Officiellt ja, men det går bra att handla hos dem på plats.
 
Det jag allmänt fasar för är att om de mindre slås ut så blir det till sist några små kvar. De kommer i sin tur ha mindre konkurrens. För de små konkurrerar inte med de stora aktörer om priser utan om kvalitet, kunnande och service emellan. Så jag ser några möjliga utgångar:

  1. De små som blir kvar behöver inte längre erbjuda samma kvalité som idag eller börja sälja dyrt då det inte finns några konkurrenter.
  2. När kunderna har färre alternativ så vänder de sig till dem som är kvar, och då menar jag mest proffsen och seriösa amatörer. Vilket i sin tur kommer öka deras omsättningar och på sikt kommer de kunna expandera och bli för stora. Problemet är då att den personliga servicen försvinner, de små som är kvar tar alltså steget in i varuhusställningen. Visst kan man importera saker men när kunnandet försvinner hos detaljisterna i och med växtvärken som är typisk varuhusfenomen så kommer vi inte längre kunna känna saker på plats.
Jag hoppas (och tror) verkligen att de som är kvar klarar sig.

Sen måste jag ge en känga till Festool som försvårar för handlarna då de minskat deras marginaler. Dör de ut helt så har Festool skjutit sig själv i foten. De måste sluta bita den hand som föder en.
 
End skrev:
Det jag allmänt fasar för är att om de mindre slås ut så blir det till sist några små kvar. De kommer i sin tur ha mindre konkurrens. För de små konkurrerar inte med de stora aktörer om priser utan om kvalitet, kunnande och service emellan. Så jag ser några möjliga utgångar:

  1. De små som blir kvar behöver inte längre erbjuda samma kvalité som idag eller börja sälja dyrt då det inte finns några konkurrenter.
  2. När kunderna har färre alternativ så vänder de sig till dem som är kvar, och då menar jag mest proffsen och seriösa amatörer. Vilket i sin tur kommer öka deras omsättningar och på sikt kommer de kunna expandera och bli för stora. Problemet är då att den personliga servicen försvinner, de små som är kvar tar alltså steget in i varuhusställningen. Visst kan man importera saker men när kunnandet försvinner hos detaljisterna i och med växtvärken som är typisk varuhusfenomen så kommer vi inte längre kunna känna saker på plats.
Jag hoppas (och tror) verkligen att de som är kvar klarar sig.

Sen måste jag ge en känga till Festool som försvårar för handlarna då de minskat deras marginaler. Dör de ut helt så har Festool skjutit sig själv i foten. De måste sluta bita den hand som föder en.
Festool styrs inte av tekniker utan markandsexperter. Festool har garanterat goda skäl till vad de gör. Till exempel låter de affärer som för Festool ha Makita och Bosch vid sidan av, men inte Mafell. Och ju mer fokuserad affären är på att visa upp Festool, ju mer rabatt får de.

De handlare som är kvar klarar sig, men på sikt med ett smalare utbud och en smalare publik. Theofil är mitt exempel, de har just minskat sin bredd, till den punkt där jag bestämt mig för att inte längre supporta deras höga priser, de har inte kvar vad som ger mig mervärdet av att handla hos dem (inspiration och idéer för framtiden). Jag behöver inte betala extra hos en dyr handlare för att i april få veta och höra beskrivet de tre nyheter Festool släppt. De gjorde ett försök att utöka med Mafell, vilket är precis den anda jag gillat (fler alternativ i toppsegmentet). Men de fick vika sig och dra tillbaka Mafellerna.

--- Mats ---
 
Paul-Staffanstorp
Mats...

Jag har själv börjat handla mer och mer på Prevex vilka ger kanonservice...
Martin som är butikschef och Linda är de som mest jobbar i butiken och de är kanon att ha och göra med...

Det ligger ju bara ett stenkast från Theofil nu när båda flyttat ut på Fosie.

Bara ett tips... :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Mats...

Jag har själv börjat handla mer och mer på Prevex vilka ger kanonservice...
Martin som är butikschef och Linda är de som mest jobbar i butiken och de är kanon att ha och göra med...

Det ligger ju bara ett stenkast från Theofil nu när båda flyttat ut på Fosie.

Bara ett tips... :)
Tack, jättebra tips, skall besöka dem så sart jag får möjlighet.

--- Mats ---
 
Paul-Staffanstorp
Mats Bengtsson skrev:
Tack, jättebra tips, skall besöka dem så sart jag får möjlighet.

--- Mats ---
När du kör upp från Agnesfridsvägen vid ljuset så håller de på att bygga nya gigantiska lokaler ganska direkt på höger sida, men för tillfället huserar de någon hundra meter till fram på högersidan ned för en infart...
 
End skrev:
Jag pratade med anställda, de flesta verkar ha fått nya jobb så det är lugnt för deras del. Ägarna däremot tycker jag mest synd om då de verkligen brann för det.
Spånga järn tycker jag inte man kan jämföra, de riktar sig till vanligt folk som går dit och köper tapet eller någon målarfärg, riktiga yrkesprodukter saknas där.
Så egentligen är det bara Leif Arvidsson, Flinks och Ekesiöö kvar som har riktigt bra produkter.
I fredags var jag och fick tag i lite bra och ha saker men det var väldigt utplockat.
Tråkit att det var mitt första och sista besök för dom verkar ha varit en bra järnaffär :(
Jag kan rekommendera Sandbergs Järn mitt i stan för det är en riktig Järnaffär. Dom har allt i skruvväg och bra personal. Att dom också säljer Festool gör ju inte saken sämre ;)
 
Mats Bengtsson skrev:
Festool styrs inte av tekniker utan markandsexperter. Festool har garanterat goda skäl till vad de gör. Till exempel låter de affärer som för Festool ha Makita och Bosch vid sidan av, men inte Mafell. Och ju mer fokuserad affären är på att visa upp Festool, ju mer rabatt får de.

