raveper raveper skrev:
Varför jorda? Finns ju i princip inga kontakter/apparater som har jord i kontakterna längre.
Mest då jag ändå är i farten med renoveringar och ska köpa nya uttag till hela huset.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Möjligtvis onödig kommentar, så ursäkta om jag säger något uppenbart. Men det är ganska stor skillnad på att byta alla uttag mot jordade mot att dra fram jord till alla uttag. Du kanske avser bägge saker och då är det bara att köra på!

• Gilla
/nenne
  • Laddar…
S Slobban skrev:
Möjligtvis onödig kommentar, så ursäkta om jag säger något uppenbart. Men det är ganska stor skillnad på att byta alla uttag mot jordade mot att dra fram jord till alla uttag. Du kanske avser bägge saker och då är det bara att köra på!
S Slobban skrev:
Stämmer, både till grupper och eluttag då dvs :)

När det ändå är liv i tråden, fäst en apparatdosa med regelfäste, se bild. Enligt multifix guide ska man använda 3,9x32 mm skruv vilket jag gjort. Skulle dock vilja använda nån skruv till eller två i de mindre hålen. I illustrationerna på Youtube visar schneider själva 2x skruvar per regelfäste i de mindre hålen. Någon som listat ut lämplig storlek för dessa? Tänkte beställa. Provat allt i min skruvlåda och inget passar bra. I multifix guiden anges ingen lämplig skruv för dessa små hål, alla är för stora, se skärmdump.

• Apparatdosa fastsatt med regelfäste och skruv i träregel vägg, ytterligare hål syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på olika skruvar och apparatdosor med regelfästen på en vägg, samt en skruvguide.
    Skapa konto
D
S Slobban skrev:
Glöm inte att jorda lamputtagen också då, annars gör du din anläggning farligare med blandning av jordat och ojordat.

TILLÄGG: menade detta till TS, inte till Slobban.

Redigerat:
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
D
M Mjolnir skrev:
När det ändå är liv i tråden, fäst en apparatdosa med regelfäste, se bild. Enligt multifix guide ska man använda 3,9x32 mm skruv vilket jag gjort. Skulle dock vilja använda nån skruv till eller två i de mindre hålen. I illustrationerna på Youtube visar schneider själva 2x skruvar per regelfäste i de mindre hålen. Någon som listat ut lämplig storlek för dessa? Tänkte beställa. Provat allt i min skruvlåda och inget passar bra. I multifix guiden anges ingen lämplig skruv för dessa små hål, alla är för stora, se skärmdump.
Jag tror du överarbetar. Måste finnas en lämplig träskruv på närmsta bygglada eller järnhandel.

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Använd en trådspik eller en montageskruv.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Mikael_L
Man vill ju att skruvskallen sticker upp så lite som möjligt, därför vill man ha skruv med försänkt skalle.
Så gipsskruv, eller ev annan träskruv med en något mindre, försänkt skalle.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jacka ur regeln för fästet så kan du använda vilken skruv du vill.

• Haha
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Glöm inte att jorda lamputtagen också då, annars gör du din anläggning farligare med blandning av jordat och ojordat.

TILLÄGG: menade detta till TS, inte till Slobban.
Absolut, drog jord från alla uttag till kopplingsdosorna i två rum av fem ojordade rum. Inklusive lamputtagen.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man vill ju att skruvskallen sticker upp så lite som möjligt, därför vill man ha skruv med försänkt skalle.
Så gipsskruv, eller ev annan träskruv med en något mindre, försänkt skalle.
Köpte 3x30 mm träskruv med försänkt skalle, blev bra.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vad hade använde du för procedur för att kontrollera skyddsjordningen av alla uttag och andra anslutningspunkter?

• Haha
perror
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad hade använde du för procedur för att kontrollera skyddsjordningen av alla uttag och andra anslutningspunkter?
Alla uttag i de rummen har dragen jord nu men inget är inkopplat. Elektrikern kommer sen och stämmer av allt samt provar alla uttag, han ska dra skyddsjord från elcentralen till kopplingsdosorna som saknar det och installera JFB också. I övrigt har jag en uttagstestare här hemma som jag använt ibland.

Se bild, finns några såna boxar med vägguttag i huset. Kabelrören går i golvet. Noterat att det endast är mot ytterväggarna de monterat såna. Tror det är original från när huset byggdes på 90 talet. Vad säger normerna om såna lösningar idag?

• Elektriskt installationsarbete, vägguttag demonterat, verktyg och komponenter, inomhus, belysning, mörk bakgrund.
    Skapa konto
Inget konstigt med det sett till normer, regler osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.