engs
Har målat om fasaden och ska montera tillbaka eluttagen. Alla sitter strax ovan rören där elen kommer ut genom ytterväggen. Dvs så man ser kanske 5cm eller så av kabeln under uttaget.

Jag antar det är så av en bra anledning, för att ev. kondensvatten inte ska riskera samlas i eluttaget?
Därför inte skulle vara OK att "snygga till det" genom att nu placera uttaget direkt över där kablarna kommer ut för att dölja dessa helt?

Bonusfråga på samma tema:
Passar på att dra en ny kabel till ett uttag under takfoten också. (Dedikerat för robotklipparen) Den har tidigare gått med utanpåliggande från ett av dessa uttag. Men nu drar jag från vinden till takfoten för att snygga till det lite. Antar man då bör tänka lika?
Dvs inte dra det ner direkt till eluttaget som sitter upp och ner på takfoten. Utan en bit bredvid sen kabel till uttaget? Drar troligen EXQ eller motsvarande i ett VP-rör eller flexrör uppe på vinden. Kanske 2m eller så.
 
O
engs engs skrev:
Därför inte skulle vara OK att "snygga till det" genom att nu placera uttaget direkt över där kablarna kommer ut för att dölja dessa helt?
Det går utmärkt. Utomhusuttag har, eller skall ha, ett hål i botten där kondensvatten kan rinna ut.
 
engs
O Steamboy skrev:
Det går utmärkt. Utomhusuttag har, eller skall ha, ett hål i botten där kondensvatten kan rinna ut.
OK, låter bra! Osäker på precis vad som sitter där nu men ska ändå köpa nya då de befintliga såg ganska taskiga ut. Gulnad plast etc.

Den som sitter i takfoten kommer ju inte dräneras däremot... kanske det inte är kosher att den sitter upp och ner alls pga det? Så jag bör montera den på väggen / vertikalt istället?
(Den är väl skyddad mot regn, vind och sol där under takfoten).
 
Det hindrar inte att du borrar ett 5 mm hål nära fronten på uttaget. Det behöver inte vara på frontytan utan kan sitta på sidan.
 
engs
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det hindrar inte att du borrar ett 5 mm hål nära fronten på uttaget. Det behöver inte vara på frontytan utan kan sitta på sidan.
Aha, stort tack. Förenklar och blir snyggare om man kan ordna det så.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.