Köksfläkt Electrolux Silence Tech Model EFT 60466W Fungerar endast på den första hastighet då den har 2 extra och en höghastighetsknapp.Är ca 10 år gammal.Rengjört metal filter och övrigt utan något resultat. Fungerade klockrent innan.Vi har byggt huset och har fått helt ny tak.Tacksam för alla svar.Visa bilaga 529124 Visa bilaga 529125 Visa bilaga 529124 Visa bilaga 529125 Visa bilaga 529126
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Byt styrkortC Coverdrive skrev:Köksfläkt Electrolux Silence Tech Model EFT 60466W Fungerar endast på den första hastighet då den har 2 extra och en höghastighetsknapp.Är ca 10 år gammal.Rengjört metal filter och övrigt utan något resultat. Fungerade klockrent innan.Vi har byggt huset och har fått helt ny tak.Tacksam för alla svar.[media] [media] [media] [media] [media] [bild]
Hej, gammal tråd men vi har exakt samma problem - funkade det att byta styrkort? ..finns de att köpa? Tack på förhand.C Coverdrive skrev:Köksfläkt Electrolux Silence Tech Model EFT 60466W Fungerar endast på den första hastighet då den har 2 extra och en höghastighetsknapp.Är ca 10 år gammal.Rengjört metal filter och övrigt utan något resultat. Fungerade klockrent innan.Vi har byggt huset och har fått helt ny tak.Tacksam för alla svar.[media] [media] [media] [media] [media] [bild]
Hej igen, det har dröjt, som med många små projekt... nyårsdag och ingen matlagning, perfekt tillfälle att skruva ned köksfläkten 
@returen - tack igen för tidigare svar, men jag fastnade direkt:
byt kondensator 470 mikrofarad - OK ! (hittar inte ens my på tangentbordet...)
Jag hittar dock ingen sådan kondensator, men det är mååånga år sedan senaste fysiklektionen...
Se bild 1 - Röd ring är märkt 1000 mikroF 16V. Blå ring är två st märkta 63V 10 mikrioF
Vad ska bytas ? eller är jag helt ute å cyklar... ?
Tacksam för all hjälp & Gott Nytt År !
@returen - tack igen för tidigare svar, men jag fastnade direkt:
byt kondensator 470 mikrofarad - OK ! (hittar inte ens my på tangentbordet...)
Jag hittar dock ingen sådan kondensator, men det är mååånga år sedan senaste fysiklektionen...
Se bild 1 - Röd ring är märkt 1000 mikroF 16V. Blå ring är två st märkta 63V 10 mikrioF
Vad ska bytas ? eller är jag helt ute å cyklar... ?
Tacksam för all hjälp & Gott Nytt År !
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Det är i så fall den med röd ring. Jag tror mer på den stora grå kondensator kloss-i-kloss. Den stämmer bäst med symptomet. Jag ser inte vad som står på den. Men om du kan mäta så bör den hålla 0.5-1 µF. Har du en multimeter så kan du följa 230 V in och hur den omvandlas till en likspänning på 12-24 V. Typiskt det stora motståndet uppe i höger kant -> X2-kondensatorn (den grå) -> zenerdiod -> elektrolytkondensatorn -> ...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack, jag insåg inte ens att ”den grå klossen” också är en kondensator,Bo.Siltberg skrev:
Det är i så fall den med röd ring. Jag tror mer på den stora grå kondensator kloss-i-kloss. Den stämmer bäst med symptomet. Jag ser inte vad som står på den. Men om du kan mäta så bör den hålla 0.5-1 µF. Har du en multimeter så kan du följa 230 V in och hur den omvandlas till en likspänning på 12-24 V. Typiskt det stora motståndet uppe i höger kant -> X2-kondensatorn (den grå) -> zenerdiod -> elektrolytkondensatorn -> ...
Märkningen är suddig och svårläst ( inte bara på bilden) så jag ser inte specifikationerna.
Ska försöka låna multimeter och försöka kolla - om jag fattar vad jag mäter…
En okunnig fråga till: Kan en kondensator läcka? den vid röd ring, runda svarta som ett litet batteri, har en liten bärnstensfärgad ”klick” med nåt som liknar stelnad elektrolyt på toppen? Man anar det även på bilden.
Jag letar vidare,
Kanske kan du hitta något matnyttigt i denna liknande tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-flaekten.156814
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-flaekten.156814
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
De runda "burkarna" är elektrolytkondensatorer och är fyllda med elektrolyt som kan börja läcka. Det är en av anledningarna till att de är stämplade i toppen, för att kunna ventilera kontrollerat utan att explodera.N Nikkar skrev:Tack, jag insåg inte ens att ”den grå klossen” också är en kondensator,
Märkningen är suddig och svårläst ( inte bara på bilden) så jag ser inte specifikationerna.
