35 430 läst ·
76 svar
35k läst
76 svar
En bekant har sålt sitt hus, hyresgästen vägrar flytta
Verkar knivigt för hyresvärden. Muntliga avtal är också bindande. Det är ju därför man skriver avtal, ifall det blir trassligt.
Gäller säkert också om det är ett rum man hyr.
Lite matnyttiga länkar:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/hyresratt-utan-avtal/
https://lawline.se/answers/vi-har-inget-skriftligt-avtal-kan-hyresvarden-kasta-ut-oss-utan-anledning
Detta fall är civilrättsligt så polisen är inte till någon större hjälp.
Gäller säkert också om det är ett rum man hyr.
Lite matnyttiga länkar:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/hyresratt-utan-avtal/
https://lawline.se/answers/vi-har-inget-skriftligt-avtal-kan-hyresvarden-kasta-ut-oss-utan-anledning
Detta fall är civilrättsligt så polisen är inte till någon större hjälp.
Dessa gäller hyresrättsägenheter. TS handlar om villa dvs det är andra villkor. Se min länk tidigare.P PW92 skrev:
Du får inte bara gå dit och med våld kasta ut personen. Så långt är det rätt. Men eftersom de inte har någon som helst rätt att vara där får du absolut stänga av el, haka av ytterdörren och liknande för att gör det väldigt tråkigt att bo där. De bor inte där, de äger inte huset, de har helt enkelt inget att säga till om ifall någon gör precis vad de önskar med sitt eget hus. Enda undantaget är om det bor barn där, för då trumfar deras skydd över. Fast du kan ändå kräva att kronofogden baxar ut dem och då gör de det i samarbete med kommunen som får ta över ansvaret för att barnet inte far illa.Buford skrev:
Besittningsskydd innebär att hyresvärden inte kan säga upp hyresgästen hur som helst, utan att en hyresvärd egentligen bara kan säga upp ett avtal om vissa förutsättningar finns. Detta gäller alltså inte för villor, utan hyresgästen får enl lag 3 månader på sig och kan bli uppsagd även utan att förutsättningarna finns. MEN att bara kasta ut någon är jag tämligen säker på att du inte får göra. Inte heller byta lås etc. Men blir gärna motbevisad
Tänker att det är stor skillnad i att säga upp ett avtal och att fysiskt hindra någon från att bo i en bostad, rent juridiskt.
ja men precis. 3 mån gäller ändå vilket är besvärligt för hyresvärden. Något besittningsskydd föreligger inte.FreQa skrev:
”
Som inneboende har du aldrig besittningsskydd.
Med inneboende menas en person som hyr en bestämd del av uthyrarens egen bostad och som inte har gemensamt hushåll med den som hyr ut.”
De måste ju ha någon rätt att vara där, annars får man ju kasta ut personen med våld...Hep skrev:
Du får inte bara gå dit och med våld kasta ut personen. Så långt är det rätt. Men eftersom de inte har någon som helst rätt att vara där får du absolut stänga av el, haka av ytterdörren och liknande för att gör det väldigt tråkigt att bo där. De bor inte där, de äger inte huset, de har helt enkelt inget att säga till om ifall någon gör precis vad de önskar med sitt eget hus. Enda undantaget är om det bor barn där, för då trumfar deras skydd över. Fast du kan ändå kräva att kronofogden baxar ut dem och då gör de det i samarbete med kommunen som får ta över ansvaret för att barnet inte far illa.
I övrigt håller jag med, man måste ju inte se till att att trivseln är skyhög som hyresvärd i det här fallet.
Nej ingen rätt. Det är logiskt. Tänk om jag flyttar in i källaren hos dig (säg att du bor i hus) när familjen är på semester. Jag trivs prima, varmt och skönt, barskåpet är fullt och du kan aldrig kasta ut mig. Perfekt! Ockupation kallas det. I detta fall finns inget avtal utan det kanske är så att personen blev lovad att vara inneboende några veckor och sedan gick det utför...Buford skrev:
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ockuperade-hus-i-over-ett-halvarJonatan79 skrev:
Nej ingen rätt. Det är logiskt. Tänk om jag flyttar in i källaren hos dig (säg att du bor i hus) när familjen är på semester. Jag trivs prima, varmt och skönt, barskåpet är fullt och du kan aldrig kasta ut mig. Perfekt! Ockupation kallas det. I detta fall finns inget avtal utan det kanske är så att personen blev lovad att vara inneboende några veckor och sedan gick det utför...
"Problemet är att polisen inte har rätt att avhysa människor. Det är fastighetsägaren som måste höra av sig till Kronofogden och ansöka om avhysning först. Men det stämmer att det har varit personer som bott i huset utan lov i flera omgångar, säger utredningsadministratören på Orust kommun."
Och har polisen inte rätt att använda våld för att avhysa personerna, så lär knappast gemene man heller ha det...
Som jag trodde, man är helt maktlös lagligt sett.
Det blir inte bättre av att de är bekanta sedan länge, barn har han men inte vårdnaden om.
