Kikade på tråden för första gången på datorn - brukar surfa från telefonen.

Kan bara säga - hatten av för dig! :cool:

Detta kommer att bli riktigt fett! Scen och ledljus ger verkligen riktig biokänsla!

Riktigt snyggt projekt, Bra att ha ngt kul att fundera på o lägga energi på, Lycka till med operationen.

Goddag!

Idag har jag sysslat med den lådan som är framför dukhuset. Vill dölja det fula huset från projektorduken, samt få plats med center framför. Bakom duken är inget bra alternativ då duken förvränger ljudet.

Det blev en ganska stabil konstruktion av 45x45 hyvlat, 22x92 hyvlat på detta, samt 12mm spån under och framför.
Centern är 17.2cm hög, lådan var 17.2 cm hög.
Som ni ser på en av bilderna så var det tajt när jag skulle få in centern, så tajt att metallbeslagen på centern skrapade i taket :)
Jag har dämpat center-lådan med svarta musmattor på sidorna för att få bort eventuella störande bi-ljud.
Kör med 4mm2 kablar till center. Köpta på kjell och CO.

• 66.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 67.jpg
    Skapa konto
  • 68.jpg
    Skapa konto
  • 69.jpg
    Skapa konto
  • 70.jpg
    Skapa konto
  • 71.jpg
    Skapa konto
  • 72.JPG
    Skapa konto
  • 73.jpg
    Skapa konto
  • 74.JPG
    Skapa konto
Utöver det så har jag även fått klart hifiskåpet, överskåp köpt på IKEA.
Att få till plexiglaset var REJÄLT lurigt. Ensam är jag när jag jobbar, och det hjälper inte till när man ska passa in glaset mot skåpet med små gångjärn och m4 skruv. Fick använda tejp för att hålla fast luckan medans jag monterade.

• 75.jpg
    Skapa konto
  • 76.jpg
    Skapa konto
  • 77.jpg
    Skapa konto
  • 78.JPG
    Skapa konto
  • 79.jpg
    Skapa konto
  • 80.JPG
    Skapa konto
Wow vilket bygge. Vilken kämpe du är.
Stort lycka till med allt. Jag vill se mera bilder.
Jag håller själv på med ett bioprojekt. Om du är intresserad så finns det bilder på
http://www.biobygget.se/bion.htm
Mvh Niclas

En fråga till er som bygger seriöst.

Inför mitt eget bygge så känns det som att det första jag måste göra, innan jag börjar bygga, är att ta in en akustikkonsult som räknar fram lämpliga rimsdimensioner, vinklar på väggytor, akustik/absorbtionspaneler osv. Det är antagligen en liten kostnad i sammanhanget för att få en ritning på "ytskiktet".

Om jag gör det från början är det ju lika lätt att bygga alla väggar ickepararallellea och man kan se till att inte få stående vågor eller olämplig förstärkning av vissa frekvenser osv.

Hur har ni resonerat med detta? Kostnaden i båda era fall, för att räkna på rumsakustiken torde vara blygsam sett till totakostnaden.

Spännande projekt, önskar att jag också hade en källare att leka med...

Hej igen,

I och med att det blir operation snart så blir det lite bråttom att få upp bion till ett hyffsat fungerande skick. Tänker så att jag tar upp det bäst jag kan nu, så har jag något ställe att vara på efter operation, samt att jag får testa att sätta upp allt. Det är mycket ny elektronik och fel lär det bli, rejält fel. Så nu har jag en vecka på mig att rätta till detta innan det är dags att hamna under kniven, sedan får jag provlyssna i en månad eller så, fram tills det att fönster levereras, efter det kan jag göra klart det sista.
Så nu är det alltså ett rum helt utan isolering (HELT utan, inte ens bakom gips/osb-skivorna). Men nedrans vilket ljud det blev! Jag har lekt med hemmabio länge och är ganska svår att imponera, men detta var bra! Utan att jag behövde tweaka utrustningen särskilt mycket, och utan absorbenter och diffusorer.
Fast stereoljudet var kass. Här får jag hitta på något. Troligen gillar inte förstärkaren att ta in stereo via coaxial digital, vill nog ha analog rca.