Ska försöka låna multimeter och försöka kolla - om jag fattar vad jag mäter…
En okunnig fråga till: Kan en kondensator läcka? den vid röd ring, runda svarta som ett litet batteri, har en liten bärnstensfärgad ”klick” med nåt som liknar stelnad elektrolyt på toppen? Man anar det även på bilden.
Jag letar vidare,
Tyvärr vanligt med kondensatorer av låg kvalitet och/eller konstant överhettning av olika anledningar (både omgivande temperatur eller feldimensionerad i kretsen).
Ett av de absolut vanligaste felen på all elektronik sedan många årtioenden. Allt för att tillverkarna ska spara några kronor vid tillverkningen. Det finns kondensatormärken som i stort sett aldrig går sönder, t ex Rubycon, som är det jag byter till om möjligt.
Ser man en elektrolytkondensator som börjat läcka på ett kretskort så bör man byta samtliga av samma märke eftersom det bara är en tidsfråga innan nästa lämnar in.
Tack @Alfredo, helt fantastisk tråd ! förstår inte att jag missade den tidigare.Alfredo skrev:
nu har jag läst alla 154 inläggen - och förstått flera stycken
instruktioner typ:
"byt den grå klossen mot en med samma siffror, färgen spelar ingen roll" är precis min nivå - toppen !
Tack också @Bo.Siltberg för svar till mig och i den tidigare tråden.
Fläkten är ihopskruvad just nu i väntan på leverans av beställda komponenter, jag återkommer med resultat.
Misstänker starkt att den runda 1mf kondensatorn pajat, ska byta den och lite till.
(kanske dröjer det då jag blev tokig och skruvat isär en handöverfräs pga låst fäst mutter, men det verkar mest bli lite tyngre elektronikskrot och mer läsning i en annan tråd efter ny fräs...)
Möjligen infinner sig arbetsveckan innan komponeterna är här, men tids nog...
Tack för all hjälp !
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej Nikkar!N Nikkar skrev:Tack @Alfredo, helt fantastisk tråd ! förstår inte att jag missade den tidigare.
nu har jag läst alla 154 inläggen - och förstått flera stycken
instruktioner typ:
"byt den grå klossen mot en med samma siffror, färgen spelar ingen roll" är precis min nivå - toppen !
Tack också @Bo.Siltberg för svar till mig och i den tidigare tråden.
Fläkten är ihopskruvad just nu i väntan på leverans av beställda komponenter, jag återkommer med resultat.
Misstänker starkt att den runda 1mf kondensatorn pajat, ska byta den och lite till.
(kanske dröjer det då jag blev tokig och skruvat isär en handöverfräs pga låst fäst mutter, men det verkar mest bli lite tyngre elektronikskrot och mer läsning i en annan tråd efter ny fräs...)
Möjligen infinner sig arbetsveckan innan komponeterna är här, men tids nog...
Tack för all hjälp !
Hur gick det? Far min har samma problem & jag funderar på att försöka ge mig på att laga kretskortet.
Hastighet två ”glimrar till” men den går aldrig upp på tvåan eller trean.
Hej !
frågan blev liggande en bra stund innan jag tog tag i det, med hjälp av en lödkunnig son, så jag missade att återkoppla. Men Tack - det gick utmärkt !
Vi bytte den stora runda kondensatorn (tror den syns med röd ring på ett tidigare inlägg) och sen funkar allt som det ska.
I mitt fall kunde man nog se att kondensatorn gått sönder, man ser på bild två att den har svällt och spruckit upptill med en liten klick av nåt klet som runnit ut.
Komponenterna kostade nästan ingenting på nätet, frakten vad dyrast, 39 kr om jag minns rätt, så jag beställde några olika i samma leverans för säkerhets skull, men det räckte att byta den stora. Betydligt enklare och billigare än att riva ut köksskåpet för att passa in en ny fläkt
Hoppas ni löser det med alla hjälpsamma inlägg i tråden !
frågan blev liggande en bra stund innan jag tog tag i det, med hjälp av en lödkunnig son, så jag missade att återkoppla. Men Tack - det gick utmärkt !
Vi bytte den stora runda kondensatorn (tror den syns med röd ring på ett tidigare inlägg) och sen funkar allt som det ska.
I mitt fall kunde man nog se att kondensatorn gått sönder, man ser på bild två att den har svällt och spruckit upptill med en liten klick av nåt klet som runnit ut.
Komponenterna kostade nästan ingenting på nätet, frakten vad dyrast, 39 kr om jag minns rätt, så jag beställde några olika i samma leverans för säkerhets skull, men det räckte att byta den stora. Betydligt enklare och billigare än att riva ut köksskåpet för att passa in en ny fläkt
Hoppas ni löser det med alla hjälpsamma inlägg i tråden !
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden