Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Dina mätvärden tyder inte på något fel. Om vi säger att du belastar PEN med 20 A och mäter 3 V så handlar det om en resistans på 150 mohm fram till närmaste jordtag och det är helt i sin ordning.
Samtidigt har du ett svagt isolationsfel i någon apparat som borde identifieras. Om den läckande apparaten är skyddsjordad efter ordning så ska det inte märkas i duschen. Utan det ska vara ifall den läcker direkt mot ett vattenrör, men det ska inte vara möjligt.
Om du kan mäta spänningen mot något som är jordat men som inte är anslutet till skyddsjord så kan du bekräfta att det är PEN som har en potential mot jord och inte avloppet. Tryck ned ett spett eller tältpinne om du inte hittar nåt befintligt. En granne med dålig PEN skulle kunna skicka ström genom ditt avlopp och vidare till kranen också. Men jag antar att det slutar kittla i huden om du stänger av alla tunga förbrukare i ditt hus?
Samtidigt har du ett svagt isolationsfel i någon apparat som borde identifieras. Om den läckande apparaten är skyddsjordad efter ordning så ska det inte märkas i duschen. Utan det ska vara ifall den läcker direkt mot ett vattenrör, men det ska inte vara möjligt.
Om du kan mäta spänningen mot något som är jordat men som inte är anslutet till skyddsjord så kan du bekräfta att det är PEN som har en potential mot jord och inte avloppet. Tryck ned ett spett eller tältpinne om du inte hittar nåt befintligt. En granne med dålig PEN skulle kunna skicka ström genom ditt avlopp och vidare till kranen också. Men jag antar att det slutar kittla i huden om du stänger av alla tunga förbrukare i ditt hus?
Se vad Bo skriver i #4 det är sannolikt spänningsfall i PEN du märker av och ännu troligare så när du skriver att det verkar klent på inkommande. Det verkar normalt och inget fel med vad du mätt. Givetvis kan man känna även små spänningar i ditt fall blöt och med huden inte helt intakt.K Kalle1978 skrev:Jag misstänkte VVB först iom. att det var när den var på som spänningen fanns. Sen upptäckte jag att spänningen ändrades när man slår på ugnen, vattenkokare etc så nu tror jag inte längre att det är något fel på VVB.
Kan det vara något fel på inkommande jord (PEN)?
Elektrikern konstaterade att det var klen dimension på den inkommande elen i mätarskåpet.
En lösning du enkelt kan göra nämns också i #4 dvs ordna en lokal utjämning av lämpliga punkter i badrummet.
Jag fick samma fenomen i mitt förra hus, om jag minns rätt så pendlade det som mest upp till 9 10 volt, det sved rejält på ovansida av händerna och i sår, klart obehagligt.
Det började när en vattenläcka gjorde att vi bytte inkommande galvrör till PEM slang.
Jag potentialutjämnade samtliga rör och kombipannan och fick bort det.
Det började när en vattenläcka gjorde att vi bytte inkommande galvrör till PEM slang.
Jag potentialutjämnade samtliga rör och kombipannan och fick bort det.
Det var så länge sedan, men jag använde slangklämmor, och en slinga av 6 eller 10mm2 grön gul MK. Och i pannan skruvade jag fast en kabelsko direkt i godset, andra änden till en kopparskena som förbands till jord i elcentralen.
I dag finns det ju ett helt annat utbud av komponenter för potentialutjämning..
I dag finns det ju ett helt annat utbud av komponenter för potentialutjämning..
Som kuriosa så vet jag ett annat hus som tappade all jord då man grävde bort inkommande vattenrör, det blev lite annat drag det..
Ja, för tillfället har jag förbundit golvbrunnen med vattenröret men skulle behöva få till en lite mer estetisk lösning. Funderar på hur det ska göras bäst.GK100 skrev:
Se vad Bo skriver i #4 det är sannolikt spänningsfall i PEN du märker av och ännu troligare så när du skriver att det verkar klent på inkommande. Det verkar normalt och inget fel med vad du mätt. Givetvis kan man känna även små spänningar i ditt fall blöt och med huden inte helt intakt.
En lösning du enkelt kan göra nämns också i #4 dvs ordna en lokal utjämning av lämpliga punkter i badrummet.
Klicka här för att svara
