641 558 läst ·
1 579 svar
642k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Ja, ljudböcker kan absolut vara ett alternativ!
Nu är första säsongen av arrested development klar. Helt ok! Inte jätterolig, men väl genomtänkt.
Om vår motvind verkar fortsätta. Idag tog vi beslutet att vår hund skall avlivas. Hon har börjat bli gammal (8 år, och en stor hund), döv och nu aggresiv. Det är inte så bra. Hon har alltid varit lite knepig och vi har inte litat på henne. Men nu har det gått för långt. Svärmor som har hand om henne nu medans det är så mycket för oss vågar inte gå ut med henne längre. Och svärmor är väldigt hundvan.
Bläää. Behöver lite medvind...
Nu är första säsongen av arrested development klar. Helt ok! Inte jätterolig, men väl genomtänkt.
Om vår motvind verkar fortsätta. Idag tog vi beslutet att vår hund skall avlivas. Hon har börjat bli gammal (8 år, och en stor hund), döv och nu aggresiv. Det är inte så bra. Hon har alltid varit lite knepig och vi har inte litat på henne. Men nu har det gått för långt. Svärmor som har hand om henne nu medans det är så mycket för oss vågar inte gå ut med henne längre. Och svärmor är väldigt hundvan.
Trist med hunden, vi har själva avlivat ett antal hundar genom åren, om det är till någon tröst så brukar det alltid bli bäst för alla efter det är gjort.. i regel så mår varken hunden eller ägarna bra mot slutet, speciellt inte när man kommit till punkten att man insett att det snart måste görasStew skrev:Ja, ljudböcker kan absolut vara ett alternativ!
Mitt tips är att skaffa en ny valp så fort som möjligt (ifall ni har planerat att fortsätta att ha hund), det underlättar eftersom man väldigt snabbt börjar sakna allt det där man stört sig på innan, som att trampa på torrfoder som ligger över hela golvet, eller att behöva gå upp 5 minuter innan väckarklockan ringer varje morgon för att släppa ut hundarna
mitt råd är att inte skaffa en ny hund så fort som möjligt. ägna tiden åt att minnas hunden ni har levt med i 8 år istället o sörj ordentligt, sen när tiden är inne så kan ni känna efter om de ska bli nån ny hund eller inte.
Hade allt varit guld och gröna skogar i övrigt så hade vi skaffat en hund till redan för ett år sedan, så hade valpen kunnat växa upp med en storasyster som förhoppningsvis hade lärt den lite vett.
Men nu när allt är som det är så finns varken tid, ork eller pengar till en ny valp. Det får vänta tills saker lugnat ner sig. Får kanske bli lite enklare djur istället, typ höns. De kräver inte så mycket...!
Men nu när allt är som det är så finns varken tid, ork eller pengar till en ny valp. Det får vänta tills saker lugnat ner sig. Får kanske bli lite enklare djur istället, typ höns. De kräver inte så mycket...!
Har du egen erfarenhet av detta?, motsatsen till vad du förespråkar är det som fungerat för oss vid 3 tillfällen, och för resten av släkt/vänner i ett 10-tal tillfällen de senaste åren.obba skrev:
japp de har jag.. känns inte som man kan byta ut en familjemedlem mot en annan. bättre att bearbeta sorgen innan man kastar sig in i nå nytt. om du förlorar din fru eller ännu värre barn skaffar du en ny fru/ barn så fort som möjligt då? sorry stew för kapning av tråden.Daniel78 skrev:
Appropå Arrested Development, vänta bara tills "MR F" kommer in i bilden, då blir det riktigt roligt 
Jag kan förresten tipsa om att skapa ett konto på imdb.com, sedan lägger du till filmer du vill/planerar att se i din Watchlist, och ger betyg åt filmer/serier som du tycker om, sedan kommer det dyka upp en massa "Recomended for you" tips baserat på vilka filmer/serier du gett höga betyg åt tidigare, det på dessa tips som jag och min fru baserar nästan all vår film/serie-konsumtion
Jag kan förresten tipsa om att skapa ett konto på imdb.com, sedan lägger du till filmer du vill/planerar att se i din Watchlist, och ger betyg åt filmer/serier som du tycker om, sedan kommer det dyka upp en massa "Recomended for you" tips baserat på vilka filmer/serier du gett höga betyg åt tidigare, det på dessa tips som jag och min fru baserar nästan all vår film/serie-konsumtion
Självklart inte, jag förstår inte varför "alla" ska dra paralleller mellan husdjur och barn hela tiden?, det är inte samma sak... men visst, alla är olika, men för alla jag känner så har det underlättat att skaffa en ny hund snudd på direkt.obba skrev:
Med respekt för Stew så kommer jag inte kommentera detta ytterligare, speciellt eftersom han redan klargjort att ny hund inte är aktuellt för tillfället.
Sorg är nog något som är individuellt, och alla hanterar det på olika sätt. Finns nog inget fel, så länge som sorgearbetet håller sig inom rimliga och lagliga gränser 
Efter morsan gick bort i cancer för några år sedan så låste jag in mig och satt och spelade world of warcraft 24/7 i typ 2 år. Nu med facit i hand kanske det inte var den bästa bearbetningen, men den tog mig igenom det värsta i alla fall!
Efter morsan gick bort i cancer för några år sedan så låste jag in mig och satt och spelade world of warcraft 24/7 i typ 2 år. Nu med facit i hand kanske det inte var den bästa bearbetningen, men den tog mig igenom det värsta i alla fall!
Min erfarenhet är ungefär som du beskriver här, man behöver något annat att göra/tänka på, även om wow kanske inte är den bästa sysselsättningen jag kan komma på, det är bättre att t.ex. bygga en bio i källaren, det kanske du ska testa?...Stew skrev:
Den tanken har aldrig slagit migDaniel78 skrev:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, X-files är det kanske dags för snart igen! Är ett stort X-files fan! Undrar om serien har åldrats bra? De första säsongerna vara ju suveräna, men sedan efter 5-6 säsonger tycker jag serien tappade en del.BiFuel skrev: