D Dilato skrev:
Jag tänker så här:
Aluminium oxiderar lätt och bildar då ett elektriskt isolerande skikt.

Det är tillräckligt tunt för att inte vara isolerande vid de spänningar som elstängsel jobbar med ( 2-8 tusen volt) men vid 5-12-24 volt isolerar oxiden.
Rimligt!
Och att använda några kilovolt verkar lite magstarkt, katterna och igelkottarna kan tappa tillit till sina matvärdar.
Kontrollfråga: Har någon testat i praktiken (och med vilka spänningar) eller är oxidationstanken ännu en teori?

Vi har haft stor framgång i år genom att vi lagt järnfosfat-pellets runt hela tomtgränsen. De flesta verkar komma ifrån skogen och detta blir det första de stöter på.

Eller så har det bara varit mindre sniglar i år.

Claes Sörmland
Det har generellt varit mycket färre sniglar i år än förra året p g a den torra våren. Inga sniglar och inga mygg. Massa bladlöss. Nu har det ju regnat en vecka så snart kommer väl myggen, det står vatten i dikena för första gången denna säsong.

Jag plockar flera hundra sniglar - varje dag. I tisdags blev det årets rekord, 817 sniglar på en dag ☹️

• Wow
7ender och 2 till
  • Laddar…
S
A Abies koreana skrev:
Jag plockar flera hundra sniglar - varje dag. I tisdags blev det årets rekord, 817 sniglar på en dag ☹️
Hur är det möjligt..? Det blir ju 1,7 sniglar i minuten i åtta timmar. Lägger du tillbaka dem? 😄

• Haha
emmjo
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag rekommenderar starkt ett snigelstaket. Räknar man på totaltiden "betalar" det sig snabbt och bekämpning av sniglarna innanför staketet ger effekt.

Jag var ute i flera omgångar, fuktigt och regnigt och gärna tidig morgon vid sex taget, då kryllar det av dem. Samlar dem inte utan klipper med sax, de är kannibaler så nästa morgon tar man ett flertal som tuggar på sina kompisar.

• Gilla
henrik65 och 1 till
  • Laddar…
Jag kör också på klippning och har gjort i 10+ år. Jag har väldigt få sniglar trots att det kryllar av dem utanför tomten. Hos mig har det lönat sig att vara ihärdig. Till och med tagetes överlever på friland hos mig numera. Det kunde jag inte ens ha i kruka på altanen de första åren.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]
Om man flyttar lysdioden till andra sidan om glödlampan så får man en indikering på att något är galet om den inte lyser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.