6 810 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Elstängsel håller mördarsniglar borta från Anders odlingar
Rimligt!D Dilato skrev:
Och att använda några kilovolt verkar lite magstarkt, katterna och igelkottarna kan tappa tillit till sina matvärdar.
Kontrollfråga: Har någon testat i praktiken (och med vilka spänningar) eller är oxidationstanken ännu en teori?
Det har generellt varit mycket färre sniglar i år än förra året p g a den torra våren. Inga sniglar och inga mygg. Massa bladlöss. Nu har det ju regnat en vecka så snart kommer väl myggen, det står vatten i dikena för första gången denna säsong.
Jag plockar flera hundra sniglar - varje dag. I tisdags blev det årets rekord, 817 sniglar på en dag ☹️
Jag var ute i flera omgångar, fuktigt och regnigt och gärna tidig morgon vid sex taget, då kryllar det av dem. Samlar dem inte utan klipper med sax, de är kannibaler så nästa morgon tar man ett flertal som tuggar på sina kompisar.
Jag kör också på klippning och har gjort i 10+ år. Jag har väldigt få sniglar trots att det kryllar av dem utanför tomten. Hos mig har det lönat sig att vara ihärdig. Till och med tagetes överlever på friland hos mig numera. Det kunde jag inte ens ha i kruka på altanen de första åren.
Klicka här för att svara