2 046 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Eluttag ute med rör genom vägg, kondens?
Har målat om fasaden och ska montera tillbaka eluttagen. Alla sitter strax ovan rören där elen kommer ut genom ytterväggen. Dvs så man ser kanske 5cm eller så av kabeln under uttaget.
Jag antar det är så av en bra anledning, för att ev. kondensvatten inte ska riskera samlas i eluttaget?
Därför inte skulle vara OK att "snygga till det" genom att nu placera uttaget direkt över där kablarna kommer ut för att dölja dessa helt?
Bonusfråga på samma tema:
Passar på att dra en ny kabel till ett uttag under takfoten också. (Dedikerat för robotklipparen) Den har tidigare gått med utanpåliggande från ett av dessa uttag. Men nu drar jag från vinden till takfoten för att snygga till det lite. Antar man då bör tänka lika?
Dvs inte dra det ner direkt till eluttaget som sitter upp och ner på takfoten. Utan en bit bredvid sen kabel till uttaget? Drar troligen EXQ eller motsvarande i ett VP-rör eller flexrör uppe på vinden. Kanske 2m eller så.
Jag antar det är så av en bra anledning, för att ev. kondensvatten inte ska riskera samlas i eluttaget?
Därför inte skulle vara OK att "snygga till det" genom att nu placera uttaget direkt över där kablarna kommer ut för att dölja dessa helt?
Bonusfråga på samma tema:
Passar på att dra en ny kabel till ett uttag under takfoten också. (Dedikerat för robotklipparen) Den har tidigare gått med utanpåliggande från ett av dessa uttag. Men nu drar jag från vinden till takfoten för att snygga till det lite. Antar man då bör tänka lika?
Dvs inte dra det ner direkt till eluttaget som sitter upp och ner på takfoten. Utan en bit bredvid sen kabel till uttaget? Drar troligen EXQ eller motsvarande i ett VP-rör eller flexrör uppe på vinden. Kanske 2m eller så.
OK, låter bra! Osäker på precis vad som sitter där nu men ska ändå köpa nya då de befintliga såg ganska taskiga ut. Gulnad plast etc.O Steamboy skrev:
Den som sitter i takfoten kommer ju inte dräneras däremot... kanske det inte är kosher att den sitter upp och ner alls pga det? Så jag bör montera den på väggen / vertikalt istället?
(Den är väl skyddad mot regn, vind och sol där under takfoten).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det hindrar inte att du borrar ett 5 mm hål nära fronten på uttaget. Det behöver inte vara på frontytan utan kan sitta på sidan.
Klicka här för att svara
