641 554 läst ·
1 579 svar
642k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
På detta la jag ett andra lager golvspån, denna gång en lite tunnare variant. Tror att en 22mm skiva kan svälja mycket av värmen från slangarna, man får inte den "goa" känslan av golvvärme då.
Att lägga golvspån är som att lägga tex parkett eller laminat, fast man behöver inte bry sig om lite fula kapningar, fogar eller nivåskillnader så mycket.
Att lägga golvspån är som att lägga tex parkett eller laminat, fast man behöver inte bry sig om lite fula kapningar, fogar eller nivåskillnader så mycket.
Den fula råsponten i taket doldes lätt av 60x180 takgips-skivor.
Då min styrka var minimal vid tillfället så hyrdes både pappa och en skivlyft in. Tur var väl det, för tungt vart det ändå!
Skivlyften kostar inte mer än någon hundring att hyra, och jag kommer aldrig sätta en skiva mot taket igen utan en.
Följde gjorde lite spackling av fogar och skruvhål.
Då min styrka var minimal vid tillfället så hyrdes både pappa och en skivlyft in. Tur var väl det, för tungt vart det ändå!
Skivlyften kostar inte mer än någon hundring att hyra, och jag kommer aldrig sätta en skiva mot taket igen utan en.
Följde gjorde lite spackling av fogar och skruvhål.
I ett biorum vill jag ha väldigt dova och mörka färger, därför valde jag att måla taket svart.
Jag hittade genom min svärfar, som är målare, en helmatt svart färg, denna är helt ny tydligen. Innan fanns det bara halvmatt (glans 60?).
Det krävdes 3 lager färg, då gipset sög åt sig en del.
Men svart blev det!
Jag hittade genom min svärfar, som är målare, en helmatt svart färg, denna är helt ny tydligen. Innan fanns det bara halvmatt (glans 60?).
Det krävdes 3 lager färg, då gipset sög åt sig en del.
Men svart blev det!
Fram tills hit någonstans har arbetet varit bitvis hemskt, men oftast bara jobbigt.Nu börjar det roliga arbetet med att bygga upp själva ytskiktet för biorummet, med elektronikvägg, dra kablar, bygga scen osv. Men nu rinner tiden ut för i kväll, och jag får fortsätta uppdatera i morgon 
Blir bra det där 
Hur stor del av budgeten är på golvet?
Hur stor del av budgeten är på golvet?
Godmorgon!
Hittade en liten bild på hur källaren var tänkt att se ut.
De två gråmarkerade delarna blir biorumet. Det lilla rummet i mitten är den nya toan, och rummet till höger blir extrarum/hobbyrum.
Jag fortsätter uppdatera tråden i kväll!
Mvh
Stefan
Hittade en liten bild på hur källaren var tänkt att se ut.
De två gråmarkerade delarna blir biorumet. Det lilla rummet i mitten är den nya toan, och rummet till höger blir extrarum/hobbyrum.
Jag fortsätter uppdatera tråden i kväll!
Mvh
Stefan
Tanken med med rummet är att dölja så mycket av elektroniken som möjligt. Som "ritningen" nedanför dåligt visar så bygger jag upp en vägg där alla förstärkare, DVD osv finns. Här finns även frontarna och TV:n. Högtalare och TV sticker fram ur väggen.
TV:n var en utmaning då den väger en del. 52" plasma a 60 kilo som vi jag ville ha fast i taket. Jag byggde en rejäl kontruktion som gick att fästa ordentligt i råsponten i taket, denna har ett fäste för tv:n i nederkant samt en hylla för en center ovanför tv:n.
Dock kom jag fram till att man inte kan ha centern bakom projektorduken då detta ger ett förvrängt ljud. Tillbaka till ritbordet
Hyllan får användas som avställning eller extra elektronik.
Hållaren för tv:n väger i sig självt runt 30 kilo. Hur ska man lyckas få upp den i taket precis på rätt plats??? Vi löste det genom lite möbler och en garagedomkraft.
Två mycket nöjda byggare poserar "fint"
Denna konstruktionen håller för både tv:n och mig samtidigt om det skulle vara så.
TV:n var en utmaning då den väger en del. 52" plasma a 60 kilo som vi jag ville ha fast i taket. Jag byggde en rejäl kontruktion som gick att fästa ordentligt i råsponten i taket, denna har ett fäste för tv:n i nederkant samt en hylla för en center ovanför tv:n.
Dock kom jag fram till att man inte kan ha centern bakom projektorduken då detta ger ett förvrängt ljud. Tillbaka till ritbordet
Hållaren för tv:n väger i sig självt runt 30 kilo. Hur ska man lyckas få upp den i taket precis på rätt plats??? Vi löste det genom lite möbler och en garagedomkraft.
Två mycket nöjda byggare poserar "fint"
Denna konstruktionen håller för både tv:n och mig samtidigt om det skulle vara så.
Jag bygger upp en vägg framför tv:hållaren i 22mm spånskiva. Kanske att jag skulle valt MDF istället. Reglar väggen från baksidan så den blir stabil. När skivan ovanför och under tv:n kommer på plats så kommer tv:n se ut att sitta i väggen.
