J jonaserik skrev:
en JFB löser direkt om du hade ett jordat vägguttag och kommit åt fas och jord
Inte alltid, det kan jag bekräfta. Har själv fått en "sketen" när jag tog i en fas samtidigt som jag stod med båda armbågarna på diskbänken (kortärmad tröja). Jordfelsbrytaren löste inte ut men upplevelsen jag fick önskar jag inte ens min värsta fiende...

Tror inte att namnbyte för jfb kommer bli ngn stor valfråga när ny riksdag ska utses tyvärr

• Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Fel det du säger och du får nog revidera dig lite, annars en bättre förklaring hur du tänker
nej, jag är den enda som har haft helt rätt. Du får utveckla vad du menar.

Johan1975z skrev:
nej, jag är den enda som har haft helt rätt. Du får utveckla vad du menar.
Ja det är rätt, men det är flera sätt att beskriva funktionen som t.ex. skillnad eller att summan av alla strömmar 3 faser + nollan = 0 mA genom en JFB.
Även om strömmen är upp till 40A så summan 0 mA i en JFB.
Blir summan > 30 mA så löser den ut.
Det finns 1-fas JFB och där är det summa eller uttryckt som skillnaden mellan fas-nolla också 30 mA.

Johan1975z skrev:
Ja, om strömmen har gått genom fingret. Går strömmen genom kroppen så läcker det, och blir skillnaden mer än 30Ma så löser jfb.
Det spelar väl ingen större roll om strömmen går genom fingret mellan fas och nolla eller genom kroppen mellan fas och nolla? Jfb'n löser inte för en ström mellan fas och nolla oavsett om den går genom en kropp eller en dammsugare.

• Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
jag lade hela handflatan över baksidan på uttaget
Ett stalltips är att stänga av spänningen till uttaget om du ska mecka med det.

• Gilla
ViktorHg och 5 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det spelar väl ingen större roll om strömmen går genom fingret mellan fas och nolla eller genom kroppen mellan fas och nolla? Jfb'n löser inte för en ström mellan fas och nolla oavsett om den går genom en kropp eller en dammsugare.
Jag skrev ju ”läcker det”.jag menade om strömmen läckte vidare, alltså inte enbart går igenom kroppen

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Hej, har frågat några elkunniga men inte fått entydiga svar.

Har jfb. När jag skulle sätta tillbaka ett utanpåliggande uttag efter målning tog jag på strömförande delar. Upplevde det som en rejäl stöt ända upp mot axeln. Armen pirrade i flera timmar efteråt men jfb löste inte ut.

Kan strömläckaget ut i min kropp varit för litet för att jfb skulle reagera? Jfb har tidigare löst vid ex kortslutning i utomhusbelysning så då har den fungerat..
Hej, har frågat några elkunniga men inte fått entydiga svar.

Har jfb. När jag skulle sätta tillbaka ett utanpåliggande uttag efter målning tog jag på strömförande delar. Upplevde det som en rejäl stöt ända upp mot axeln. Armen pirrade i flera timmar efteråt men jfb löste inte ut.

Kan strömläckaget ut i min kropp varit för litet för att jfb skulle reagera? Jfb har tidigare löst vid ex kortslutning i utomhusbelysning så då har den fungerat..
Jag tycker nog du borde uppsöka sjukvården. Tyvärr är det inte många som vet detta och folk i allmänhet bryr sig inte om "hushållsel" som dom kallar det.
Läs och gör en egen uppfattning men vi i branschen, i alla fall nere i Skåne/Malmö vet att man ska uppsöka sjukvården.

https://tidningenelektrikern.se/2019/03/25/varden-missar-latt-skador-efter-olyckor-med-el/

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Jag tycker nog du borde uppsöka sjukvården. Tyvärr är det inte många som vet detta och folk i allmänhet bryr sig inte om "hushållsel" som dom kallar det.
Läs och gör en egen uppfattning men vi i branschen, i alla fall nere i Skåne/Malmö vet att man ska uppsöka sjukvården.

[länk]
Fast artikeln handlar nog mer om de som utsatts för längre strömgenomgång. Om man kanske fastnar och det handlar om många sekunder. De som kommer åt nån tamp och känner av det nån hundradels sekund och då rycker bort handen lär knappast få nå men och inte lär sjukvården kunna se nåt heller......

Det finns speciella elmekarhandskar om du nu nödvändigt måste "fippla" med elen när den är på. De utlovas skydda upp till 1000 volt, när de är nya och rena. Men försök inte tvinna några spretiga kardeler, då kan du peta hål på dom, då är det "klippt".

Och inte bara handskar utan även alla tänkbara verktyg samt mattor man ska stå på och sedan kurser som man ska gå (y)

Är nog lättare att skruva ur säkringen

• Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
tommib
H Husägaren87 skrev:

[länk]
Nej, det är lite fel. Om man lever och inte har några uppenbara problem (inkl hjärtarytmi, vilket kan vara svårt att känna om man inte vet vad man letar efter) så är det extremt osannolikt att det ska uppstå något senare. Har man klarat sig i samband med olyckan kommer man fortsätta att klara sig. Ja, det kan uppstå olika nervproblem senare men sjukvården, eller någon annan, kan inte göra ett skrutt åt saken. Enda anledningen till att uppsöka sjukvård direkt även om man mår bra är för att dokumentera ett utgångsläge för ev arbetsskadeanmälan. I övrigt handlar det mycket om det psykologiska bemötandet och att man inte ska utveckla fobi för sitt arbete (det är väldigt fokuserat på yrkesmässig praktik).

S Stefan1972 skrev:
Fast artikeln handlar nog mer om de som utsatts för längre strömgenomgång. Om man kanske fastnar och det handlar om många sekunder. De som kommer åt nån tamp och känner av det nån hundradels sekund och då rycker bort handen lär knappast få nå men och inte lär sjukvården kunna se nåt heller......
Nej, det är också fel. Man kan som sagt drabbas av t.ex. förmaksflimmer vilket inte är omedelbart livshotande men kan orsaka t.ex. stroke och proppar i lungorna vilket är dåligt.

Det är inte de termiska effekterna som är problemet vid denna typ av små olyckor, det är arytmirisken.

Vid stora strömgenomgångar (vilket kan ske även med 230 V, dvs "hushållsel") eller vid ljusbågar så ser skadorna helt annorlunda ut och då kommer det också vara uppenbart att man behöver sjukvård.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Pga totalt oansvariga föräldrar så fick jag 220V (på den tiden) genom vänster hand och arm under minst 10 minuter, troligen längre, när jag var 2-3 år gammal. vet inte exakt, men var som mest 3. Hela vänster hand och underarm var allvarligt skadad och bränd/kokt, fingertopparna i stort sett borta. Tvingades gå i förband mer än 6 månader men otroligt nog både överlevde jag och har inga synliga skador såhär 50 år senare. Hade inte städerskan hittat mig hade det gått sämre, för föräldrarna var försvunna på roligare saker än att passa sina barn.

Så visst kan det bli värmepåverkan med normal nätspänning.

• Wow
vcx
  • Laddar…
Och det kan ju nämnas att vi alla är mycket olika när det gäller hur mycket ström som flyter genom huden. Torr och tjock hud isolerar flerfalt ggr mer än tunn fuktig.
Den lärare jag hade i begynnelsen av min karriär fick slicka på sina fingrar (för att tillföra lite fukt) för att känna om det var spänning på trådarna när han skulle kolla vad som var fel när våra övningsobjekt inte fungerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.