13 754 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
En faktura med orimlig tidsåtgång (snickeriarbete) - vad göra?
Så kallas det kanske.. Men lite osäker på beloppet när gränsen går? Hade för mig att det handlar om belopp under 5000:-?? Men kan ha helt fel där..kinglolle skrev:
Just ja. Läs först, svara sen. Inte en av mina paradgrenar. :blushing:kinglolle skrev:
Ett halvt basbelopp av vadå? Den ursprungliga tvisten eller slutnotan. Jag gissar att skuld, räntor och dubbla ombudskostnader ganska fort kommer upp i den summan.
Den omtvistade summan skall vara över ett halvt basbelopp för småmål.
Normalt kan inte rättsskydd utnyttjas vid dessa processer men förbereder man sig lite kan man ofta företräda sig själv. Tanken är att hålla nere kostnader just genom att parterna inte riskerar så mycket så ska inte "principer" kosta samhället, försäkringsbolag mfl för mycket
Normalt kan inte rättsskydd utnyttjas vid dessa processer men förbereder man sig lite kan man ofta företräda sig själv. Tanken är att hålla nere kostnader just genom att parterna inte riskerar så mycket så ska inte "principer" kosta samhället, försäkringsbolag mfl för mycket
Redigerat:
Gör det någon större skillnad om man skickar in bestridandet innan förfallodatum eller efter?
Förresten, är det inte lagstadgat att det är 30 dagars betalning nu för tiden?
På många fakturor jag får så står det 10 dagar.
Förresten, är det inte lagstadgat att det är 30 dagars betalning nu för tiden?
På många fakturor jag får så står det 10 dagar.
Jag är möjligen lite ute i tassemarkerna nu, men jag tror nog att bestridandet kan skickas precis när som helst. Men ens trovärdighet i en ev framtida tingsrättsförhandling sjunker ju rejält om man inte tar tag i det hela skyndsamt.hockey1976 skrev:
Nejdå.
Idag försökte jag på ICA, jag sa att det är lagstadgat med 30 dagars kredittid, men dom bara skrattade.
Betalningsvillkoren kommer man överens om, det kan vara i förskott, direkt, eller om 4 timmar, 1 dag eller om 2 år. Det är bara vad man avtalar om.
Men ränta och avgifter för obetald faktura kan väl inte påföras förrän efter 30 dagar.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Absolut inte.hockey1976 skrev:
Dom har varit oerhört snälla med 10 dagar om inte annat avtalat.
Cash borde vara det naturliga och frågan är om inte vi hantverkare borde skaffa oss kortläsare snart så man slipper vara bank.
Nix, men det är en vanlig missuppfattning. När arbetet är klart ska kunden betala vi anfordran (enl Konsumenttjänstlagen), om man inte avtalat om annat. Det kan betyda "genast".hockey1976 skrev:
Däremot får man inte kräva dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar (enl Räntelagen).
Okej, bra!
Hur gör jag nu exakt med själva bestridandet.
Vad är viktigt att få med i formuleringen?
Skickar både på mail och rekommenderad post eller?
Hur gör jag nu exakt med själva bestridandet.
Vad är viktigt att få med i formuleringen?
Skickar både på mail och rekommenderad post eller?