Hej,
i vår nyinköpta villa märkte jag att ett eluttag i skrubben inte funka... Öppna strömbrytaren och som ni ser på bilden var det inte inkopplat. Men vad jag vet kan man väll inte koppla in ett eluttag igenom en strömbrytare utan att ha en egen nolla och jord? Eller går det att koppla in det så här?
i vår nyinköpta villa märkte jag att ett eluttag i skrubben inte funka... Öppna strömbrytaren och som ni ser på bilden var det inte inkopplat. Men vad jag vet kan man väll inte koppla in ett eluttag igenom en strömbrytare utan att ha en egen nolla och jord? Eller går det att koppla in det så här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Det ser mer ut som om brytaren går till en annan förbrukare så att blå är tändtråd. I så fall har brytaren bara fas (brun) och jord men inte nolla. Därifrån kan du bara koppla ett uttag som bryts genom strömbrytare. Jag tvivlar på att det är OK enligt föreskrifterna. I vilket fall borde du testa noga om den framdragna gulgröna verkligen är kopplat till centraljord.
Aha okej. följde kabeln från början och då ser det ut som man har dragit el från ett eluttag från hallen till skrubben och så en kopplingsdosa dom är delad till 1 strömbrytare och lampan i taket. Så ska man få detta eluttag att funka så måste man väll dra en till kabel från kopplingsdosan ner till eluttaget ?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Gick det lite snabbt nu..
Klicka här för att svara