16 244 läst ·
39 svar
16k läst
39 svar
Eluttag och apparatdosa
Möjligtvis onödig kommentar, så ursäkta om jag säger något uppenbart. Men det är ganska stor skillnad på att byta alla uttag mot jordade mot att dra fram jord till alla uttag. Du kanske avser bägge saker och då är det bara att köra på!
S Slobban skrev:
Stämmer, både till grupper och eluttag då dvsS Slobban skrev:
När det ändå är liv i tråden, fäst en apparatdosa med regelfäste, se bild. Enligt multifix guide ska man använda 3,9x32 mm skruv vilket jag gjort. Skulle dock vilja använda nån skruv till eller två i de mindre hålen. I illustrationerna på Youtube visar schneider själva 2x skruvar per regelfäste i de mindre hålen. Någon som listat ut lämplig storlek för dessa? Tänkte beställa. Provat allt i min skruvlåda och inget passar bra. I multifix guiden anges ingen lämplig skruv för dessa små hål, alla är för stora, se skärmdump.
Produkter som diskuteras: "skruvlåda"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Glöm inte att jorda lamputtagen också då, annars gör du din anläggning farligare med blandning av jordat och ojordat.S Slobban skrev:
TILLÄGG: menade detta till TS, inte till Slobban.
Redigerat:
Jag tror du överarbetar. Måste finnas en lämplig träskruv på närmsta bygglada eller järnhandel.M Mjolnir skrev:När det ändå är liv i tråden, fäst en apparatdosa med regelfäste, se bild. Enligt multifix guide ska man använda 3,9x32 mm skruv vilket jag gjort. Skulle dock vilja använda nån skruv till eller två i de mindre hålen. I illustrationerna på Youtube visar schneider själva 2x skruvar per regelfäste i de mindre hålen. Någon som listat ut lämplig storlek för dessa? Tänkte beställa. Provat allt i min skruvlåda och inget passar bra. I multifix guiden anges ingen lämplig skruv för dessa små hål, alla är för stora, se skärmdump.
Använd en trådspik eller en montageskruv.M Mjolnir skrev:När det ändå är liv i tråden, fäst en apparatdosa med regelfäste, se bild. Enligt multifix guide ska man använda 3,9x32 mm skruv vilket jag gjort. Skulle dock vilja använda nån skruv till eller två i de mindre hålen. I illustrationerna på Youtube visar schneider själva 2x skruvar per regelfäste i de mindre hålen. Någon som listat ut lämplig storlek för dessa? Tänkte beställa. Provat allt i min skruvlåda och inget passar bra. I multifix guiden anges ingen lämplig skruv för dessa små hål, alla är för stora, se skärmdump.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Jacka ur regeln för fästet så kan du använda vilken skruv du vill.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad hade använde du för procedur för att kontrollera skyddsjordningen av alla uttag och andra anslutningspunkter?
Alla uttag i de rummen har dragen jord nu men inget är inkopplat. Elektrikern kommer sen och stämmer av allt samt provar alla uttag, han ska dra skyddsjord från elcentralen till kopplingsdosorna som saknar det och installera JFB också. I övrigt har jag en uttagstestare här hemma som jag använt ibland.Bo.Siltberg skrev:
Se bild, finns några såna boxar med vägguttag i huset. Kabelrören går i golvet. Noterat att det endast är mot ytterväggarna de monterat såna. Tror det är original från när huset byggdes på 90 talet. Vad säger normerna om såna lösningar idag?