Jag tycker att privatuthyrningslagen diskades av för fort och felaktigt en gång till nu.

Att det rör sig om en villa betyder inte per automatik att den gäller. TS (egentligen TS bekant) kan äga flera villor som hyrs ut till diverse mer eller mindre vinddrivna existenser – det vet vi ingenting om. Undantaget från besittningsskyddet är väldigt litet och gäller i så fall bara den först uthyrda bostaden.

Trots det kan TS sälja en villa och besittningsskyddet för hyresgästen faller då om TS bara sagt upp denne i god tid och laga ordning. Så hade exempelvis kunnat ske nu, men TS kan på goda grunder inte läka en felaktigt utförd process på halvannan vecka.

Jag motsäger inte att vräkning kan vars svårt och jobbigt för hyresvärden ens när denne gjort allt rätt, men här verkar man inte ens gjort allt rätt, utan kallt räknat med att man kan skyffla undan någon i strid med dennes rättigheter för att det är bekvämt. Jag tror säkert att det kommer lyckas, men om det inte gör det är det inte nödvändigtvis ett tecken på ett för starkt hyresgästskydd.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Det tråkiga är väl om personen är oberäknelig och även om personen är utelåst så bankar den på dörren.

Förstår frustrationen och hoppas det går bra!
Jo men det är ju köparens problem om drygt en vecka. TS bor ju inte i huset idag.

A AndersS skrev:
Fundera inte så mycket på samhället;)
Lägg din kraft att följa de "lagar" som finns och agera utifrån det om du vill få bort personen. Fysiskt kanske du inte får agera mot person men det finns mängder med annat du kan göra med din fastighet.
Allt annat om samhälle, vem som gör vad etc, är bortkastat och hjälper dig inte.
Jag tar till mig att samhället inte kan förändras på kort sikt eller baserat på vad vi klagar på här i tråden.

Sensmoralen blir att jag aldrig kommer att hjälpa någon bekant med psykiska, ekonomiska eller andra problem. Det får samhället sköta som det är tänkt. Vad f-n får vi för skatten liksom? ”Hyresgästen” kan ju ställa sig i bostadskön, köpa ett hus, gå till socialen, kyrkan, arbetsförmedlingen eller vårdcentralen med sina behov nästa gång.

”Det är inte pengarna, det är principen.”

• Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
Om personen är skriven där kan det bli kan det bli jobbigt för nya ägarna

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej ingen rätt. Det är logiskt. Tänk om jag flyttar in i källaren hos dig (säg att du bor i hus) när familjen är på semester. Jag trivs prima, varmt och skönt, barskåpet är fullt och du kan aldrig kasta ut mig. Perfekt! Ockupation kallas det. I detta fall finns inget avtal utan det kanske är så att personen blev lovad att vara inneboende några veckor och sedan gick det utför...
Jag tycker att det du beskriver är en möjlig beskrivning till tredje part. Det är väl hemfridsbrott det klassas som? Och visst får polisen avvisa eller omhänderta för det? Vilka möjligheter finns för fastighetsägare då?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nja, det är inte solklart att polisen gör det, kanske kanske inte. Däremot är det ju bara att byta lås när huset är tomt och kasta ut ockupantens tillhörigheter, eller lägga i ett förråd om man ska vara duktig.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Om personen är skriven där kan det bli kan det bli jobbigt för nya ägarna
Nope. Eftersom det numera enkelt går att skriva sig var man vill utan att någon kontroll sker, så är värdet av att vara skriven på en adress mer eller mindre noll. Det ger i alla fall ingen rätt att vara eller bo där.

Edit: Det kan bli lite strul om de nya ägarna försöker få bostadsbidrag eller liknande om det ser ut att bo fler där, men det är bara lite stökigare och inget som stör "på riktigt".

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A björn_a skrev:
En bekant har hamnat i en besvärlig situation.
Han har sålt sitt hus med kort varsel, där en bekant till honom har bott (utan kontrakt) i 9månader.
Hyresgästen vägrar allt, han har blivit erbjuden nytt boende, med gratis hyra i tre månader men vägrar flytta och nu är det 1½ vecka tills nya ägarna har tillträdesdag och måste börja renovera då dom ska flytta in 1 april och huset är en total katastrof i dagsläget.
De har även försökt förmå honom att få renovera i rummen han inte använder, mot gratis hyra, dagtid när han inte är hemma. Men han är bara på tvären enligt min bekant trots att han givit sitt medgivande till detta i ett SMS så försöker han nu slinka ur det och har kopplat in advokat och polis påstår han.

Hur går man tillväga härifrån?
En avhysning via kronofogden är ju sex månader bort. Tiden finns ju inte.
Vilka rättigheter har ägaren till huset att gå in i sitt egna hus i detta fallet?
A björn_a skrev:
En bekant har hamnat i en besvärlig situation.
Han har sålt sitt hus med kort varsel, där en bekant till honom har bott (utan kontrakt) i 9månader.
Hyresgästen vägrar allt, han har blivit erbjuden nytt boende, med gratis hyra i tre månader men vägrar flytta och nu är det 1½ vecka tills nya ägarna har tillträdesdag och måste börja renovera då dom ska flytta in 1 april och huset är en total katastrof i dagsläget.
De har även försökt förmå honom att få renovera i rummen han inte använder, mot gratis hyra, dagtid när han inte är hemma. Men han är bara på tvären enligt min bekant trots att han givit sitt medgivande till detta i ett SMS så försöker han nu slinka ur det och har kopplat in advokat och polis påstår han.

