Hej!
Bor i en lgh där jag har två eluttag (2 vägs) på var sin sida av en vägg.
#1 av dem får ledare, nolla och jord från fasen och #2 kopplas till #1 och får ström den vägen.
Vad kallas ett sådant eluttag som #1? Jag behöver köpa ett nytt men hittar icke.
Se bild för extra tydlighet.
Tack!
Bor i en lgh där jag har två eluttag (2 vägs) på var sin sida av en vägg.
#1 av dem får ledare, nolla och jord från fasen och #2 kopplas till #1 och får ström den vägen.
Vad kallas ett sådant eluttag som #1? Jag behöver köpa ett nytt men hittar icke.
Se bild för extra tydlighet.
Tack!
Tja, så värst tydligt var det inte. Försök en gång till att beskriva vad du vill uppnå.
Ser ut som ett vanligt uttag.
Elko-uttag, jordat:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-008151/
Ser ut som ett vanligt uttag.
Elko-uttag, jordat:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-008151/
Om du vill ha samma uttag som på bilden skulle jag gissa att det är Elko RS. http://www.elko.se/skruvanslutning/2-vags-inf-mj-f-article1928-570.html
Hej alla
Ett eluttag får ström från elskåpet och den andra får ström från det första. Det andra har helt enkelt ledare, nolla och jord kopplat på det första.
Jag byter ut alla eluttag i lgh till Schneider exxact. Det eluttaget ser ut som på bild. Kan det vara så att nedre halvan som kan användas till detta ändamål? X X är ledare och nolla och nedre är jord?
Ett eluttag får ström från elskåpet och den andra får ström från det första. Det andra har helt enkelt ledare, nolla och jord kopplat på det första.
Jag byter ut alla eluttag i lgh till Schneider exxact. Det eluttaget ser ut som på bild. Kan det vara så att nedre halvan som kan användas till detta ändamål? X X är ledare och nolla och nedre är jord?
Nej.M Mickedahl skrev:Hej alla
Ett eluttag får ström från elskåpet och den andra får ström från det första. Det andra har helt enkelt ledare, nolla och jord kopplat på det första.
Jag byter ut alla eluttag i lgh till Schneider exxact. Det eluttaget ser ut som på bild. Kan det vara så att nedre halvan som kan användas till detta ändamål? X X är ledare och nolla och nedre är jord?
X plintarna är kopplingsplintar och är endast till för att koppla ihop två ledare med varandra.
X är ej förbundna med varandra, inte heller med L, N eller jord.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej nej nej nej nej, så här ska det vara. X-plintarna är två separata blindplintar som kan användas för att skarva en kabel som inte hör till uttaget. L och N kan bara kopplas in på den andra sidan av uttaget. Jord kan kopplas in på valfri sida, dessa plintar är förbundna med varandra.M Mickedahl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara



