F
O oldtimersmc skrev:
Opinionen svänger som en vindflöjel och när kärnkraftslobbyn satsar sina pengar så lyfter den delen
När verkligheten visar "sina argument" så går det åt andra hållet.
Kan iaf se att mina (totalt 80k efter bidrag som jag handlat av ECT-El levererar 10 000kwh/år. 10 000Kwh som bara rinner in i mitt boende, elräkningarna visa tillgodo! :)
Jobbar med en som "inte hittat rutan med krysset ang kärnkraftsel" Han är ganska sur och (bästa ÄRLIGASTE Berömmet avundsjukan flödar) mer behöver jag inte HAN har fattat sen är det upp till var och en av er andra att dra sina egna slutsatser.
Sökte jobb på Forsmark en gång i tiden jobbar med ungefär samma saker idag och då ser man hur "idiotsäkra system klicka" och hur ofta som den "mänskliga faktorn" ställer till det och JO det kan gå riktigt illa även där jag jobbar,
Vet att det är samma människor som jobbar på ex Forsmark som hos mig. Forsmark förresten var RIKTIGT Nära en härdsmälta för några somrar sedan Googla "Forsmarks incidenten" det kan säga pang så har du ingen el i din kryssruta...
Solenstrålar elpriset är högt och jag är nöjd och Nä jag är ingen "Miljömupp", bara lite smartare...

Höga tankar om dig själv trots att du inte lyckas leverera en begränsad text som är läsbar......

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så mycket solceller som har installerats och ändå högre elpris nu än i vintras.
Just nu 105 öre kwh
Bra för oss som säljer el :)

Redigerat:
  • Gilla
OTMC
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Länk?
Till vad?

E El-Löken66 skrev:
Ditt solcellsprojekt?
Har ingen sådan tråd här.

E
Anna_H Anna_H skrev:
Har ingen sådan tråd här.
Okej, ropa om det blir ändring.

Att vi är på väg mot ett betydligt högre elpris är inget att jubla över.
Fattigpensionärer med direktel kan få problem vid köldknäppar,
Vind är en dyr och opålitlig lösning oavsett vad de gröna säger.
Sol är kanske bra för enskilda fastighetsägare som lyckas gå off grid men ingen lösning för våra breddgrader.
Vi går från världens billigaste, pålitligaste, fossilfriaste, renaste elproduktion till något helt annat.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Höga tankar om dig själv trots att du inte lyckas leverera en begränsad text som är läsbar......
Skall hjälpa dig, För det första så skall det outsagda alltid skrivas med 3st punkter inte fler inte färre.
Läs min text i små stycken så kommer di nog igenom den.
Misstänker dock att det finns en faktaresistens som blockerar textflödet...
Nu skiter jag i er och åker till norrland och fiskar solcellerna jobbar på utan mig...

F
O oldtimersmc skrev:
Skall hjälpa dig, För det första så skall det outsagda alltid skrivas med 3st punkter inte fler inte färre.
Läs min text i små stycken så kommer di nog igenom den.
Misstänker dock att det finns en faktaresistens som blockerar textflödet...
Nu skiter jag i er och åker till norrland och fiskar solcellerna jobbar på utan mig...
kommatering, punkt och meningsbyggnad är annars ett säkert tips. Men det skiter kanske fiskaren i? Jag har fö 55st solpaneler på mitt ena tak.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Och eftersom fiskaren hade "investerat" i sina solceller via ETC så är det väl bara den kände bidragsentreprenören Johan Ehrenberg som kommer bli rik på dem :-)

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Solcellers nytta i Sverige är tveksamt både för miljön och ekonomin. Dock så är jag mycket positiv till tekniken samt att bidrag finns/fanns till en början. Men nu är det dax att bidragen trappas ner. Bidragen har gjort sin nytta och startat upp en ny industri.

En sak som inte tagits upp är att solceller minskar byggnaders behov av primärenergi. Dvs en installation kan vara en enkel lösning på diverse myndighetskrav. Dvs en ren pappersprodukt.

