Helt OK med sockeldosor du har ju två barriärer mot spänningssatt del. Sockeldosor använder man för att slippa ta hål i diffusionsplasten i ytterväggen, dom används även i dag men var vanligare på den tiden man inte hade ett installationsskikt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för svar. Tror jag plockar bort de sen, gillar inte de :rofl:
 
Börjat isolera innerväggarna, är det bara att lägga glasullen över elrören och göra utskärning för dosorna? Se bild
 
  • Isolering i en ofärdig vägg med synlig trästomme och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men rören/slangen ska helst ligga utanför isoleringen mot skivan.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Mikael_L
Åtminstone ska man undvika att bädda in elrören djupt in i isoleringen, för värmen som blir i elledningarna måste kylas bort.
Men sitter slangen mot träreglar, så hjälper de till med att leda bort värme.
Slang ett par tre cm in i isolering funkar, jag brukar ha som tumregel att max en skiva 45mm isolering över slangen/VP-röret, helst lite mindre alternativt klamrat mot något regel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mina isolerskivor är 70 mm. Så om jag skär bort typ hälften av isoleringen så är det 35 mm kvar och då kan det gå bakom elrören som i övrigt också är klarade mot träregel. Typ som på bilden nedan?
 
  • Isolering i ett oavslutat utrymme med synliga träbjälkar och ett flexibelt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är normalt inte kritiskt OM man bara planerar med nog många grupper så att man aldrig behöver maxbelasta ledningarna. Och det där blir bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är normalt inte kritiskt OM man bara planerar med nog många grupper så att man aldrig behöver maxbelasta ledningarna. Och det där blir bra.
Eller också bara peta isoleringen bakom röret som på bilden nedan i stället för att hålla på och skära ut? :rofl:

Det är 3 sovrum där de flesta uttag går på samma grupp. Det mest belastade där blir väl datorer, i övrigt bara vanlig belysning.
 
  • Vägg under renovering, isolering exponerad, träreglar synliga, oavslutat elektriskt arbete, inomhusbyggnadsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut ungefär som om jag skulle gjort jobbet. (y) Kanske lite långt mellan fästpunkterna för slangen, max 60 cm.
 
E elmont skrev:
Det ser ut ungefär som om jag skulle gjort jobbet. (y) Kanske lite långt mellan fästpunkterna för slangen, max 60 cm.
Stort tack för svar :ok:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.