Då återstår väl ungefär bara att byta lås och ta en polisanmälan, gäller väl bara att ha ett annat boende ordnat och ge han nycklarna till det.
Tråkigt att man ska behöva ta lagen i egna händer, det är helt bisarrt hur skyddade utslagna människor är i vårt avlånga land, den som äger något har bara skyldigheter, inte en enda rättighet!
Saker händer ju och att man inte får rätt till sin egna fastighet är helt uppåt väggarna om ni frågar mig.
Jag förstår ju självklart att man inte bara kan kasta ut folk på gatan, men här har ju annat boende erbjudits!
Det blir inte bättre av att de är bekanta sedan länge, barn har han men inte vårdnaden om.
Då återstår väl ungefär bara att byta lås och ta en polisanmälan, gäller väl bara att ha ett annat boende ordnat och ge han nycklarna till det.
Tråkigt att man ska behöva ta lagen i egna händer, det är helt bisarrt hur skyddade utslagna människor är i vårt avlånga land, den som äger något har bara skyldigheter, inte en enda rättighet!
Saker händer ju och att man inte får rätt till sin egna fastighet är helt uppåt väggarna om ni frågar mig.
Jag förstår ju självklart att man inte bara kan kasta ut folk på gatan, men här har ju annat boende erbjudits!
Jaha, vad vill du ha sagt med det?Buford skrev:
[länk]
"Problemet är att polisen inte har rätt att avhysa människor. Det är fastighetsägaren som måste höra av sig till Kronofogden och ansöka om avhysning först. Men det stämmer att det har varit personer som bott i huset utan lov i flera omgångar, säger utredningsadministratören på Orust kommun."
Och har polisen inte rätt att använda våld för att avhysa personerna, så lär knappast gemene man heller ha det...
Jag föreslår att du inte ser honom som hyresgäst eftersom han inte har betalat något och inte har något skriftligt kontrakt. Finns det något spår efter att han har bott där, tex skriven där eller fått post dit?
Strunta i det juridiska och koncentrera dig på att få ut honom och hans ägodelar. Låt honom eventuellt starta en juridisk process mot dig vilket han inte verkar förmögen att göra och där han inte har några bevis på att han varit hyresgäst. Vänd alltså på problemet.
Hur du får ut din ”gäst” på bästa sätt vet jag inte men flera förslag ovanför i tråden. Det verkar inte räcka med att ta fram gamla diabilder för att han ska förstå att det är dags att gå. Det framstår som en person med psykiska problem.
Strunta i det juridiska och koncentrera dig på att få ut honom och hans ägodelar. Låt honom eventuellt starta en juridisk process mot dig vilket han inte verkar förmögen att göra och där han inte har några bevis på att han varit hyresgäst. Vänd alltså på problemet.
Hur du får ut din ”gäst” på bästa sätt vet jag inte men flera förslag ovanför i tråden. Det verkar inte räcka med att ta fram gamla diabilder för att han ska förstå att det är dags att gå. Det framstår som en person med psykiska problem.
Det tråkiga är väl om personen är oberäknelig och även om personen är utelåst så bankar den på dörren.P Pin skrev:Jag föreslår att du inte ser honom som hyresgäst eftersom han inte har betalat något och inte har något skriftligt kontrakt. Finns det något spår efter att han har bott där, tex skriven där eller fått post dit?
Förstår frustrationen och hoppas det går bra!
Fundera inte så mycket på samhälletA björn_a skrev:Som jag trodde, man är helt maktlös lagligt sett.
Lägg din kraft att följa de "lagar" som finns och agera utifrån det om du vill få bort personen. Fysiskt kanske du inte får agera mot person men det finns mängder med annat du kan göra med din fastighet.
Allt annat om samhälle, vem som gör vad etc, är bortkastat och hjälper dig inte.
Om det inte finns något kontrakt, och jag spekulerar bara nu, och heller inga pengar bytt ägare som kan bevisa något. Är då inte denne en vanlig gäst som fått låna boendet en kortare tid och inte en hyresgäst??
Packa ihop hens tillhörigheter med hjälp av en flyttfirma på 4-5 gubbar (när ockupanten är på jobbet) och berätta läget för dom innan så att dom fattar att det brinner i knutarna. Flytta alla prylar till den nya lägenheten och FÖRBERED ETT SKRIFTLIGT KONTRAKT för den lägenheten.
som jag tänker är ju gästens tillhörigheter ovälkomna i huset. Samma som om moster Mildred stannar lite för länge och rycker barnen i kinderna. Man packar väskan, ställer den på trappen och ringer henne en taxi.
Packa ihop hens tillhörigheter med hjälp av en flyttfirma på 4-5 gubbar (när ockupanten är på jobbet) och berätta läget för dom innan så att dom fattar att det brinner i knutarna. Flytta alla prylar till den nya lägenheten och FÖRBERED ETT SKRIFTLIGT KONTRAKT för den lägenheten.
som jag tänker är ju gästens tillhörigheter ovälkomna i huset. Samma som om moster Mildred stannar lite för länge och rycker barnen i kinderna. Man packar väskan, ställer den på trappen och ringer henne en taxi.