109 323 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Vingarna kan återvinnas men det är dyrt och omständligt och därför gräver man helt enkelt ned dom.J Jehu skrev:Vi ser fram mot gigantiska sopberg att hantera när vindkraftverk och solpaneler ska kasseras efter 20-25 år.
Kärnkraft är mig veterligt den enda form av elproduktion som (med råge) avsatt sina avfallskostnader i förskott.
Dessutom har kärnkraft dragit in hundratals miljarder till statskassan genom åren. Så att vi kunnat bygga dagis, äldreboenden och infrastruktur (och slösat bort en hel del förstås).
Det kommer aldrig nånsin vind och sol kunna bidra med.
Hur återvinner man fundamenten till snurrorna? (Nej, de kan inte återanvändas). Solpaneler?
Sen har bolagen kunnat kraftigt höja nätavgifterna, utan alltför stora protester när elpriset varit lågt.
Nästa steg höjer man elpriserna några gånger om, till danska och tyska nivåer.
Vi har redan sett detta i södra Sverige. Nu verkar det sprida sig norrut.
Inga bra nyheter för Sverige.
Bara en liten fundering, man får idag 15% skatteavdrag för att installera solceller, men först måste man betala 25% moms. Staten framstår som vinnare.
Och ang 60-öringen så finns ju någon fin tanke att verksamhet som skapar utsläpp ska betala skatt. Alltså finns energiskatt på t.ex. el, bensin och diesel (att pengarna går rakt in i statsbudgeten kan vara en annan femma). 60-öringen motsvarar ungefär energiskatten, och eftersom den inte räknas upp lär väl energiskatten snart gå om. Kostnad för staten? Ja lite. Men jag har minskat mitt avtryck genom att stoppa in energi i elssystemet, så det blir en fusk-nettoberäkning.
Tycker gott 60-öringen kunde tas bort och så betalar man energiskatt på skillnaden, precis som med reavinst/förlust på kapital mm.
Avdrag ska även medges för Kalles produktionsanläggning som är ett dieselelverk, eftersom han redan betalat för sina dieselutsläpp när han köper diesel.
Och ang 60-öringen så finns ju någon fin tanke att verksamhet som skapar utsläpp ska betala skatt. Alltså finns energiskatt på t.ex. el, bensin och diesel (att pengarna går rakt in i statsbudgeten kan vara en annan femma). 60-öringen motsvarar ungefär energiskatten, och eftersom den inte räknas upp lär väl energiskatten snart gå om. Kostnad för staten? Ja lite. Men jag har minskat mitt avtryck genom att stoppa in energi i elssystemet, så det blir en fusk-nettoberäkning.
Tycker gott 60-öringen kunde tas bort och så betalar man energiskatt på skillnaden, precis som med reavinst/förlust på kapital mm.
Avdrag ska även medges för Kalles produktionsanläggning som är ett dieselelverk, eftersom han redan betalat för sina dieselutsläpp när han köper diesel.
martin43 skrev:
Bara en liten fundering, man får idag 15% skatteavdrag för att installera solceller, men först måste man betala 25% moms. Staten framstår som vinnare.
Avdrag ska även medges för Kalles produktionsanläggning som är ett dieselelverk, eftersom han redan betalat för sina dieselutsläpp när han köper diesel.![]()
Taget, energiskatt på differensen köper jag rakt av.
Jo jag läste och förstår att du har fullt förtroende för det statsägda kinesiska bolaget.F fsn skrev:
Läste du länken jag gav?
Staten har fått in enorma skatteintäkter under mycket lång tid från fossila bränslen och kärnkraft (bara från kk hundratals miljarder).
Hur är det tänkt att de skatterna ska ersättas när vi går över till vind och sol och eldrift?
Någonstans kommer de att tas ut.
Men de skatterna är ju för klimatåtgärder.J Jehu skrev:Jo jag läste och förstår att du har fullt förtroende för det statsägda kinesiska bolaget.
Läste du länken jag gav?
Staten har fått in enorma skatteintäkter under mycket lång tid från fossila bränslen och kärnkraft (bara från kk hundratals miljarder).
Hur är det tänkt att de skatterna ska ersättas när vi går över till vind och sol och eldrift?
Någonstans kommer de att tas ut.
I helvete att du har läst….J Jehu skrev:
sen byter du liksom spår och vill prata skatt istället, vad fan har det med om solcellsproducenterna tar sitt miljöansvar? Men naturligtvis skall det i princip in lika många skattekronor oavsett vilket. Det är väl ganska uppenbart för de flesta hoppas jag.
Om skatteintäkterna som kpmmit från kärnkraft och fossilt ska komma från sol o vind blir det intressant.F fsn skrev:
Jag nämnde att solpanelstillverkarna har producentansvar i EU vilkwt ger ett visst hopp. Hur kineserna lever upp till det får vi se.
Pengarna skall in på nåt jävla sätt, det är svårt att bortse från det. Men att vi kommer att ha ett samhälle som lever på solceller, vindkraftverk och rosa drömmar är en naiv utopi. Vi skall ha en modern utbyggd kärnkraft och den vattenkraft vi redan har för att inte sänka Svensk industri inom 15 år.J Jehu skrev:
Ett uttryck för frustrationen att se ett av världens bästa system föe produktion och distribution misskötas i decennier. Och att aktivism har fått många att tro att vind och sol är lösningen.
Men kärnkraft är inte problemfri och lär tids nog ersättas av något bättre.
Men kärnkraft är inte problemfri och lär tids nog ersättas av något bättre.
Redigerat:
Konstigt resonemang.. bara för att msn redan gjort fel (för efterlevande) så skulle det vara onödigt att sluta göra fel.!?mnils skrev:
Det skulle innebära att det ALDRIG skulle vara ide att åtgärda något som är fel. Vilket flumsamhälle..
Så du menar att pga div. jordbävningar och tsunamin så ska vi strunta i att vi lämnar nedgrävda atomavfall efter oss?Nötegårdsgubben skrev:
Två stycken klassade som stor olycka har vi haft närmare bestämt.
En hög siffra för Tjernobyl är 4.000 döda. En person dog av kärnkraftsolyckan vid Fukushima.
För att sätta det i relation till något dör årligen 6–8.000 människor av gruvolyckor, och 16.000 dog av jordbävningen och tsunamin vid Fukushima.
Att vara rädd för kärnkraftsolyckor är en fobi.
Tänk om det (just nu osannorlika) inträffar i framtiden med en jordbävning där vi gömt skiten.
Hur blir det då med den fantastiska säkerheten?