3 570 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Elstöt från dusch
Sida 1 av 2
Hej, jag upptäckte att jag fick små stötar från duschhandtaget och mätte då upp ca 1,5 V växelspänning mellan vattenrör och golvbrunnen/stengolvet. Det känns endast där det finns sår på huden.
Jag har nu felsökt och upptäckt att spänningen ändras beroende på om större belastare är på, tex:
Varmvattenberedare:1,5V
Varmvattenberedare + ugnen: 3,0 V
Varmvattenberedare + elektrisk golvvärme: 1,9 V
Det verkar alltså bli högre spänning ju högre belastningen är.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Har haft elektriker här som isolationsmätte anläggningen. Gav 0,76 Mohm.
Jag har nu felsökt och upptäckt att spänningen ändras beroende på om större belastare är på, tex:
Varmvattenberedare:1,5V
Varmvattenberedare + ugnen: 3,0 V
Varmvattenberedare + elektrisk golvvärme: 1,9 V
Det verkar alltså bli högre spänning ju högre belastningen är.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Har haft elektriker här som isolationsmätte anläggningen. Gav 0,76 Mohm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det handlar troligen om spänningsfall i PEN-ledaren, ett normalt spänningsfall. Det blir då en liten potential i alla skyddsjordade delar gentemot moder jord (avloppet, om det är i metall). Men det kan också vara tvärtom, att det är golvvärmen i badrummet som har en potential mot vattenrören. Det man först bör göra är att dubbelkolla att alla elektriska produkter "i närheten" verkligen är skyddsjordade, dvs inget avbrott på skyddsjorden. Om du inte misstänker något annat fel så är sedan lösningen att potentialutjämna avloppet mot duschens vattenrör.
En isolationsmätning som ger 0.76 Mohm är inte ok och föranleder en djupare undersökning.
En isolationsmätning som ger 0.76 Mohm är inte ok och föranleder en djupare undersökning.
Tack för ett bra svar!Bo.Siltberg skrev:
Det handlar troligen om spänningsfall i PEN-ledaren, ett normalt spänningsfall. Det blir då en liten potential i alla skyddsjordade delar gentemot moder jord (avloppet, om det är i metall). Men det kan också vara tvärtom, att det är golvvärmen i badrummet som har en potential mot vattenrören. Det man först bör göra är att dubbelkolla att alla elektriska produkter "i närheten" verkligen är skyddsjordade, dvs inget avbrott på skyddsjorden. Om du inte misstänker något annat fel så är sedan lösningen att potentialutjämna avloppet mot duschens vattenrör.
En isolationsmätning som ger 0.76 Mohm är inte ok och föranleder en djupare undersökning.
Jag har en sladd för tillfället mellan brunnen och vattenröret.
Jag tror på spänningsfallsidén. Potentialskillnaden beror ju på hur man lastar de olika faserna. Upptäckte t ex att spänningen gick ner när jag slog PÅ vattenkokaren.
0,76 MOhm kan visst vara ok om anläggningen är byggd enligt ELSÄK-FS 1999:5 (eller äldre föreskrift). Övergångsbestämmelser gjorde den och SS4364000 giltiga 2004-06 till 2006-06 (om jag inte minns fel på datumen).Bo.Siltberg skrev:
Det handlar troligen om spänningsfall i PEN-ledaren, ett normalt spänningsfall. Det blir då en liten potential i alla skyddsjordade delar gentemot moder jord (avloppet, om det är i metall). Men det kan också vara tvärtom, att det är golvvärmen i badrummet som har en potential mot vattenrören. Det man först bör göra är att dubbelkolla att alla elektriska produkter "i närheten" verkligen är skyddsjordade, dvs inget avbrott på skyddsjorden. Om du inte misstänker något annat fel så är sedan lösningen att potentialutjämna avloppet mot duschens vattenrör.
En isolationsmätning som ger 0.76 Mohm är inte ok och föranleder en djupare undersökning.
Kravet i den gamla var 0,5 MOhm. Men jag tror iofs du har koll på både det och den gamla föreskriften.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag vidhåller att detta låga värde inte är "ok". Det är sannolikt ett fel, som inte funnits tidigare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Exakt hur mätte han detta? En isolationsmätning görs normalt med alla gruppsäkringar TILL, men i spänningslöst tillstånd med JFBn bruten. Man lägger ihop alla faser plus nolla och mäter mot skyddsjord.
Han mätte med alla säkringar TILL först, gav 0,76. Sedan med alla FRÅN, gav 0,8. Tanken var väl att försöka förstå var problemet låg.Bo.Siltberg skrev:
Vad säger det att man får 0,8 med alla säkringar FRÅN? Att isolationsfelet inte ligger i huset?
Redigerat:
Det blir i princip ingen större skillnad med alla från. Anledningen till att man har alla till är att risken att skjuta sönder elektronik minskar. Den risken är dock hyfsat överdriven vid 500V som man normalt isolationsprovar med. För att hitta var felet finns så räcker det inte med att slå av säkringarna. Nollorna behöver också kopplas ur.
Isolationsfelet ligger nog i huset även om 0,8 kan vara ett godkänt värde. Du bör prova att göra mätningen med alla vitvaror etc. Utdragna ur uttag. Det kan ju då visa sig att den något försämrade isolationen finns i en vitvara. 0,8 är inte så dåligt. Framtill 2006 var 0,5 godkänt vid nyinstallation och dagens krav är minst 1,0.
Jag misstänkte VVB först iom. att det var när den var på som spänningen fanns. Sen upptäckte jag att spänningen ändrades när man slår på ugnen, vattenkokare etc så nu tror jag inte längre att det är något fel på VVB.M -MH- skrev:
Kan det vara något fel på inkommande jord (PEN)?
Elektrikern konstaterade att det var klen dimension på den inkommande elen i mätarskåpet.
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Vad använder du för instrument när du mäter?
