10 393 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Elsystemet i Spanien
Hej
Vad finns det för kunskaper i forumet om elsystemet i Spanien, Slutkund.?
Jag har köpt ett hus i Spanien och elcentralen är ett elände. Bland annat har tidigare ägare
kopplat bort jordfelsbrytaren. Dvärgbrytarna hänger löst i sina sladdar intryckta i ett hål i väggen.
Jag tänkte sätta dit en normcentral över "hålet" och snygga till installationen. Även isolationstesta husets
ledningar och ta bort metall-lampan precis bredvid duschen!
Spanien har lite skillnader från Svenska systemet bla så bryter dvärgbrytarna både fas och nolla.
Alla brytarna är byglade. Vi har en fas in och det krämas istället ut ström i huset över 25 amperes säkringar.
Jag hittar inget ställe att bryta strömmen till centralen så kanske elverket gör det. Det är en av mina frågor?
Men allt som forumet kan hjälpa mig med som handlar om skillnader mellan Svenska och Spanska systemet tages tacksamt emot.
Hälsar
Magnus
Vad finns det för kunskaper i forumet om elsystemet i Spanien, Slutkund.?
Jag har köpt ett hus i Spanien och elcentralen är ett elände. Bland annat har tidigare ägare
kopplat bort jordfelsbrytaren. Dvärgbrytarna hänger löst i sina sladdar intryckta i ett hål i väggen.
Jag tänkte sätta dit en normcentral över "hålet" och snygga till installationen. Även isolationstesta husets
ledningar och ta bort metall-lampan precis bredvid duschen!
Spanien har lite skillnader från Svenska systemet bla så bryter dvärgbrytarna både fas och nolla.
Alla brytarna är byglade. Vi har en fas in och det krämas istället ut ström i huset över 25 amperes säkringar.
Jag hittar inget ställe att bryta strömmen till centralen så kanske elverket gör det. Det är en av mina frågor?
Men allt som forumet kan hjälpa mig med som handlar om skillnader mellan Svenska och Spanska systemet tages tacksamt emot.
Hälsar
Magnus
I Spanien kör dom mycket med 1 fas jordfelsbrytare och 2 poliga säkringar , hade det i lägenheten
och infällda i väggen , det är nog bara storförbrukarna som har 3 fas in , hotell, e.t.c.
I bland ser det lite skräpigt ut i centralerna men funktionsdugligt i äldre hus och lägenheter
bara titta hur det ser ut i mätarskåpet
Nya hus och lägenheter så är det bättre
och infällda i väggen , det är nog bara storförbrukarna som har 3 fas in , hotell, e.t.c.
I bland ser det lite skräpigt ut i centralerna men funktionsdugligt i äldre hus och lägenheter
bara titta hur det ser ut i mätarskåpet
Nya hus och lägenheter så är det bättre
Bästa svaret
Det verkar vara att gå över ån efter vatten, att fråga engelsmannen hur elsystemen är i Spanien.
Här är info hur elsystem är i Galicien Spanien, alltså nordvästra Spanien.
http://www.edu.xunta.gal/centros/iesfelixmuriel/system/files/inst_eléctricas_viviendas.pdf
Infon är skriven på spanska( inte på galiciska) och är från:
Xunta de Galicia Consellerìa de Cultura, Educación e ordenación universitaria
Alltså Länsstyrelsen i Galicien, avdelningen för rådgivning inom kultur, utbildning och universtitet.
Intressant i infon är hur jordtag (toma de tierra)har gjorts för enfamiljshus. De verkar bara ha bankat ner en metallstav i marken. Tydligen ingen jordkabel(PE) i servis-kabeln till enfamiljshuset.
Här är info hur elsystem är i Galicien Spanien, alltså nordvästra Spanien.
http://www.edu.xunta.gal/centros/iesfelixmuriel/system/files/inst_eléctricas_viviendas.pdf
Infon är skriven på spanska( inte på galiciska) och är från:
Xunta de Galicia Consellerìa de Cultura, Educación e ordenación universitaria
Alltså Länsstyrelsen i Galicien, avdelningen för rådgivning inom kultur, utbildning och universtitet.
Intressant i infon är hur jordtag (toma de tierra)har gjorts för enfamiljshus. De verkar bara ha bankat ner en metallstav i marken. Tydligen ingen jordkabel(PE) i servis-kabeln till enfamiljshuset.
Redigerat:
Det var iaf en bra principbild på en jordfelsbrytare...

Tack för infon!
jag skall kolla på det
Jag har tittat en hel del på youtube. Det är en kille där som skaffat sig 200k följare genom att
undervisa och felsöka elsystem i folks hem. Kanske lite okonventionellt. Han pratar dock bara spanska...
jag skall kolla på det
Jag har tittat en hel del på youtube. Det är en kille där som skaffat sig 200k följare genom att
undervisa och felsöka elsystem i folks hem. Kanske lite okonventionellt. Han pratar dock bara spanska...
Intressant tråd. Fick förfrågan av en vän om jag kunde komma ner och titta på hennes el.mangebest skrev:
Så jag har försökt hitta vad det är för regler som gäller om jag ska komma ner till Spanien som elektriker.
Driver egen firma här i Sverige.
Klicka här för att svara