2 361 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Elverk med 3-fas istället för att dra in fast 3-fas i garage?
Jag tackar för alla svar. Ibland behöver man bara ventilera sina tankar för att förstå vilken väg fram som är den "rätta". Jag kommer att planera för att gräva och dra el till nuvarande garage och installera central där som sen kan användas vidare vid bygget och framåt. Dessutom är det ju sannolikt så att tidsplanen för garagebygge säkert kommer att skjutas fram ett par år (även om man önskar att det inte skulle bli så).
Du kan ju gräva själv nu också. Är det inte bara sten så är 50 m kabeldike gjort på en helg.
Sätt upp en enkel central med IP65-klassning, antingen på utsidan av garaget eller inne i det. Då kan du återanvända den som byggcentral på en ställning. Se till att kabeln som dras är N1XV eller Aceflex, den beter sig i stort sett som en gummikabel och är lätthanterad i byggskedet. Det skadar inte att ha ett par extra meter om du inte vet exakt hur det blir i nya garaget så slipper du skarva i framtiden. Glöm inte att lägga kabeln i skyddsrör även om det kanske strikt taget inte är nödvändigt. Det skyddar kabeln i byggskedet senare och gör det möjligt att byta den billigare om den ändå går sönder.
Sätt upp en enkel central med IP65-klassning, antingen på utsidan av garaget eller inne i det. Då kan du återanvända den som byggcentral på en ställning. Se till att kabeln som dras är N1XV eller Aceflex, den beter sig i stort sett som en gummikabel och är lätthanterad i byggskedet. Det skadar inte att ha ett par extra meter om du inte vet exakt hur det blir i nya garaget så slipper du skarva i framtiden. Glöm inte att lägga kabeln i skyddsrör även om det kanske strikt taget inte är nödvändigt. Det skyddar kabeln i byggskedet senare och gör det möjligt att byta den billigare om den ändå går sönder.
Redigerat:
Hur mycket får jag egentligen göra själv när det lägger själva kabelläggandet? Jag tänker som med VP-rör, att allt som ens ska nudda kabeln räknas som elinstallation och kräver elektriker...tommib skrev:
Du kan ju gräva själv nu också. Är det inte bara sten så är 50 m kabeldike gjort på en helg.
Sen blottar jag helt min okunskap med genom att fråga, får man lov att lägga vatten- och avloppsledning i samma, eller ska det separeras?
Allt utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning är ett elinstallationsarbete som kräver auktorisation A(L) eller att ingå i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Så det korta svaret är att det är inte mycket man får göra själv. Du kan kolla själv vilka arbeten du får utföra på elsäkerhetsverkets sida kopplasäkert. https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/
Så det korta svaret är att det är inte mycket man får göra själv. Du kan kolla själv vilka arbeten du får utföra på elsäkerhetsverkets sida kopplasäkert. https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/
Som jag misstänker då, det blir att gräva och sen låta elektrikern fixa resten. Men själva grävarbetet är en stor kostnad att lägga ut på andra, så det finns nog mycket att hämta in där.A avh67f skrev:Allt utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning är ett elinstallationsarbete som kräver auktorisation A(L) eller att ingå i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Så det korta svaret är att det är inte mycket man får göra själv. Du kan kolla själv vilka arbeten du får utföra på elsäkerhetsverkets sida kopplasäkert. [länk]
Hör med elektrikern innan. Det är nog få elektriker som tackar nej till att kunden gräver och lägger ner 40 m 6 mm² i backen. 😊J Jomper123 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Klicka här för att svara