Hur som helst.
Här kommer lite bilder på högtalare, sladdar och premiär testet, Tron, den nya! Mäktiga scener i den som man kan provköra systemet lite på.

Stereomöbeln gör sitt, den fungerar jättebra. Har inte satt igång kylningen än dock, så den blev lite varm. Plexiglas-skivan fungerar bättre än förväntat. Alla fjärrisar går igenom den, så jag slipper en IR-bender.

Notera hur jag gjorde med centern, sitter framför och ovan duken. Fungerar kalasbra, förutom att frontarna inte står på sin plats (ska ju in i hålen i elektronikväggen), så centern låter lite "långt borta".
Bilderna blev lite knepiga, rummet ser smalt ut tycker jag. Ha som referens att frontarna är 15"are och duken är på 104".

Scenbelysningen blev OK. Men jag saknar den röda sametsgardinen framför duken, med guldkant längst ner.
Och sedan så behöver jag nog byta ut spottarna, de går inte att rikta, så nu känns det som att ljuset träffar taket mestadels, och inte duken.

Kommer försöka få undan den värsta kabelhärvan innan operationen, men det blir bara temporära dragningar. Sedan ska alla kablar läggas in i lådorna spottarna sitter i. Så slipper man se dem.

Nu saknas det "bara" tyg i massor (över 40lpm), röd matta, fönster och soffa / fotöljer sedan bjuder jag på biovisning :)

Ska försöka få upp tv:n på söndag. Hoppas nu verklilgen att den passar. Har testat en gång, men då hade jag inte på filtmattan runt hålet där tv:n ska passa i. Nu har hålet krympt lite. Men det borde gå bra. Tog till lite extra när jag kapade upp hålet.

Nu har rösten gett upp på mig, och jag har svårt att andas. Så nu orkar jag inte så mycket mer, resterande tid innan operation får gå åt till att tweaka systemet. Det är lagom jobbigt. Inget mer snickrande just nu...

Mvh

Stefan

• 81.JPG
    Skapa konto
  • 82.JPG
    Skapa konto
  • 83.JPG
    Skapa konto
  • 84.jpg
    Skapa konto
  • 85.jpg
    Skapa konto
  • 86.jpg
    Skapa konto
  • 87.JPG
    Skapa konto
  • 88.JPG
    Skapa konto
  • 89.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
biobygget_se skrev:
Wow vilket bygge. Vilken kämpe du är.
Stort lycka till med allt. Jag vill se mera bilder.
Jag håller själv på med ett bioprojekt. Om du är intresserad så finns det bilder på
[länk]
Mvh Niclas
Tjenare Niclas,

Skoj att du gillar bygget!

Har varit inne på din sida flera gånger och blivit mycket inspirerad. Men du spelar ju in en helt annan liga! Du bygger ju för sjuttsingen en BIO, jag bygger ett biorum! :)

Mvh

Stefan

MathiasS skrev:
En fråga till er som bygger seriöst.

Inför mitt eget bygge så känns det som att det första jag måste göra, innan jag börjar bygga, är att ta in en akustikkonsult som räknar fram lämpliga rimsdimensioner, vinklar på väggytor, akustik/absorbtionspaneler osv. Det är antagligen en liten kostnad i sammanhanget för att få en ritning på "ytskiktet".

Om jag gör det från början är det ju lika lätt att bygga alla väggar ickepararallellea och man kan se till att inte få stående vågor eller olämplig förstärkning av vissa frekvenser osv.

Hur har ni resonerat med detta? Kostnaden i båda era fall, för att räkna på rumsakustiken torde vara blygsam sett till totakostnaden.
Hallojsan.

Jag har har inte tagit in någon hifi-konsult. Det kanske jag borde ha gjort med facit i hand... Men dumsnål som man är, och då målet är att hålla nere kostnaderna, så har jag försökt lära mig själv. Varit inne mycket på www.minhembio.com samt http://www.component.se
Jag vill ha ett biorum som jag snabbt kan göra om till ett vanligt rum. Så allt jag sätter upp ska vara enkelt att plocka bort.
Är en hifinörd, tekniknörd och har bra lyssningöron. Det hoppas jag räcker en bit i alla fall för att få till ett hyffsat ljud :)

Mvh

Stefan

Jag har själv varit utsatt för trauma. Dock inte Cancer...
Vet hur viktigt det är att sysselsätta sig och även sätta upp mål och så vidare.

