Tjena!

Vi har precis flyttat till ett hus som har en liten uteplats. På uteplatsen finns det belysning samt ett eluttag.
Eluttaget är endast igång om man har tryckt PÅ lampknappen så att lampan lyser. Om man trycker av lampan så fungerar ej eluttaget. Är detta vanligt? Kan man ändra detta?
Jag kan ingenting om el men jag ska göra mitt bästa för att förklara:
Lampknappen sitter inne i huset, elen går från lampknappen till ett eluttag och den kabeln går vidare till en lampa.

Tacksam för svar.

Välkommen till forumet.

Ja, det är relativt vanligt att både uttag och belysning på altan/uteplats styrs av samma strömbrytare.

Ja, det går att koppla om, eventuellt behöver det dras i en tråd till eller byta kabel mellan strömbrytaren och uttaget från en treledare till en fyrledare. Men det är egentligen ett jobb för elektriker.

• Gilla
lbs129 och 6 till
  • Laddar…
Att uttaget styrs av strömbrytaren är i sig inget fel, inte mer än att det kanske kan vara lite opraktiskt, men det kan indikera att uttaget är eftermonterat själv av tidigare ägare på på utebelysningen.

Det kan innebära att uttaget saknar t.ex.. jordfelsbrytare eller någon annan säkerhetsdetalj.

Redigerat:
Fel eller finess?
så skulle jag ha kopplat för att förhindra oväntade elräkningar. Ni har väl hört om han som smet ut på altanen på nyårsafton för att tjuvröka och glömde infravärmen på i två månader.... skulle aldrig hänt om han bara behövt släcka lampan

• Haha
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är "komfortstandarden" för placering av uttag och strömbrytare som säger att uttag på veranda, altan etc "ska" styras v en strömbrytare inomhus. Detta för att förhindra olovlig användning och ev för att sänka emergiförbrukningen.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Fel eller finess?
så skulle jag ha kopplat för att förhindra oväntade elräkningar. Ni har väl hört om han som smet ut på altanen på nyårsafton för att tjuvröka och glömde infravärmen på i två månader.... skulle aldrig hänt om han bara behövt släcka lampan
Jag har bott i en lägenhet där grannarna kopplade sin motorvärmare i eluttaget på min uteplats. Hade inte varit så dumt med en strömbrytare på insidan då.
Men personligen hade jag tyckt att det vore mer praktiskt att ha en till lampan och en till elen.

• Wow
tergo och 1 till
  • Laddar…
Så hade vi också, fast enbart uttag och ingen lampa. Jag ville sätta upp en lampa och kunna styra lampa och uttag separat. För att slippa dra nya kablar så löste vi det genom att koppla bort den gamla brytaren inomhus så att det alltid var spänningssatt ute, sätta ett trådlöst styrt dubbelrelä (Plejd REL-02) utomhus till lampa och uttag och sen en trådlös tryckknapp (Plejd WPH-01) inomhus på den gamla brytarens plats. Det fungerar klockrent och ger även möjlighet till tidsfunktioner m.m. Jag tänke ut lösningen själv och elektrikern monterade.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det vanligaste borde ju ändå vara att uttag utomhus monteras med obruten fas, alternativt en egen brytare som inte samtidigt hanterar utebelysningen.

Det jag ville få fram med mitt inlägg var att ett uttag utomhus, kopplat via belysningsknappen, "KAN" vara ett tecken på att uttaget är eftermonterat av en tidigare ägare för att denne saknade ett uttag just där. Inte ett helt ovanligt scenario.

Vi vet inget om den tidigare ägarens ambition/förmåga att göra rätt, så en extra kontroll på att t.ex. jord finns och är anslutet känns som en bra sak att göra.

Om jordfelsbrytare också finns så är det ju en bra extra säkerhet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.