16 242 läst ·
39 svar
16k läst
39 svar
Eluttag och apparatdosa
Helt OK med sockeldosor du har ju två barriärer mot spänningssatt del. Sockeldosor använder man för att slippa ta hål i diffusionsplasten i ytterväggen, dom används även i dag men var vanligare på den tiden man inte hade ett installationsskikt.
Åtminstone ska man undvika att bädda in elrören djupt in i isoleringen, för värmen som blir i elledningarna måste kylas bort.
Men sitter slangen mot träreglar, så hjälper de till med att leda bort värme.
Slang ett par tre cm in i isolering funkar, jag brukar ha som tumregel att max en skiva 45mm isolering över slangen/VP-röret, helst lite mindre alternativt klamrat mot något regel.
Men sitter slangen mot träreglar, så hjälper de till med att leda bort värme.
Slang ett par tre cm in i isolering funkar, jag brukar ha som tumregel att max en skiva 45mm isolering över slangen/VP-röret, helst lite mindre alternativt klamrat mot något regel.
Eller också bara peta isoleringen bakom röret som på bilden nedan i stället för att hålla på och skära ut?E elmont skrev:
Det är 3 sovrum där de flesta uttag går på samma grupp. Det mest belastade där blir väl datorer, i övrigt bara vanlig belysning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


