Aha, så det var ABBs Carat-uttag som du tycker känns lite öststat? :)
 
Nja, alla av ABB:s vägguttag, (JUSSI och Impresivo)
 
Funktionen, utseendet eller både och?

Finns det något ställe i Stockholmstrakten som har ett bra utbud av olika apparatserier som man kan se och känna på (eluttag och gärna även knx-knappar)?
 
Både och ;)

Jussi är t.ex tillverkad av härdplast. Det hade eljo och elko på 70-80 talet. Medans man idag brukar använda termoplast.
Härdplast är skörare (tänk bakelit) och ska man t.ex. göra ett kabelurtag i kåpan är det stor risk att man spräcker hela kåpan. Typ som med de klassiska perilexuttagen ;)


Tycker även att uttagen svårjobbade. Men det kan ju till stor del bero på vilka man fabrikat man normalt använder och känner sig hemma med.
 
tommib
För några år sedan hade Fredells ett rätt bra utbud av prylar från Gira och Jung (m.fl.) som man kunde klämma och känna på. Vet inte om det är så längre.
 
Just ja, GIRA finns det ju med, de har både KNX, Strömbrytare och vägguttag.
De känns exklusiva, det lilla jag känt på dem.
 
Tack! Då blir det en tur t Fredells imorgon för att titta o känna lite :)
 
Att5 känna på sakerna hos Freddels är en sak, men skall du köpa så brukar de ligga 50 - 150% för högt i pris. Har dock ingen koll på just de varorna.
 
hempularen skrev:
Att5 känna på sakerna hos Freddels är en sak, men skall du köpa så brukar de ligga 50 - 150% för högt i pris. Har dock ingen koll på just de varorna.
Uppskattar din omtanke. Brukar försöka att beställa från Tyskland när det finns med samma artikelnummer :)
 
Liten uppdatering:
Det visar sig nu att ABB just håller på att byta färgen på sina Prion-knappar - från en som skiftar i grönt till en som är vit (den gröna kommer då inte säljas längre som jag förstått det, så om någon har sådana kan det vara läge att göra eventuella kompletteringar omgående :) ). Jag har inte fått färgkoden på den helvita ännu, men utgår ifrån att den kommer vara antingen RAL 9003, 9010 eller 9016.
Det blir toppen, jag hade ju bestämt mig för att välja Prion i vitt glas trots att den skiftar i grönt vilket inte var så snyggt (men jag gillar känslan i den och den är snygg). Så att den nu visar sig bli i vitare vitt är bara bättre.

Så jag kommer att satsa på de nya Prion-knapparna och förmodligen matcha dem med Elko Plus Option Glas kritvitt (som då också är i vitt istället för gröntonat glas även om jag inte har fått färgkoden be). Schneider Exacct Solid (som också är i vitt glas) verkar vara en gröntonad version så jag skippar den som det ser ut nu (har dock mailat dem för att be även dem om färgkoden).
 
De nya, vitare prion glasknapparna har färgkoden RAL 9016, NCS 1002-G50Y. Jag måste säga att jag och min elektriker fått väldigt trevliga och tydliga svar från dem när vi har ställt frågor om detaljer av denna typ (även om det såklart varit enklare om infon funnits enkelt tillgänglig på hemsidan).
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag har väggar i s0500-n och valde Schneider Exxact eftersom de är helvita och inte ser gula ut på väggen till skillnad mot de flesta andra serierna på marknaden.
Tyvärr är Exxact gjorda i ABS-plast. Det är den plast som gulnar fortast med tiden, men de har förhoppningsvis några UV-blockerande additiv i plasten vilket bromsar processen lite. Men de blir nog gulare med tiden i allafall, kan vara bra att tänkta på...Dessutom den fula Scheniderloggan påtryckt.
 
Gira och Jung finns på Hornbach.... En hel del i lager dessutom. Glasramar på beställning.
I mina ögon är Jung top of the line, bättre finns inte... :)
 
plv skrev:
Gira och Jung finns på Hornbach.... En hel del i lager dessutom. Glasramar på beställning.
I mina ögon är Jung top of the line, bättre finns inte... :)
Vad gör Jung bättre än t.ex. Gira och Prion?
 
ccf skrev:
Vad gör Jung bättre än t.ex. Gira och Prion?
Framförallt plasten, Jung kör duroplast. De andra lajar runt med PC, ABS osv... Duroplast är mycket stabilare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.