11 364 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Elstöt utan att jordfelsbrytare löser
Det där säger mina erfarenheter att det inte stämmer. Jag har suttit i en plaststol (med gummisulor på fötterna) med en 5g2,5 och skulle tvinna ihop karderlerna i en fasledare (när jag missat att det var spänning på) det kändes kan jag lova.L Leif i Skåne skrev:Nej, om du kommit åt bara fasen och varit i en isolerad miljö (= torrt golv av trä eller plast) så känner du ingenting om du håller i fasen! Däremot om det är ett betonggolv och du är barfota så får du en rejäl smäll, men då löser JFB. Du har säkert rört vid fas och nolla samtidigt. Som tur är med bara en hand, hade du använt båda händerna vid montering av uttaget så hade det varit dödande!
Alltid bara en hand och den andra hålls på ryggen, så man överlever ett misstag.
då rörde du inte bara fasEN utan antingen en fas och en nolla eller flera faser. Hålla i EN fas märker man inte men rör man en till, nollan eller jord märks det...X xLnT skrev:
För ett par månader sedan gjorde jag samma sak som TS fast med ett jordat uttag. Strömmen gick då från fasledaren genom handen till uttagets jordade ram varvid jordfelsbrytaren löste. Det var inte skönt det heller. Viktigt att tänka på när det gäller jordfelsbrytare är att den bryter när jordfelet uppstår. Alltså den bryter när man får en farlig ström genom kroppen. Den kan inte begränsa hur stor strömmen är. Det gör precis lika ont som utan jordfelsbrytare. Det den kan begränsa är hur lång tid det varar.
Och som sagts tidigare. Får man en stöt därför att man rör vid fas och nolla samtidigt hjälper ingen jordfelsbrytare i världen. Det enda vettiga är att bryta strömmen innan man skall skruva dit uttaget. Om jag ändå varit så vettig själv.
Och som sagts tidigare. Får man en stöt därför att man rör vid fas och nolla samtidigt hjälper ingen jordfelsbrytare i världen. Det enda vettiga är att bryta strömmen innan man skall skruva dit uttaget. Om jag ändå varit så vettig själv.
He he, testa om ni tror på det där självaTomtom79 skrev:
Eller gör inte det förresten, vill ju inte ha några olyckor på samvetet. Men jag kan också intyga att det är långt ifrån omärkbart.
Om trägolv och skor skulle isolera så pass bra skulle inte t.ex. en klassisk testskruvmejsel med glimlampa fungera.
Hur mycket ström kräver den för att lysa?C cpalm skrev:
Jag rekommenderar ingen att peta på fasen för att prova. Men jag har själv vid ett par tillfällen petat på sådant som jag senare insett att det var kopplat till fas. Det kan kännas, men det är inte säkert att man märker något. Och farligt eller ens obehagligt blir det bara om man nuddar något som har en koppling till jord.
När jag läste en elkurs för några år sedan så sade läraren att man ALLTID skall åka in till sjukhuset för kontroll om man råkat ut för strömgenomgång eller bara fått en stöt, oavsett hur man mår efteråt.tommib skrev:
Nej, det är lite fel. Om man lever och inte har några uppenbara problem (inkl hjärtarytmi, vilket kan vara svårt att känna om man inte vet vad man letar efter) så är det extremt osannolikt att det ska uppstå något senare. Har man klarat sig i samband med olyckan kommer man fortsätta att klara sig. Ja, det kan uppstå olika nervproblem senare men sjukvården, eller någon annan, kan inte göra ett skrutt åt saken. Enda anledningen till att uppsöka sjukvård direkt även om man mår bra är för att dokumentera ett utgångsläge för ev arbetsskadeanmälan. I övrigt handlar det mycket om det psykologiska bemötandet och att man inte ska utveckla fobi för sitt arbete (det är väldigt fokuserat på yrkesmässig praktik).
Sedan vad den bakomliggande orsaken till att han sade det vet jag inte. Det kan mycket väl vara som du skriver, för att dokumentera.
Men inte åker jag in till sjukhuset om jag råkat nudda en kabel o det kittlar till i fingret.
Elkursen jag gick hette för övrigt BB1 o BB2, om jag inte mins fel.
Givetvis inget man ska rekommendera att prova om man inte vet tillräckligt för att bedöma hur man står till och inte ens då något vettigt men som sagt inne, torrt, skor med gummisulor, trä-, plastgolv kommer man inte i stort märka något.C cpalm skrev:
Mejslar med glimlampa kommer indikera oavsett fast lite svagare även utan kontakt med golvet den typiska kapacitansen 200-400 pF för en person är tillräcklig där. Skyddsmotståndet i serie med lampan ligger i samma storleksordning som kapacitiva reaktansen så ev kontakt via fötterna bättrar bara ljusstyrkan lite vid strömmen kring 10-100 uA.
En kuriositet på temat kan vara äldre kulo med plåthölje helt intakt och perfekt isolerad med PVC, inget känns om man rör vid den men testmejslar indikerar dvs i princip via dubbla kapacitiva barriärer.
Ja, de gör ju gärna det. Anledningen är att det är "svårt" att lära folk vad man behöver åka in för och inte. Läser man den forskning som finns så hittar man inget om några fördröjda effekter förutom möjligen en minimalt ökad risk för förmaksflimmer efter 6 timmar som inte sågs omedelbart efter olyckan.K knipo skrev:När jag läste en elkurs för några år sedan så sade läraren att man ALLTID skall åka in till sjukhuset för kontroll om man råkat ut för strömgenomgång eller bara fått en stöt, oavsett hur man mår efteråt.
Sedan vad den bakomliggande orsaken till att han sade det vet jag inte. Det kan mycket väl vara som du skriver, för att dokumentera.
Men inte åker jag in till sjukhuset om jag råkat nudda en kabel o det kittlar till i fingret.
Elkursen jag gick hette för övrigt BB1 o BB2, om jag inte mins fel.
Problemet är att en massa folk tolkar förslagen i handläggningen som tvingande vid undersökning. Det mesta är ren defensiv medicin eller arbetsmiljömedicin vilket är något helt annat än akutmedicin.
Då jag råkar ha en sådan på bänken roade jag mig med att mäta. 250μA om man kortsluter den direkt mot jord. 10μA mot fingertoppen när jag står på ett parkettgolv med (grova) gummiskor, men då lyste den knappt. Så i storleksordningen 25MΩ impendans mot jord under de omständigheterna, vilket innebär att jag med god marginal inte torde känt något om jag hade petat på fasen direkt. Krävs väl någon mA för att det skall kännas? Så jag delar uppfattningen att det beror på.A Avemo skrev:Hur mycket ström kräver den för att lysa?
Jag rekommenderar ingen att peta på fasen för att prova. Men jag har själv vid ett par tillfällen petat på sådant som jag senare insett att det var kopplat till fas. Det kan kännas, men det är inte säkert att man märker något. Och farligt eller ens obehagligt blir det bara om man nuddar något som har en koppling till jord.