Hej, har frågat några elkunniga men inte fått entydiga svar.

Har jfb. När jag skulle sätta tillbaka ett utanpåliggande uttag efter målning tog jag på strömförande delar. Upplevde det som en rejäl stöt ända upp mot axeln. Armen pirrade i flera timmar efteråt men jfb löste inte ut.

Kan strömläckaget ut i min kropp varit för litet för att jfb skulle reagera? Jfb har tidigare löst vid ex kortslutning i utomhusbelysning så då har den fungerat..

En stöt som drar en JFB ska enligt tidigare inlägg kännas ordentligt.
Om du är osäker på att just detta uttag är skyddat av JFB är det ju lätt att bara slå av den och se om du har ström i uttaget.

Du kom säkert i beröring mellan fas och noll, då löser inte JFB, blir detsamma som att sätta i kontakten för dammsugaren, belastning mellan fas noll, en JFB löser direkt om du hade ett jordat vägguttag och kommit åt fas och jord

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Även om strömmen flyter från fas till jord gör det mycket ont innan en JFB löser, så pass ont att ingen har lust att frivilligt testa. Det gör precis lika ont som om ingen JFB är inkopplad.

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kom säkert i beröring mellan fas och noll, då löser inte JFB, blir detsamma som att sätta i kontakten för dammsugaren, belastning mellan fas noll, en JFB löser direkt om du hade ett jordat vägguttag och kommit åt fas och jord
Ok, är ojordat uttag. Så om jag kommit åt bara fasen så hade den löst? Kan nog stämma då jag lade hela handflatan över baksidan på uttaget

P
J jonaserik skrev:

Ja, om strömmen har gått genom fingret. Går strömmen genom kroppen så läcker det, och blir skillnaden mer än 30Ma så löser jfb.

Johan1975z skrev:
Ja, om strömmen har gått genom fingret. Går strömmen genom kroppen så läcker det, och blir skillnaden mer än 30Ma så löser jfb.
Varför löser då inte en JFB ut när man sätter i stickproppen och startar tex. en dammsugare, det måste väl vara mer än 30 mA , det är mellan fas och jord det det löser, kan i bland även lösa kontakt noll och jord

P
J jonaserik skrev:
Varför löser då inte en JFB ut när man sätter i stickproppen och startar tex. en dammsugare, det måste väl vara mer än 3 mA , det är mellan fas och jord det det löser, kan i bland även lösa kontakt noll och jord
Nej, helt fel.
Den mäter skillnaden på Fas och Nolla.
Du skulle kunna använda fasen och nollan från en annan anläggning, då skulle jordefelsbrytaren slå ut även fast det inte har nått med jord att göra.
Det borde kallas obalansbrytare istället.

• Gilla
MSjostrand
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Ok, är ojordat uttag. Så om jag kommit åt bara fasen så hade den löst? Kan nog stämma då jag lade hela handflatan över baksidan på uttaget
Nej, om du kommit åt bara fasen och varit i en isolerad miljö (= torrt golv av trä eller plast) så känner du ingenting om du håller i fasen! Däremot om det är ett betonggolv och du är barfota så får du en rejäl smäll, men då löser JFB. Du har säkert rört vid fas och nolla samtidigt. Som tur är med bara en hand, hade du använt båda händerna vid montering av uttaget så hade det varit dödande!
Alltid bara en hand och den andra hålls på ryggen, så man överlever ett misstag.

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Även om strömmen flyter från fas till jord gör det mycket ont innan en JFB löser, så pass ont att ingen har lust att frivilligt testa. Det gör precis lika ont som om ingen JFB är inkopplad.
Har testat. Inte skönt. :surprised:

L Leif i Skåne skrev:
Nej, om du kommit åt bara fasen och varit i en isolerad miljö (= torrt golv av trä eller plast) så känner du ingenting om du håller i fasen! Däremot om det är ett betonggolv och du är barfota så får du en rejäl smäll, men då löser JFB. Du har säkert rört vid fas och nolla samtidigt. Som tur är med bara en hand, hade du använt båda händerna vid montering av uttaget så hade det varit dödande!
Alltid bara en hand och den andra hålls på ryggen, så man överlever ett misstag.
Nja, "dödande" kan det så klart vara men har man inte något tidigare hjärtfel så klarar man ström genom båda armarna också. Om man dock fastnar så länge att musklerna krampar och man inte kommer loss är man rökt så man ska absolut ha respekt för el!
Har man riktig otur kan en kort stöt också slå ut hjärtrytmen men då ska man ha riktig otur...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Nej, helt fel.
Den mäter skillnaden på Fas och Nolla.
Fel det du säger och du får nog revidera dig lite, annars en bättre förklaring hur du tänker

tommib
anders07 anders07 skrev:
Nja, "dödande" kan det så klart vara men har man inte något tidigare hjärtfel så klarar man ström genom båda armarna också. Om man dock fastnar så länge att musklerna krampar och man inte kommer loss är man rökt så man ska absolut ha respekt för el!
Har man riktig otur kan en kort stöt också slå ut hjärtrytmen men då ska man ha riktig otur...
Så kan man absolut inte säga. Ström genom bröstkorgen är alltid potentiellt livsfarligt. Det är inte termiska verkningar i första hand utan potentialen att utlösa en arytmi som är problemet.

Man kan givetvis klara sig men man kan också lika gärna dö*, oavsett tidigare hjärtfel.

* jag kan inte den exakta sannolikheten, om det ens finns någon men den är definitivt inte noll.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Intressant diskussion, man lär sig ngt nytt varje dag.

Vidare angående jfb så är väl namnet logiskt på ett sätt även om mätningen inte har ngt med jord att göra. Den fyller väl sin funktion vid jordfel, dvs när jordkontinuitet har brutits eller när jord saknas. När fungerande skyddsjord finns och ngt blir strömförande kommer väl säkringen lösa ut av den ökade strömmen i kabeln, tänker jag fel?

Jordfelsbrytare är ett dåligt namn. RCCB, residual current circuit braker som det heter på utrikiska antyder att den jobbar med restströmmar.

Strömskillnadsvakt?

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.