De handlare som är kvar klarar sig, men på sikt med ett smalare utbud och en smalare publik. Theofil är mitt exempel, de har just minskat sin bredd, till den punkt där jag bestämt mig för att inte längre supporta deras höga priser, de har inte kvar vad som ger mig mervärdet av att handla hos dem (inspiration och idéer för framtiden). Jag behöver inte betala extra hos en dyr handlare för att i april få veta och höra beskrivet de tre nyheter Festool släppt. De gjorde ett försök att utöka med Mafell, vilket är precis den anda jag gillat (fler alternativ i toppsegmentet). Men de fick vika sig och dra tillbaka Mafellerna.

--- Mats ---
Helt rätt, det är också min uppfattning, däremot att de skulle ha goda skäl till vad de gör är jag tveksam till. Varumärkesvård i all ära men det går inte att jämföra med t.ex. Porsche som har ambitionen att minska kvantiteten för att bibehålla varumärkets exklusivitet. Festool tillverkar i logikens mening rena förbrukningsvaror som är ämnade till att producera saker med, det är verktyg! Att vissa tycker att dessa verktyg har högt affektionsvärde är dock en annan diskussion. Saken är att Festool skulle inte förlora sin exklusivitet om de skulle sälja mer än de gör idag så länge de bibehåller sitt koncept som går ut på att tillverka verktyg i top of line-klassen.
Jag förstår att Festool inte vill blanda eller ha direkta konkurrenter i samma butik men faktum är att Bromma Järn exponerade Festoolverktygen riktigt bra, avskilt rum, direkt i anslutning till info-disken, de var noga med att inte blanda med andra märken. Men deras marginaler minskade ändå.
 
Springare skrev:
I fredags var jag och fick tag i lite bra och ha saker men det var väldigt utplockat.
Tråkit att det var mitt första och sista besök för dom verkar ha varit en bra järnaffär :(
Jag kan rekommendera Sandbergs Järn mitt i stan för det är en riktig Järnaffär. Dom har allt i skruvväg och bra personal. Att dom också säljer Festool gör ju inte saken sämre ;)
Springare, sprang vi på varandra? :P
 
End skrev:
Helt rätt, det är också min uppfattning, däremot att de skulle ha goda skäl till vad de gör är jag tveksam till. Varumärkesvård i all ära men det går inte att jämföra med t.ex. Porsche som har ambitionen att minska kvantiteten för att bibehålla varumärkets exklusivitet. Festool tillverkar i logikens mening rena förbrukningsvaror som är ämnade till att producera saker med, det är verktyg! Att vissa tycker att dessa verktyg har högt affektionsvärde är dock en annan diskussion. Saken är att Festool skulle inte förlora sin exklusivitet om de skulle sälja mer än de gör idag så länge de bibehåller sitt koncept som går ut på att tillverka verktyg i top of line-klassen.
Jag förstår att Festool inte vill blanda eller ha direkta konkurrenter i samma butik men faktum är att Bromma Järn exponerade Festoolverktygen riktigt bra, avskilt rum, direkt i anslutning till info-disken, de var noga med att inte blanda med andra märken. Men deras marginaler minskade ändå.
Eftersom Festool är privatägda är det svårt att hitta uppgifter hur det går för dem ekonomiskt och marknadsmässigt. Det hade varit väldigt intressant. Det finns en marknadsmässig teori om att på lång sikt räcker inte kvalitet och pris, man måste också ha kvantitet. Ditt exempel med Posche har många motexempel, Bentley, Jaguar, ... som stödjer den teorin, och Posche själva var nära att även de bli ett av exemplen, kan fortfarande bli.

Festool skulle troligen förlora sin exklusivitet om de släppte nya produkter där en del visar sig sämre på marknaden än konkurrenternas. De kan däremot ha kvar gamla produkter som inte når upp till konkurrenterna så länge de är gamla och de har andra nyare som är top of line (tolkas som bredd). Deras Deltex 93 som ett gott exempel, den är så gammal att den inte ens har den utbytbara sladden. Vad gäller den minskade marginalen tror jag inte Festool är unika. Marknaden förr innehöll stora svårigheter för kunden och tillverkaren att hitta varandra, varav grossisten och detaljisten uppstod och frodades. På dagens marknad tvingas man ofta till tätare nyheter, mindre lager och minskad marginal för mellanleden och fösäljningsinsatser. Många järnhandlar har dött, många av dem sålde inte Festool. Minskad marginal till den typen av affär är en del av den trend vi ser. De tvingas möta det med mindre kostnader, till exempel mindre säljare och mindre lager, varvid deras fördel framför webbaffären blir ännu mindre, inte för att de gör fel, utan för att det är så svårt att klara konkurrensen på den nya marknaden med de gamla principerna.

Det skulle vara intressant att veta hur det går för Festool, men jag tror de sköter sig bra på marknaden. Och att de följer mönstret med kvantitet genom bredd, höga priser på nya produkter, top of the line genom att skapa nya koncept (definiera marknaden) snarare än att försöka vässa där konkurrenterna släpper nytt. Höga marginaler på gamla produkter genom att undvika att lägga kostnader på småförbättringar på mjölkkorna, det vill säga de produkter som förr var storsäljarna men numera är tungt konkurrensutsatta).

--- Mats ---
 
End skrev:
Springare, sprang vi på varandra? :P
Jag var där mellan 16 och 17 men jag såg ingen person som var slut. :P
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.