Det svåraste momentet här var att få väggen rak i alla led. Vad är rakt i ett rum? Knappt något om man mäter över 4:a meter!
Använde lod och vattenpass för att få till det
Det svåraste momentet här var att få väggen rak i alla led. Vad är rakt i ett rum? Knappt något om man mäter över 4:a meter!
Använde lod och vattenpass för att få till det
Belysningen är ett kapitel för sig självt. Det går att läsa lite om min väg fram i detta inlägget
http://www.byggahus.se/forum/belysning/178160-behoevs-downlightbox.html
Jag skulle helst vilja ha svarta 3w led spottar. Men det blir för dyrt.
Istället blev det 12v 20w svarta halogenspottar köpta på elbutik.se
http://www.elbutik.se/product.html/1201/1202-hide-a-lite-ip20?category_id=910
22 stycken spottar. 19 av dem sitter i lådor som jag byggt upp av 12mm spån längs sidorna på rummet.
http://www.byggahus.se/forum/belysning/178160-behoevs-downlightbox.html
Jag skulle helst vilja ha svarta 3w led spottar. Men det blir för dyrt.
Istället blev det 12v 20w svarta halogenspottar köpta på elbutik.se
http://www.elbutik.se/product.html/1201/1202-hide-a-lite-ip20?category_id=910
22 stycken spottar. 19 av dem sitter i lådor som jag byggt upp av 12mm spån längs sidorna på rummet.
Vad är ett biorum utan scen?
Min består utav 16mm mdf samt 70mm fötter. Byggde en ram utav 45x45mm reglar vid sidorna av scenen samt bakom mot "elektronikväggen".
Det lurigaste var helt klart att få till en bra böj på scenen. Jag använd mig till slut av en bit spånskiva som jag hade över. 10 bred och ganska lång. Denna satte jag fast med en skruv i kurvans maxposition. Sedan drog jag ner den mot början av kurvan. Då blev det en fin böj på ena sidan som jag kunde rita efter. Upprepade detta på andra sidan, och fick på så sätt en fin böj.
Hade kunnat använda ett snöre och en fast punkt bakom den tänka linjen, men det krävdes ett så stort rum för det.
Scenen (och golvet) ska kläs i röd matta, och därför valde jag att använda vanlig 12mm spånskiva på framsidan. Denna gick att böja till och skruvs fast i 70mm benen som jag tillverkade.
Spånet är ganska poröst, men den grova mattan bör hålla ihop allt.
Scenen tog någon dag att bygga. Det blir alltid mer finlir än vad man tror. Men jag är nöjd med resultatet
Min består utav 16mm mdf samt 70mm fötter. Byggde en ram utav 45x45mm reglar vid sidorna av scenen samt bakom mot "elektronikväggen".
Det lurigaste var helt klart att få till en bra böj på scenen. Jag använd mig till slut av en bit spånskiva som jag hade över. 10 bred och ganska lång. Denna satte jag fast med en skruv i kurvans maxposition. Sedan drog jag ner den mot början av kurvan. Då blev det en fin böj på ena sidan som jag kunde rita efter. Upprepade detta på andra sidan, och fick på så sätt en fin böj.
Hade kunnat använda ett snöre och en fast punkt bakom den tänka linjen, men det krävdes ett så stort rum för det.
Scenen (och golvet) ska kläs i röd matta, och därför valde jag att använda vanlig 12mm spånskiva på framsidan. Denna gick att böja till och skruvs fast i 70mm benen som jag tillverkade.
Spånet är ganska poröst, men den grova mattan bör hålla ihop allt.
Scenen tog någon dag att bygga. Det blir alltid mer finlir än vad man tror. Men jag är nöjd med resultatet
Sågade upp för spottar och provmonterade dessa.
Det blev en del räknade innan jag hittade rätt placering av dem, med jämt avstånd mellan dem.
Dessa går enligt instruktionen att ha nära brännbart material, vilket är en fördel.
20w 12v hide a lite spottar. Köpta på elbutik.se
Det blev en del räknade innan jag hittade rätt placering av dem, med jämt avstånd mellan dem.
Dessa går enligt instruktionen att ha nära brännbart material, vilket är en fördel.
20w 12v hide a lite spottar. Köpta på elbutik.se
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Coolt bygge, jag gillar scenen! 
Dags för inkoppling av el.
Använder elko plus, svarta uttag och dimmers:
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=474
Riktigt fina.
En dimmer för alla spottar i lådorna under taget
En dimmer för att styra de spottarna som skall lysa upp ur scenen
En dimmer för extra takljus i hallen.
Utöver det uttag för projektor i taket samt ett antal uttag i rummet. Uttag kan man aldrig få för många av.
När det kopplades så använde vi inte mindre än 4:a arbetsbelysningar. Svart färg sväljer ljus!!
Använder elko plus, svarta uttag och dimmers:
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=474
Riktigt fina.
En dimmer för alla spottar i lådorna under taget
En dimmer för att styra de spottarna som skall lysa upp ur scenen
En dimmer för extra takljus i hallen.
Utöver det uttag för projektor i taket samt ett antal uttag i rummet. Uttag kan man aldrig få för många av.
När det kopplades så använde vi inte mindre än 4:a arbetsbelysningar. Svart färg sväljer ljus!!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysningar"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer