44 630 läst ·
22 svar
45k läst
22 svar
Elverk till huset. Hur skulle ni gå tillväga?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Va bra att ha där jag bodde innan nu har man markledning så det står mest ivägen men efter gudrun va jag utan i 21 dygn då va det guld att ha så man kunde leva som vanligt
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Inte så farligt motorn en folka bensinmotor går inte på så högt varv med så lågt uttag som en mindre villa tror den tar typ 5 liter i timmen med full belastning har kört en 15 kw motor på det utan några problem
Jag antar att den går 3000 rpm. Bensinmotorer brukar snabbt tappa i effektivitet när de går på mindre än maxlast. Om du använde den i 21 dagar så har du väl en uppfattning om ifall det gick åt 10 eller 100 liter per dygn? Fast den kanske inte var igång dygnet runt.
Ett sådant elverk (om du tänker på elverkskärra 15kVA) är inkopplat hela tiden. Nät - Elverk - Förbrukare. Via 3-fas handskar. Är ganska säker på att reservkraftsomkopplaren som sitter i detta elverk ej är godkänd som reservkraftsomkopplare i dagens nät.Andreas_kalmar skrev:
Och ni vet väl om att alla reservkraftsintag som matar elanläggningar som normat matas från nätägarens nät är anmälningspliktiga hos nätägaren. (föranmälan krävs, samt installation av auktoriserat företag som gör färdiganmälan till nätägaren) detta för att man ska veta att vid eventuella fel på anläggningen så kan nätet bakmatas.
Ett godkänt jordtag krävs också, då du ej vid elavbrott kan räkna med att din serviceledning har kontakt med ett jordtag.
Och tänkvärt är att de fastigheter som har egen elförsörjning kan vid storstörning få en lägre prioritet i turordningen avsende felavhjälpning. (gäller dock ej sammhällsviktiga anläggningar + sjukhus mm som har prio ett, trotts att de har egna elverk så har de prio ett)
Enkla lösningen är elverk och lämpliga byggcentraler och skarvkablar utan att mata in på ordinarie elinstallation.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nä avstängd på natten gick nog runt 20-25 liter per dygnA Avemo skrev:
Jag bor mitt ute i skogen och är väldigt lågprioriterad vid strömavbrott, och har varit strömlös i några dygn vid stormar etc..
Jag köpte ett elverk på jula (2200w om jag inte minns fel).
Jag satt ett intag på utsidan av pannrummet och drog en separat elslinga inne i huset från det..
Ett uttag i pannrummet, sen ett ute i hallen..
Från uttaget i pannrummet så kan jag driva pelletspannan efter lite modifieringar av panninstallationen..
Pannan har blivit omkopplad så att den är ansluten med en trefashandske till ett uttag bredvid pannan istället för att vara fast ansluten till elcentralen.
Sen så har jag helt enkelt en sladd med 230v stickpropp i ena änden som ansluts till elverksmatningen, och i andra änden så är det en 400v hona som passar på pannan..
Eftersom elverket bara är 1fas, så är sladden kopplad så den bara matar fasen som pelletsbrännaren och cirkulationspumpen ligger under..
Sen uttaget i hallen drar jag skarvsladdar till kyl/frys och tv ifrån..
Så när det stormar hos oss och grannarna fryser, så kan jag sitta i ett varmt hus, dricka kall öl, och titta på tv!
Jag köpte ett elverk på jula (2200w om jag inte minns fel).
Jag satt ett intag på utsidan av pannrummet och drog en separat elslinga inne i huset från det..
Ett uttag i pannrummet, sen ett ute i hallen..
Från uttaget i pannrummet så kan jag driva pelletspannan efter lite modifieringar av panninstallationen..
Pannan har blivit omkopplad så att den är ansluten med en trefashandske till ett uttag bredvid pannan istället för att vara fast ansluten till elcentralen.
Sen så har jag helt enkelt en sladd med 230v stickpropp i ena änden som ansluts till elverksmatningen, och i andra änden så är det en 400v hona som passar på pannan..
Eftersom elverket bara är 1fas, så är sladden kopplad så den bara matar fasen som pelletsbrännaren och cirkulationspumpen ligger under..
Sen uttaget i hallen drar jag skarvsladdar till kyl/frys och tv ifrån..
Så när det stormar hos oss och grannarna fryser, så kan jag sitta i ett varmt hus, dricka kall öl, och titta på tv!
Klicka här för att svara