Hej!

Sitter med en nyinköpt transformator för spotlights samt 5 st 20 W lampor.

Givetvis skall en elektriker (känner 2 st bekanta... tack o lov) göra installationen, men jag är ändå nyfiken på några saker... tänkte fråga här då de inte är speciellt pedagogiska.

Idag har jag en befintlig lysrörsarmatur som sitter under diskbänken. Den matas via en kabel direkt från väggen som är kopplad på kökets säkring (kyl o frys har egen)

I den kabeln finns det +- och jord(gulgrön). Men transformatorn har endast + och - via eurokontakt.

Jag har även tänkt koppla in en strömbrytare mellan matarkabeln och transformatorn. Är det då möjligt att göra skarven mellan matarkabel och transformatorkabel i strömbrytaren? Vart skall då jorden ta vägen??? Jag har kollat lite på olika strömbrytare som finns och de har för + och - och sen i plasthöljet finns det en skruv som jag antar att jorden skall skruvas i. Men vad hjälper det att skruva dit jorden där? Effekten blir väl precis likadan som att (gud bevares) låta jorden hänga fritt i luften och endast skruva in + och - i strömbrytaren.

Den strömbrytare jag tittade på var av typen kronströmbrytare... typ en sån man ser i trapphus, förråd o dylikt. Passar perfekt även under kök...

MVH
Henrik den frågvise...

säg vad du vill ha till elektrikern så blir det inget fel...jag rekommenderar dimmer till det mesta å då skall den matcha trafon !
Jorden behövs inte i ditt fall....12V bänkbelysning

Hej!

Japp ska snacka med honom. Anledningen till att jag var nyfiken är at tjag har pysslat med mycket lågspänning som elektroingenjör (designat kretskort, filter o dyl)... men jag har märkt att det är en väsentlig skillnad att koppla och skruva med nätspänning...

Intressant att det mesta skall vara jordat idag, även om väldigt få hushållsapparater använder sig av det.

trafon är av elektronisk typ...

/Henrik - som ska ringa en elektriker ikväll :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.