2 121 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
En eller två gjutningar?
Vi tänkre bygga platta på mark med golvvärme.
Nu funderar vi på två varianter. Den ena är en gjutning och sedan ställs huset på grunden och det är klart. Den andra varianten fjuts plattan först, huset ställs på plats sedan gjuts golvet inne en gång till. Detta för att få absolut tätt mellan väggelement och platta.
Några synpunkter angående detta?
Jag kan se fördelarna med två gjutningar men det tar längre tid då det skall gjutas två ggr och torka två ggr.
Nu funderar vi på två varianter. Den ena är en gjutning och sedan ställs huset på grunden och det är klart. Den andra varianten fjuts plattan först, huset ställs på plats sedan gjuts golvet inne en gång till. Detta för att få absolut tätt mellan väggelement och platta.
Några synpunkter angående detta?
Jag kan se fördelarna med två gjutningar men det tar längre tid då det skall gjutas två ggr och torka två ggr.
Den första varianten är ju klart vanligast ;D
När du skriver väggelement antar jag att dessa är av trä och tätningen görs ju med en syllisolering av ett plast/gummi -band vilket är fullt tillräckligt, se t.ex:
http://www.paroc.se/insulation/rockwool/bi/parocbi.nsf?opendatabase&frame&20021118MGRM5FZH7C
När du skriver väggelement antar jag att dessa är av trä och tätningen görs ju med en syllisolering av ett plast/gummi -band vilket är fullt tillräckligt, se t.ex:
http://www.paroc.se/insulation/rockwool/bi/parocbi.nsf?opendatabase&frame&20021118MGRM5FZH7C
1. Byggsatsen är knappast någon gjutform
2. Om man inte lägger sylltätning även här så finns risk för fuktvandring från plattan in i stående väggelementen. Jämför med tidigare ideer som fanns där man gjöt in träreglar i betongen i källare. Och litar du inte på syllisoleringen i första falet så varför i andra. Visserligen gör en 90 graders böj att det blir tätare men frågan är om du inte skjuter dig i foten. Dessutom är betong inte gratis.
2. Om man inte lägger sylltätning även här så finns risk för fuktvandring från plattan in i stående väggelementen. Jämför med tidigare ideer som fanns där man gjöt in träreglar i betongen i källare. Och litar du inte på syllisoleringen i första falet så varför i andra. Visserligen gör en 90 graders böj att det blir tätare men frågan är om du inte skjuter dig i foten. Dessutom är betong inte gratis.
Enligt husfabrikanten var det ingen större skillnad mellan en och två gjutningar. Men åsikten kan ha påverkats av det faktum att han i så fall fått tagit dit snickarna i två omgångare i stället för en. 
Men tekniken med att gjuta ett extra golv när husstommen står på plats har jag hört från flera leverantörer. Syll tätning har man i båda fallen så nog blir det tätare med en extra gjutning.
Dock så blir den extra gjutningen något dyrare samt att vi måste vänta på att en till omgång betong skall bränna/torka innan vi kan börja montera innerväggar/golv. Tid vi inte vill slösa bort så vi kommer att gjuta en gång.
Men tekniken med att gjuta ett extra golv när husstommen står på plats har jag hört från flera leverantörer. Syll tätning har man i båda fallen så nog blir det tätare med en extra gjutning.
Dock så blir den extra gjutningen något dyrare samt att vi måste vänta på att en till omgång betong skall bränna/torka innan vi kan börja montera innerväggar/golv. Tid vi inte vill slösa bort så vi kommer att gjuta en gång.
Klicka här för att svara