21 798 läst ·
164 svar
22k läst
164 svar
Elstöd gynnar husägare i norr
Lika mycket som att vägarna skulle blåsa bort i norrland, skulle du sitta och gnugga händerna att du minsann har dina vägar kvar!A AxelJa skrev:
Alla lider i Sverige på olika sätt, inser du inte det själv?
Jag skulle då inte, som du, kräva att ta del av bidragen som tilldelas ägarna av alla enskilda vägar som berördes av stormen, med motivering att jag lider av någon annan anledning.T Thomas' skrev:
Möjligtvis kan jag tycka att ni i Norrland borde ha lägre bränsleskatt. Men inte bidrag för en unik situation som drabbade södra Sverige.
Det är ju inte Doroteabon som får det i sin plånbok. Men varje Doroteabo betalade runt 30 000 kr mer i kommunal/regionskatt än dig vid samma lönenivå och det från sin egen plånbok.Höghus skrev:
Är det någon som tror att det överhuvudtaget utgått något stöd för höga elkostnader om situationen vore den omvända, dvs att det var elområde 1 och 2 som drabbats av de höga priserna? Knappast, då hade det varit en ickefråga som aldrig nått regeringens bord.
”Unik situation”, tror du på det själv eller?A AxelJa skrev:Jag skulle då inte, som du, kräva att ta del av bidragen som tilldelas ägarna av alla enskilda vägar som berördes av stormen, med motivering att jag lider av någon annan anledning.
Möjligtvis kan jag tycka att ni i Norrland borde ha lägre bränsleskatt. Men inte bidrag för en unik situation som drabbade södra Sverige.
Knappast. Hela anledningen till att ni nu får bidrag för en händelse som inträffade i södra Sverige är ju för att 80% av invånarna norr om dalaälven röstar på sossarna.M Myckling skrev:
Ja och? Plockar ut 37 och sätter in 30, fortfarande får man som Dorotea-bo bidrag för att bo där.M Myckling skrev:
/Höghus
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Syftet med den kommunala skatteutjämningen är att det ska vara så lika förutsättningar som möjligt att bedriva kommunal verksamhet oavsett var i landet kommunen finns. Utjämningsbidrag går ej till individen som du tycks tro.Höghus skrev:
Utjämningssystemet är rätt krångligt men innehåller ett flertal komponenter där kommunerna i vissa fall får bidrag och i andra delar betalar till andra kommuner. Dorotea får bidrag bla för att man har en stor yta och liten befolkning=dyrare verksamhet. De får också bidrag för att befolkningen är äldre=dyrare verksamhet. De betalar istället till sthlm för bla er kollektivtrafik, dvs att du ska kunna åka hur mycket kollektivtrafik som helst en månad för runt 900 kr, dvs en kraftig subventionering från övriga kommuner.
Tycker visst att det är kallt i södra Sverige. Vi hade hela -2 inatt. Satan kallt och blåsst på det med. Inget för morgsgrisar att bo på landet med åkrar runt om (Kristianstad kommun)
Exakt. Men i Åsele som är en grannkommun till Dorotea drog man in ambulansen och de fick nöja sig med en akutbil. Men de har ju bara 10 mil till närmaste sjukhus och en riktig alkoholiserad norrländsk gubbe tar ju skidorna till sjukhuset när han fått sin hjärtinfarkt så ambulans är överflödigt.Rickard. skrev: