931 läst ·
3 svar
931 läst
3 svar
En fråga ang. spricka i golv?
Har nyligen spacklat ett värmegolv i ett påbörjat badrumsbygge!
Underlaget är reglar (195/45) med cc mått 30cm. På dessa är ett 22 mm spånskivegolv lagt.
Jag primade hela utan och häftade fast ett armeringsnät enligt nugällande regler.
På detta limmade jag värmekabeln och flytspacklade sedan hela ytan med ett fiberförstärkt spackel. c:a 18 mm.
Upptäckte efter tre dagar en liten( ca.70 cm), men väldigt oroande spricka i det nygjutna golvet.
Har primat det färdigspacklade golvet 1 gång, samt rollat flödigt med fuktspärr tre gånger! (sprickan syns ej längre)
Min fråga är nu???
1: Finns det anledning att fortsätta vara orolig?
2: Vad händer då jag kör igång värmekabeln? Finns det risk för ytterligare sprickor?
Tack på förhand
/ Robban
Underlaget är reglar (195/45) med cc mått 30cm. På dessa är ett 22 mm spånskivegolv lagt.
Jag primade hela utan och häftade fast ett armeringsnät enligt nugällande regler.
På detta limmade jag värmekabeln och flytspacklade sedan hela ytan med ett fiberförstärkt spackel. c:a 18 mm.
Upptäckte efter tre dagar en liten( ca.70 cm), men väldigt oroande spricka i det nygjutna golvet.
Har primat det färdigspacklade golvet 1 gång, samt rollat flödigt med fuktspärr tre gånger! (sprickan syns ej längre)
Min fråga är nu???
1: Finns det anledning att fortsätta vara orolig?
2: Vad händer då jag kör igång värmekabeln? Finns det risk för ytterligare sprickor?
Tack på förhand
/ Robban
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Bara en fråga: Har du lagt armeringsnätet korrekt med rätt överlapp?
Och vad var det för armeringsnät (tjocklek och maskstorlek)?
Och vad var det för armeringsnät (tjocklek och maskstorlek)?
Efter att läst dina tips "Tigersågen", låter det som om det skulle vara en s.k krympspricka! Nu kan man sova lungt inatt..
Har nu dessutom rollat ett fjärde lager med fuktspärr och sprickan syns fortfarande inte!
Imorgon blir det till att lägga mosaik! Må det bära eller brista!!!!! : )
Tack för tipsen....
Har nu dessutom rollat ett fjärde lager med fuktspärr och sprickan syns fortfarande inte!
Imorgon blir det till att lägga mosaik! Må det bära eller brista!!!!! : )
Tack för tipsen....
Klicka här för att svara