Det är först när man blandar in batterier i leken som man kan bidra till en praktisk lösning. Men så länge som det inte blir dyrt med effekt så kommer batterier ej vara lönsamma.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi ser fram mot gigantiska sopberg att hantera när vindkraftverk och solpaneler ska kasseras efter 20-25 år.
Kärnkraft är mig veterligt den enda form av elproduktion som (med råge) avsatt sina avfallskostnader i förskott.
Dessutom har kärnkraft dragit in hundratals miljarder till statskassan genom åren. Så att vi kunnat bygga dagis, äldreboenden och infrastruktur (och slösat bort en hel del förstås).
Det kommer aldrig nånsin vind och sol kunna bidra med.
Hur återvinner man fundamenten till snurrorna? (Nej, de kan inte återanvändas). Solpaneler?
Sen har bolagen kunnat kraftigt höja nätavgifterna, utan alltför stora protester när elpriset varit lågt.
Nästa steg höjer man elpriserna några gånger om, till danska och tyska nivåer.
Vi har redan sett detta i södra Sverige. Nu verkar det sprida sig norrut.
Inga bra nyheter för Sverige.

Redigerat:
F
J Jehu skrev:
Vi ser fram mot gigantiska sopberg att hantera när vindkraftverk och solpaneler ska kasseras efter 20-25 år.
Kärnkraft är mig veterligt den enda form av elproduktion som (med råge) avsatt sina avfallskostnader i förskott.
Dessutom har kärnkraft dragit in hundratals miljarder till statskassan genom åren. Så att vi kunnat bygga dagis, äldreboenden och infrastruktur (och slösat bort en hel del förstås).
Hur återvinner man fundamenten till snurrorna? (Nej, de kan inte återanvändas). Solpaneler?
Sen har bolagen kunnat kraftigt höja nätavgifterna, utan alltför stora protester när elpriset varit lågt.
Gå in på tex Jinko och läs dig till hur man återvinner det. Det där var lite lagom pissenödigt och tramsigt faktiskt. Återvinningen av det är inte mer anmärkninsvärd eller annorlunda än nåt annat i konsumtionssamhället. det är snarare positivt att det är en billig elektrisk grunka utomhus med så pass lång livslängd som 25-40år. Den mesta kinesiska skitelektroniken håller ju inte mer än ett halvår.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Vi har redan sett detta i södra Sverige. Nu verkar det sprida sig norrut.
Inga bra nyheter för Sverige.
Tyvärr så är detta mer av ett argument rörande att det lönar sig ned solceller. Höga elpriser ökar lönsamheten. Det är ju iofs målet för MP mfl också, höga priser gör att det är enklare att få lönsamhet. Kanske inte vad vi konsumenter vill se, men...

F fsn skrev:
Gå in på tex Jinko och läs dig till hur man återvinner det. Det där var lite lagom pissenödigt och tramsigt faktiskt. Återvinningen av det är inte mer anmärkninsvärd eller annorlunda än nåt annat i konsumtionssamhället. det är snarare positivt att det är en billig elektrisk grunka utomhus med så pass lång livslängd som 25-40år. Den mesta kinesiska skitelektroniken håller ju inte mer än ett halvår.
Låter väldigt bra när man läser på kinesernas hemsida. I verkligheten är det billigare att gräva ner uttjänta paneler än att försöka återvinna dom. https://www.discovermagazine.com/environment/solar-panel-waste-the-dark-side-of-clean-energy
I EU har vi åtminstone ett producentansvar som saknas i resten av världen.
Pacman, västvärldens välstånd och demokratier är byggda på god tillgång till billig energi. Av någon anledning vill man ändra på detta.

F
J Jehu skrev:
Låter väldigt bra när man läser på kinesernas hemsida. I verkligheten är det billigare att gräva ner uttjänta paneler än att försöka återvinna dom. [länk]
I EU har vi åtminstone ett producentansvar som saknas i resten av världen.
Pacman, västvärldens välstånd och demokratier är byggda på god tillgång till billig energi. Av någon anledning vill man ändra på detta.
Du läste inte på Jinkos sida öht eller? Gör det och kom tillbaka sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.