För oss stockholmare så har anrika Bromma Järn lagt ner tråkigt tycker jag.

Var där i dag av en slump min dotter vart kissnödig och vi var i närheten. Gissa om jag blev förvånad när jag kommer dit fullt av bilar och många människor.

Men den enes död den andres bröd.......nja nästan dom har i alla fall 80% på allt utom maskiner där är det 40%. Mycket av det goda är redan slut jag vet ej hur länge utförsäljningen pågått

Men jag köpte nästan alla tormek jiggar och en del festool slippapper lite cobolt frässtål och småt och gott notan slutade på 17200 och så 80% på det blev ca3300 så jag känner mig väldigt nöjd.

Finns en del milwaukee och aeg maskiner kvar inge festool bara lite papper och en och annan små del.

Mvh Pär H

Ehm... Sist jag pratade med dem, typ förra veckan så sa de att de skulle gallra om deras sortiment därav prissänkningarna. Jag frågade om de skulle lägga ner och då sa killen snabbt "Nej nej, bara ta in andra märken".
Så de har verkligen lagt ner? På deras sida står följande:

Bromma Järnaffär AB Vår hemsida är för närvarande nerstängd. Hemsidan bör vara tillbaka inom kort. Tack för ditt tålamod och välkommen åter!

Vilket jag tolkar som att de håller på och uppdatera deras databas med nya produkter.
Men du kanske fått höra något annat idag?

Konkurs inledd 2011-04-11

Det var ju tråkigt! Hoppas nån annan köper stället och återupptar butiken.

Ja idag var jag där, det fanns lite Festool tillbehör kvar faktiskt så jag köpte två skenor, 2400 och 1080 för spottstyver, borrhammare, elhyvel och massa annat, bara kvitton kan användas som toarulle. Det kändes som att bevittna ett självmord, blev faktiskt tårögd av att se hur alla gammar inklusive mig själv roffade åt sig och tömde butiken medan ägarna stod där och såg hur sina livsverk jämnas med marken. :(

Visst är det tråkigt med konkurser men när väl beslutet är taget så känner de sig nog mer glad att grejerna försvinner än att de blir kvar. Gläds åt fynden men sörj åt att butiker går under.

End skrev:
Ja idag var jag där, det fanns lite Festool tillbehör kvar faktiskt så jag köpte två skenor, 2400 och 1080 för spottstyver, borrhammare, elhyvel och massa annat, bara kvitton kan användas som toarulle. Det kändes som att bevittna ett självmord, blev faktiskt tårögd av att se hur alla gammar inklusive mig själv roffade åt sig och tömde butiken medan ägarna stod där och såg hur sina livsverk jämnas med marken. :(
Jo, jo. Du tänker på ägarna. Men tänk på hur det känns för oss andra som inte hade möjlighet att vara med och roffa ;)

Jag undrar fortfarande vem den lycklige är som roffade åt sig Kapexen med UG-bordet...
Men ja jag gillade verkligen butiken, inte så stor som de stora varuhusen men likväl hade de precis saker man behöver. Medan i t.ex. Bauhaus finns det säkert 50 gånger fler prylar men det är sällan man hittar allt man behöver. Det är verkligen synd att renodlade järnaffärer får ge vika p.g.a. de stora aktörernas framfart.

Otroligt tråkigt för dem som arbetar där! Jag hade precis inlett, vad jag trodde, var ett långt Festool-förhållande med dem och så händer detta. Har inte varit och "snyltat" men oj vad full det var på parkeringen i morse, 0705... Bara hantverkarbilar så det är verkligen den enes bröd...
Tråkigt är det i vilket fall. När är det väl bara Spånga Järn och Flinks som är "riktiga" järnhandlare kvar i Bromma. :(

Oj om det är bromma järn i abrahamsberg vi pratar om så blir jag förvånad, de expanderade ju in i onoffs gamla lokaler.
det var i den lilla butiken vi sprang från skolan i abrahamsberg ner för att köpa kolpulver och svavel till att tillverka krut, och sedan salpeter på ica.

Eller lås till skåpet när man började i högstadiet.

det var där vi köpte spik när vi skulle bygga en koja, och muttrar och skruv till cykeln och moppen.
Man kunde köpa precis så mycket man behövde och inte bara en hel påse för att använda 3 skruv och sedan glömma bort resten.

Men jag förstår att de lägger ner det är för mycket Jula, clas ohlson, bauhaus överallt.
Kostar något 99 kr på bromma järn och 85 på bauhaus då går folk dit.

Synd jag hann aldrig besöka nya butiken.

Det fanns 2 riktiga järnaffärer kvar i sthlm, och nu är bara spånga kvar.

Redigerat:
Jag pratade med anställda, de flesta verkar ha fått nya jobb så det är lugnt för deras del. Ägarna däremot tycker jag mest synd om då de verkligen brann för det.
Spånga järn tycker jag inte man kan jämföra, de riktar sig till vanligt folk som går dit och köper tapet eller någon målarfärg, riktiga yrkesprodukter saknas där.
Så egentligen är det bara Leif Arvidsson, Flinks och Ekesiöö kvar som har riktigt bra produkter.

Ja det är tråkigt när dom stora kedjorna konkurrerar ut mindre butiker.

Därför försöker jag numera att handla allt byggmaterial och dom flesta verktygen hos min lokala bygghandel (bortsett från mina tysklandsköp då).

Mycket roligare att komma in i butiken och killen i kassan hejar glatt och frågar hur långt jag har kommit med huset. :)

Säga vad man vill om Fredells, men de tillhör inte någon kedja, är ett gammalt familjeföretag som grundades för över 100 år sedan, och de säljer mycket (faktiskt mest tror jag) till proffs.

Så visst finns det fortfarande alternativ till kedjorna.

En annan fördel med Fredells är att även om priserna normalt sätt är dödliga räcker det med att vara med i villaägarna för att de ska bli hanterbara och för vissa varor riktigt fördelaktiga. Upp till 30% med ett kort från villaägarna och man undrar vilken rabatt som en stor firma ligger på...

Flinks är det bara för företag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.