmattan.

Kolla manualen för klipparen vilka avstånd mellan kabel och olika fasta föremål som ska användas.

Se till att du inte "korsar" kablarna som går ut till husen.

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Priset på maskiner utan kabel har gått ner så mycket att det känns onödigt att använda en med kabel. Kablarna grävs av eller så blir det korrosion någonstans. Och så spenderar man mer tid på att hitta kabelbrottet än man gjorde på att gräva ner den kabeln...

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Purre
Hade aldrig valt en klippare med kabel idag. Tycker utvecklingen gått framåt så pass att det känns förlegat. I värsta fall väntar man 2-3 år till så kommer det fungera ännu bättre än idag.

• Gilla
kim Joansson och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med. Klippare med kabel skulle komma långt ner på listan för mig...

• Gilla
kim Joansson och 1 till
  • Laddar…
@
Du kanske tycker att en robot utan begränsningskabel är dyr, men kom ihåg att du sannolikt kommer lägga ut 1500-2000 kr på mer kabel och märlor för att komma hela vägen runt gården.

• Gilla
kim Joansson
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Du kanske tycker att en robot utan begränsningskabel är dyr, men kom ihåg att du sannolikt kommer lägga ut 1500-2000 kr på mer kabel och märlor för att komma hela vägen runt gården.
Begränsningskabel till robotgräsklippare, 2 × 500 m + 200 m, skulle kosta mig runt 3700 kr, så det känns ganska dyrt. Därför funderade jag på att gräva ner kabeln istället för att köpa märlor. Om jag dessutom köper en robotgräsklippare på Jula för cirka 6000 kr blir totalkostnaden ungefär 9700 kr. Då känns det nästan bättre att köpa en robotgräsklippare som inte behöver begränsningskabel.

Tack för era svar. Det verkar som att kostnaden för en robotgräsklippare med 1200 meter begränsningskabel i slutändan hamnar på mellan 9 700 och 10 000 kr. Då känns det bättre att välja en robotgräsklippare utan begränsningskabel istället.😇😀

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.