PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Vi hade precis avslutat vårt utbyggnadsprojekt, dokumenterat här på Bygga hus under "Husprojekt 2013, renovering av källare och utbyggnad" när frugan sa "det vore kul att få den där trappan klar nedanför utbyggnaden"
Först kände jag, lugna ner dig, men då frugan började handgräva för 21 meter mur som igår i projektet och snabbt insåg att det va lite för jobbigt så tog orden skruv i mitt huvud och jag började projektera.

Fick reda på att jag kunde få låna grävmaskin av min arbetskollega i september.

Jag hade sedan tidigare skissat upp design enligt frugans önskemål lagt upp på forumet för att fråga hur jag skulle bygga formen.

[bild]

Jag fick ju inte massor med svar ( noll för att vara exakt ) :p så det var bara att börja köra med trail and error-metoden.

Jag arbetar som beräkningsingenjör i maskinkonstruktion så jag använde mig av vårt FEM-beräkningsprogram för att ta fram en CAD-modell.

[bild]

En bit over-kill kan tyckas, men det blev ju en fin bild :D.

Jag grävde ut för trappa, fundament till muren samt fundament till nytt gunnebostängsel.

[bild]
Hål för trappa

[bild]
Fundament

[bild]
Stenhögen i vänster bildkant var stenar jag sparat för fylla hålet för trappan

När grävningen var klar så började jag bygga formar.
Till trappan hade jag tagit ut mått från CAD-modellen

[bild]
Tillverkningsritning, verktyg och 7mm plywood

Jag använde mig av 220x45mm reglar som jag sågade till rätt steghöjd

[bild]
Regel för trappsteg med urspårning för inre plywoodskiva

[bild]
Form i tidigt skede sedd uppifrån

[bild]

[bild]

[bild]
Formen börjar ta form och även fyllas med sprängsten. Notera att Trail-&-error-metoden innebär lite lappa & laga :)

När väl formen var klar och jag fyllt i den med sprängstenen jag hade på lager fick jag beställa hem drygt 12 ton med makadam 16/32. Jag började ju inse nånstans på vägen att det va billligare med makadam än med betong :p. Så det va bara att ta tag i skyffeln igen...:x

[bild]

[bild]
Sula för Gunnebostängsel preparerad med makadam

Jag fick beställa hem 3 m3 betong, men var tyvärr för stressad med jobbet för att hinna ta någon bild från betongpumpningen.
Kan även nämna att jag hade hjälp av två killar från byggaren som byggde min utbyggnad, så ingen tror jag klarade det själv. :surprised:

[bild]
Gjuten trappa

[bild]
Notera dragstaget för att hålla ihop formen i längsled som tittar fram samt missen som skapade en liten luftficka. Har tänkt knacka bort lite betong så att jag kan fylla det när jag gjuter sargerna

[bild]
Det halvfärdiga resultatet

Jag är så sjukt nöjd!! En härlig känsla att gå från en gjuten idé till denna trappa.

Det som återstår är att gjuta sargerna och mura upp stödmur. Får se vad som hinns med i höst, eller om vi skjuter på det till våren.
Intressanta bilder och projekt. . Hag undrar om du armerade trapoan ? Ser inte så ut.

M Mikael_hempulare skrev:
Intressanta bilder och projekt. . Hag undrar om du armerade trapoan ? Ser inte så ut.
Hej,

jo den blev välarmerad med.

M Mikael_hempulare skrev:
Satt och tittade på bilderna jag med, det är ju ett tag sedan jag gjorde detta och du har nog rätt. I trappan är det nog ingen järnarmering. Tror jag tänkte så att all sprängsten var armering nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.