Grymt kämpat!
Jag håller tummarna att knivmannen fixar det där och all din oro var obefogad.
(Självklart är den inte det, men du fattar hoppas jag)

Hang in there!
Grymt imponerad över detta projekt!

wow! Mycket snyggt bygge!
Hoppas din op går bra, jag fick själv ett cancerbesked för 2 år sen och blev opererad direkt och nu har läkarna konstaterat att chansen att den kommer tillbaka är så minimal att den finns inte.
Så hav hopp, läkarna vet vad dom gör. // J

Hej!

Jag VET att man inte får svära, men jag bara måååste.... Dra åt helvete vilket coolt byggprojekt!!! d^_^b

Har "två" rum i källaren som jag själv vill göra projekt av, men det mest lämpade kommer nog frun tvinga in en bastu i vart det lider :S Jag vill ha ett spel/filmrum, men med barn nr2 på ingång ska det väl bli kuddrum eller något annat bortkastat ;)

Du har verkligen skrivit på de senaste dagarna, starkt av dig att komma ihåg så mycket information om alla byggmomenten såhär i efterhand!

Spännande att se var det slutar, hade jag bott i närheten hade jag banne mig bjudit in mig själv till galakvällen och bjudit alla på popcorn :wow:

Se nu till att du får ordning på det du har i halsen, svårigheter i livet är till för att överkommas och vi kan inte veta framgång utan motgång.

Men av alla de bilder du la upp så måste jag tacka för att du delade med dig av den finaste bilden; den på dig och din nyfödde son :)

Biorum i all ära, men där har du verkligen något att hålla fast vid och kämpa för!

Och fatta hur poppis han kommer bli bland sina kompisar när han kan dra hem kvarterets ungar i leriga gallonisar och kolla Teletubbies på pappas 104-tummare ;)

Något att ta med dig på vägen:

When The Going Gets Tough, The Tough Gets Going!

Vi ses här snart igen när du känner dig bättre! d^_^b :wow:

V8dc skrev:
Jag har själv varit utsatt för trauma. Dock inte Cancer...
Vet hur viktigt det är att sysselsätta sig och även sätta upp mål och så vidare.

Grymt kämpat!
Jag håller tummarna att knivmannen fixar det där och all din oro var obefogad.
(Självklart är den inte det, men du fattar hoppas jag)

Hang in there!
Grymt imponerad över detta projekt!
Jo, det är nog så oavsett vilket trauma man går igenom, att det sämsta man kan göra är att sitta still och älta eländet. Bättre att skaffa disstraktioner som får tiden att flyta lite.
För min del finns det inget kvar att tänka på vad det gäller sjukdomen. Den är som den är, jag kan inte, och har aldrig kunnat, göra något annorlunda. Mest rädd och ledsen, men det får man lov att vara i en situation som denna.

Kul att du gillar bygget. Är väldigt sugen på att få klart det sista så man verkligen får rätt känsla.
Man kan tycka att lite tyg inte gör så stor skillnad, men i rummet i källaren är det nästan a och o i och med att golv ska kläs med "tyg" (röd heltäckningsmatta) och väggarna med gardiner i grått tyg samt mer svart filtmatta.

Mvh

Stefan

imported_jo skrev:
wow! Mycket snyggt bygge!
Hoppas din op går bra, jag fick själv ett cancerbesked för 2 år sen och blev opererad direkt och nu har läkarna konstaterat att chansen att den kommer tillbaka är så minimal att den finns inte.
Så hav hopp, läkarna vet vad dom gör. // J
Hej och tack för stödet.
Va skönt det måste vara att du fått såpass bra information!
Jag har samma mål som du redan uppnått, fast det känns med den bilden jag fått av sjukdomen svårt att uppnå. Kommer aldrig blir friskförklarad och kommer gå på kontroller en gång per kvartal i hela livet. Men det betyder inte att jag inte kommer leva länge. Det kan jag göra. Men risken är ganska stor för denna jäklen att den kommer tillbaka.

Mvh

Stefan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.