2 636 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Eluttag utomhus via mätarskåp?
Hej,
Villl ha ett IP-klassat eluttag på min altan för att koppla in altanbelysning med vanlig kontakt och eventuellt någon mer apparat utan hög effekt.
Kan man be/får elektrikern ta ut en fas från fasadmätarskåpet (äldre mätarskåp med porslinsproppar 3x20A), ve ? Antar att en en-fas propp måste installeras? och sedan ca 1m utanpåliggande kabel till lämpligt uttag.
Jag vill inte plocka eller dra nån en-fas inifrån närmaste eluttag inomhus eller från min inre elcentral i hallen.
Villl ha ett IP-klassat eluttag på min altan för att koppla in altanbelysning med vanlig kontakt och eventuellt någon mer apparat utan hög effekt.
Kan man be/får elektrikern ta ut en fas från fasadmätarskåpet (äldre mätarskåp med porslinsproppar 3x20A), ve ? Antar att en en-fas propp måste installeras? och sedan ca 1m utanpåliggande kabel till lämpligt uttag.
Jag vill inte plocka eller dra nån en-fas inifrån närmaste eluttag inomhus eller från min inre elcentral i hallen.
Ja, det går bra. Uttaget måste skyddas av en jordfelsbrytare så det enklaste är att installera en liten kapsling och en personskyddsautomat i mätarskåpet.
Exakt hur krångligt det är beror på hur mycket plats du har i mätarskåpet.
Exakt hur krångligt det är beror på hur mycket plats du har i mätarskåpet.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Du kan sätta en personskyddsautomat. Det är en kombinerad säkring och jordfelsbrytare. Tar mindre plats än säkring+jfb.
Klicka här för att svara