Hur går man tillväga härifrån?
En avhysning via kronofogden är ju sex månader bort. Tiden finns ju inte.
Vilka rättigheter har ägaren till huset att gå in i sitt egna hus i detta fallet?

Packa ihop skiten/ägodelarna fort som fan och ställ ut under en presenning när denne är på sitt jobb & ta samtidigt hjälp av någon som byter lås.
Han kan ju fan vara tacksam över att få bo gratis istället för att bete sig som ett svin. Antar att din vän åtminstone varit öppen med sina intentioner att sälja?

Att det ska vara så jävla svårt med lite hyfs och vett.
Nä…
Skit ska skit ha.

• Gilla
Staffan_V och 7 till
  • Laddar…
Om hyresgästen bråkar på detta sättet handlar det väl om att få ut honom ur huset och sen vägra släppa in honom. Här kan man vara kreativ med hur detta kan gå till.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nope. Eftersom det numera enkelt går att skriva sig var man vill utan att någon kontroll sker, så är värdet av att vara skriven på en adress mer eller mindre noll. Det ger i alla fall ingen rätt att vara eller bo där.

Edit: Det kan bli lite strul om de nya ägarna försöker få bostadsbidrag eller liknande om det ser ut att bo fler där, men det är bara lite stökigare och inget som stör "på riktigt".
polaren har försökt få föra ägaren avskriven från fastigheten i 6 år nu inte så lätt

M maria01 skrev:
polaren har försökt få föra ägaren avskriven från fastigheten i 6 år nu inte så lätt
Och jag har förrförra hyresgästen fortfarande skriven här. För mig betyder det ingenting, utom att det kommer ett orange kuvert om året som jag slänger. Hyresgästen efter behövde ett intyg om han hon bodde själv för att få sitt hyresbidrag, men utöver det innebär det ingenting.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
förrförra hyresgästen fortfarande skriven här.
om denna har skulder finns det ju en risk att kronofogden knackar på och vill göra utmätning.
så helt riskfritt är det inte

Inte det heller. Jag har varit med om det två gånger. En då förra ägaren av huset hade skulder och fogden kom strax efter tillträdet. En annan gång när nämna hyresgäst hade flyttat ett år tidigare. Inga problem, då de innan de börjar en utmätning stämmer av att det verkligen är rätt person och ägodelar som är där.

Men visst är det irriterande att det går att vara skriven hos någon annan mot dennes vilja. Jag har hört av mig några gånger och skvallrat om att hon inte bor här. Det enda som kommer hända är att när det ärendet till slut kommer först i kön kommer hon att tas bort från adressen och efter det kan hon krävas på felaktiga hyresbidrag som hon fått.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Flera har i tråden tagit upp reglerna om privatuthyrning. Jag tror inte att hyreslagen är iblandad här. Om ingen hyra har debiterats eller begärts, så är det inte ett hyresförhållande. Därmed gäller ingen uppsägningstid.

Jag har varit med om en situation med vissa likheter. I samband med arv. En av arvingarna hade psykiska besvär sedan lång tid. En del komplikationer med arvet gjorde det nödvändigt att via tingsrätten koppla in en boutredningsman. Advokaten som då utsågs får "total makt" över dödsboet. Han tillät arvingen ifråga access till huset för att ta hand om vissa personliga tillhörigheter. Jag och min syster protesterade, vi begärde att besöket skulle övervakas av advokaten. Dels för att arvingen ifråga redan tidigare på vår uppmaning varit där för att hämta "sina saker" och ockuperade då huset i 3 månader, och stal allt lösöre av värde. Det var efter detta vi gick till tingsrätten.

Nu upprepades detta, 2 timmars-besöket blev 2 månader, vilket försenade försäljningen av huset. En dag träffade advokaten på släktingen i centrum, och ringde då genast efter låssmed som bytte låsen medan hon var ute ur huset. Så uppenbarligen är det OK att "ta lagen i egna händer" i en sådan situation. Advokaten hade knappast gjort det om han inte hade på fötterna. Personligen skulle jag aldrig ha vågat byta lås, utan att koppla in kronofogde.

Just denna utelåsning blev aldrig rättssak, men i övrigt drog släktingen advokaten inför rätta, drygt 10 ggr under hanteringen av dödsboet. Ett av målen handlade om att advokaten skulle entledigas, för att han var partisk mot henne, då togs låsbytet upp som skäl för entledigande. Men rätten höll inte med.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror inte att hyreslagen är iblandad här. Om ingen hyra har debiterats eller begärts, så är det inte ett hyresförhållande.
Personen har bott där i nio månader och TS kallar honom hyresgäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.