Hej, med tanke på dagens priser så vill jag gärna koppla ett elverk till mitt hus som ska användas på dagarna/kvällen. Bor i ganska tätbebyggt så helst en mycket tystgående.

Huset har ca 10-12 tusen kWh per år.

Förslag på vilket elverk?

• Haha
snaggletooth
  • Laddar…
Du skoja på oss aprillo nu? Har du gratis diesel?

• Gilla
husägaren TS och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Du lär väl behöva ett elverk på minst 11 kW. Det kostar väl 40' och uppåt. Sen ska det kopplas in på rätt sätt i din elanläggning, så bara en del kan vara inkopplad samtidigt. Sen drar sen väl 4-5 liter diesel i timmen...

Vet inte hur du får ihop det, för mig är det inte lönsamt även om dagens elpriser är höga.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
För att få en verkningsgrad på ett elverk som kanske ger 25% output behöver man återvinna värmen från avgaser och kylning också för att få ekonomi i det, givet att man redan har el framdraget. För att spara pengar krävs andra åtgärder :-)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
För att titta på ett exempel.
https://www.cat.com/sv_SE/products/...c-power/diesel-generator-sets/1000001184.html
Den här generatorn kan leverera 6,8 kW. Det är mindre än man normalt har tillgång till i ett hus men det är mer än man har tillgång till i en gammal lägenhet med enfasabonnemang. Enligt databladet förbrukar den 2,5 liter diesel per timme när den går med i snitt 70% last. Säg att dieseln kostar 25 kr/l. Då hamnar vi på en kostnad på 9,19 kr/kWh bara i diesel. Om syftet är att spara pengar är det nog bäst att titta på en annan lösning än dieselgenerator.

• Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.