Hej!

Bor i en lgh där jag har två eluttag (2 vägs) på var sin sida av en vägg.

#1 av dem får ledare, nolla och jord från fasen och #2 kopplas till #1 och får ström den vägen.

Vad kallas ett sådant eluttag som #1? Jag behöver köpa ett nytt men hittar icke.

Se bild för extra tydlighet.

Tack!

• Öppet eluttag med ledningar anslutna till L, N och jord i ett väggmontage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nolla och jord från fasen ????

hur menar du ?

Tolkar fritt att det ena vu får matning från proppskåpet och är sedan ihopkopplat med nästa vu..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
De flesta vägguttag har plintar för vidarekoppling. Många rekommenderar dock att man använder separata skarvklämmor (t.ex. Wago).

• Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Menar du att kåpan har gått sönder och du vill köpa ett nytt uttag för att få en likadan kåpa och därmed kunna laga utan att behöva koppla om något? Hur ser den trasiga kåpan ut?

Hej alla

Ett eluttag får ström från elskåpet och den andra får ström från det första. Det andra har helt enkelt ledare, nolla och jord kopplat på det första.

Jag byter ut alla eluttag i lgh till Schneider exxact. Det eluttaget ser ut som på bild. Kan det vara så att nedre halvan som kan användas till detta ändamål? X X är ledare och nolla och nedre är jord?

• Hand som håller ett öppet Schneider Exxact eluttag med synliga anslutningar för ledare, nolla och jord.
    Skapa konto
M Mickedahl skrev:
Hej alla

Ett eluttag får ström från elskåpet och den andra får ström från det första. Det andra har helt enkelt ledare, nolla och jord kopplat på det första.

Jag byter ut alla eluttag i lgh till Schneider exxact. Det eluttaget ser ut som på bild. Kan det vara så att nedre halvan som kan användas till detta ändamål? X X är ledare och nolla och nedre är jord?
Nej.
X plintarna är kopplingsplintar och är endast till för att koppla ihop två ledare med varandra.
X är ej förbundna med varandra, inte heller med L, N eller jord.

M Mickedahl skrev:
X X är ledare och nolla och nedre är jord?
Nej nej nej nej nej, så här ska det vara. X-plintarna är två separata blindplintar som kan användas för att skarva en kabel som inte hör till uttaget. L och N kan bara kopplas in på den andra sidan av uttaget. Jord kan kopplas in på valfri sida, dessa plintar är förbundna med varandra.

Eluttag med tydligt markerade X-plintar för skarvning av kabel samt PE, L och N anslutningar.
Skapa konto

Dock finns det plats för två kablar vid varje anslutning så det går fint att byta till det uttaget.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Som Andreas skriver:

• Öppen elektrisk vägguttag utan frontplatta med markerade kablar redo för anslutning.
    Skapa konto
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Som Andreas skriver:
Ok, så tillbaka till min ursprungliga fråga: vad kallas ett sådant eluttag som tillåter att koppla

Ah, såklart. Tänkte inte till.

Tack för svaret alla

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Fairlane
M Mickedahl skrev:
Ok, så tillbaka till min ursprungliga fråga: vad kallas ett sådant eluttag som tillåter att koppla
Vägguttag?
Det är inget speciellt med detta uttag utan standard.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Som Andreas skriver:
Japp, kolla bara att kablarna är tillräckligt långa för att kopplas på samma sida av uttaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.