Med en hyfsad spänningsprovare kan man även detektera fas med en prob.

P pH73 skrev:
Här kommer efterfrågade bilder. :)
Och det verkar helt rätt. Jag tror att du ska byta den säkring som har löst ut ;)

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och det verkar helt rätt. Jag tror att du ska byta den säkring som har löst ut ;)
Automatsäkringar... Dessutom så fungerar andra uttag och lampor som ligger på samma säkring.:rolleyes:

5
P pH73 skrev:
Automatsäkringar... Dessutom så fungerar andra uttag och lampor som ligger på samma säkring.:rolleyes:
Har du inget å mäta med så har väl eventuellt din granne det.
Ett mätinstrument är din livförsäkring och det underlättar en hel del vid felsökning.
Vet du med all säkerhet att du inte har nån spänning upp till brytare eller uttag så är det ju punkten innan iom att du säger att allt annat funkar...

P pH73 skrev:
Varför gör du inte som föreslagits tex kolla i uttaget under om matning kommer där eller via din brytare? Om det inte matas via uttaget får du söka uppåt mot närmsta dosa beroende på hur det är gjort bör du hitta avbrottet i någon av de punkterna. Krävs inte ens något att mäta med om vi undantar att kolla spänningslöshet innan du lagar felet, och den säkringen verkar du redan veta vilken det är du ska bryta.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Hittat spänningsmätare (med två prober) i garaget! Testade först mätaren så att jag såg att den funkade. Testade sedan sladdarna - inget utslag på något vis. Jag börjar testa vidare i kringliggande dosor.

Tack för all input!

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Kort uppdatering;

Öppnade eluttaget undertill (se bild) och kunde inte se något problem där (om det nu hade varit en lös tråd). Ingen mätning eftersom jag inte hade någon jord (inga element heller - golvvärme). I dosan vid taket direkt ovanför fanns det inte heller några trådar som hade lossnat (fotot togs efter att jag tagit bort hatten från de tvinnade svarta trådarna).

Takdosa med flera elektriska ledningar, inklusive en blottad koppartråd, ingen synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag i väggen med synliga kablar och en kopplingsdosa, utan synliga problem.
Skapa konto

Jag tror nog att det är dags att kasta in handduken, acceptera en icke-fungerande taklampa i jul och invänta elektriker.

Återigen, tack för all hjälp. God Jul! :D

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
En liten undran bara, har du ryckt nåt i kablarna och kontrollerat att den dosan du öppnade går till apparatdosan för brytaren och för uttaget?
Du har har antingen vit eller svart som nolla i uttaget, men tittar man på bilden i dosan över så har du även en blå som går ner, var tar den vägen?
Jord hade du kunnat tagit från ett närliggande uttag eller vattenkran, eller så hade du kunnat mätt emot nollan i uttaget om kablarna hade räckt.
du gör rätt som tar in elektriker om du känner att du inte kommer vidare, eller känner dig osäker :)

Blå går till en dimmer (precis ovanför trappbrytaren) till en annan taklampa (som fungerar).

Har du dubbelkollat så glödlampan fortfarande är hel och fungerar?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P pH73 skrev:
Blå går till en dimmer (precis ovanför trappbrytaren) till en annan taklampa (som fungerar).
Detta innebär troligen att den vita fasledaren är skarvad bakom denna dimmer, så ta en titt i den dosan också.
Du har också en gul eller grön/gul ledare i takdosan som borde få en förklaring.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Tror också på att kolla bakom dimmern. Får hoppas att den gula kabeln endast är gul och inte grön/gul om den används till annat än skyddsjord.
Misstänker att den endast är gul och att det är tändtråden till lampan.
En olämplig färg att använda och förbjuden vid nyinstallation.

Så du har:
Vit fas
Vit tändtråd
Svart nolla
Blå fas (Eller gul)
Gul tändtråd (Eller blå)
:thinking:

Ett bra exempel på de trådar som finns där man inte mäter utan bara går på kabelfärg

Så här ser det ut bakom dimmern. Gul används inte till något.
Öppet eluttag med löstaget dimmer-switch och synliga kablar, gul kabel oanvänd.
Skapa konto

Här är ett "schema" som summerar det hela.

Elektriskt kopplingsschema som visar installationen bakom en dimmer för belysning med anmärkningar och spänningsindikationer.
Skapa konto

Notera att spänningsmätningarna gjordes efter att Trapp-brytaren byttes. Jag vet inte om mätningarna hade sett annorlunda ut före bytet när det fungerade. Kan bytet av Trapp-brytaren ha pajat genomledningen hos dimmern?

Bästa svaret

Lägg dina två vita vid dimmern under samma skruv så är du nog ett steg närmre lösningen. Du borde skrivit redan från början att det fanns annat du gjort eller visste om på vägen, särskilt när bilderna på kopplingsdosan kom in.

• Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
Det kanske var en medveten jul-nöt som TS bjöd på :)

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.