Kansle lite tidigt på säsongen men,

Det finns ett antal trådar på forumet om elstängsel mot mördarsniglar.
Men det går inte riktigt att bilda sej en uppfattning om elstängsel fungerar eller inte.
Alla trådar har några år på nacken.
Flera blir dessutom svåra att följa pga en tendens till Off Topic

Det finns dessutom några bloggar/trådar på annat håll men de är likadana.

Använder någon med framgång elstängsel fär att stänga ute mördarsniglar?
Ev ikombination med nematoder vid behov när någon lyckat krypa förbi?

I så fall
Vilken utrustning använder ni?

  • Växelström eller likström?
  • Spänning: 24V eller 12v? Flera skrev om 24Vmen någon hävdadae att det fungerade med 12V.
  • Strömstyrka? Vill man ha 5 A 24V blir det dyrt. Strömmen är ju farlig. Vilken strömstyrka är OK? Om man vill ha både kanten runt trädgårdslandet och några odingsbänkar räcker det med 1 A?
  • Signallampa: Har ni en seriekopplad lampa för att kunna se om man måste ta bort några döda sniglar?
 
  • Gilla
tedpelas
  • Laddar…
Nu vaknade elektrikern i mig. Mest för hur man ska "stolpa" tråden utan att den kortsluts mot marken. Det funkar liksom inte högre upp än 10mm... detta hoppas jag att du kan utveckla.

Men varken 12 eller 24 V är farlig. Och strömstyrkan är heller inte ngt att oroa sig för. Kanske är det kostnaden som är avskräckande 24V och 5A blir runt 120W kontinuerligt. Dvs runt 3kWh/dygn.
 
Kräver väl två trådar nära varandra om det ska funka, och det är säkert inga problem om man lägger lite jobb på att fixa det på ett bra sätt. Den låga spänningen ger inte mycket läckströmmar förutom när sniglarna ligger på så förbrukningen kan inte vara stor. Skulle föredra växelspänning (slippa elektrolysproblem till viss del) och 12V räcker säkert för detta ändamål, sniglarna leder bra, det kan man tom se i kabelskåp ibland.
 
  • Gilla
vedit och 1 till
  • Laddar…
Hade tänkt
  • 2 rostfria trådar 10 mm mellan spikas fast med märlor från spikpistol. Exempel finns här
  • Trådarna är ju varsin ledare och ev strömförbrukning borde bara uppstå när kretsen är sluten genom dåligt isolerande trä, om det regnar och när en snigel fassnat. Sedan har väl aggregatet en egen förbrukning.
  • Nätaggregat kanske ett från Elfa men det är 24 V 5A och kostar 666 kr ex moms.
    Vore bra om jag klarar mej med något billigare om man inte har nytta av 5A.
  • Ev. en lägga en monitoreringslåga ute vid verandan med en lampa parallellt till slingorna som visar att det finns el anläggningen och en lampa i serie som visar att kretsen slutits av t.ex. en snigel.
Men är det någon som faktiskt använder det och fått det att fungera?
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik Wiberg och 1 till
  • Laddar…
Tror det var på Gunnebo slott jag såg att de hade elstängsel mot sniglar på sina plantbäddar. Två trådar med ett par centimeters mellanrum. Var ett tag sedan jag var där så jag kommer inte ihåg några detaljer.
 
  • Gilla
tedpelas
  • Laddar…
Bengt_C skrev:
Hade tänkt
  • 2 rostfria trådar 10 mm mellan spikas fast med märlor från spikpistol. Exempel finns här
  • Trådarna är ju varsin ledare och ev strömförbrukning borde bara uppstå när kretsen är sluten genom dåligt isolerande trä, om det regnar och när en snigel fassnat. Sedan har väl aggregatet en egen förbrukning.
  • Nätaggregat kanske ett från Elfa men det är 24 V 5A och kostar 666 kr ex moms.
    Vore bra om jag klarar mej med något billigare om man inte har nytta av 5A.
  • Ev. en lägga en monitoreringslåga ute vid verandan med en lampa parallellt till slingorna som visar att det finns el anläggningen och en lampa i serie som visar att kretsen slutits av t.ex. en snigel.
Men är det någon som faktiskt använder det och fått det att fungera?
Allt du visar här verkar ju utmärkt. Som strömkälla kan du använda någon enkel nätadapter som finns hos tex CO, Biltema, Kjell osv ett exempel kan vara : http://www.kjell.com/sortiment/el/s...ac/ac-ac-transformator-24-v-ac-1000-ma-p44209
 
  • Gilla
Humi
  • Laddar…
Glöm inte strömbegränsning så att du inte bränner adaptern
 
Nyfniken skrev:
Glöm inte strömbegränsning så att du inte bränner adaptern
Ström begränsning = lampan i serie???

Det finns att köpa färdigt kit eller byggbeskrivning Där beskrevs lampa i serie som visade när det var dags att städa döda sniglar. Det beskrevs inte att det var för att spara nätaggregatet och jag är inte så bra på el att jag förstod det.
Tänkte inte köpa byggbeskrivningen utan ställde fråga här på forat. Information wants to be free.

Här finns en annan liknande diskussion om elstängsel. Även den lite äldre. Där diskuteras lampa som strömbegränsare. Den som använder det kör med 40V DC.

Så om jag köper 24V 1A transformatorn från Kjell. Ska jag då försöka hitta en lampa som är 24V 24W, eller? (Har egentligen aldrig ägnat mej åt el, så jag måste fråga)
Det blir inte då så att lampan ökar resistensen så mycket att jag måste ha en starkare transformator?

Det som fortfarande stör mej är att alla de här diskussionerna är 4-7 år gamla. Om det här verkligen fungerar borde det ha slagit an och funnits kommersiellt.
 
Redigerat:
Du behöver en lampa avsedd för 24V och om du inte ska överlasta trafon om det blir kortslutet i slingan ska den vara på max 24W också. Säkert inte sämre om den är på lägre effekt heller men 24W är ju optimalt, sniglarna får sin beskärda del ändå och det är inte fel med serielampan som skydd och indikering på fel osv. Självklart fungerar det men kan säkert vara lite meck med att göra bra infästningar osv ute vid "gärsgårn" om man lägger ner jobb där och ser till att man har vertikalt och skyddat montage kan det bara bli bra.
 
Ska använda stängslet runt ett nytt trädgårdsland och hade där tänkt använda avgränsning mot gräsmattan med tryckimpregnerat. Sannolikt T-formadavgränsning, nedgrävd 5 cm, med 2 st 90x22 mm på högkant och en 90x22 mm liggande som tak för att få mindre fukt på tråden. Täckbark eller grus på utsidan för att inte få växter som sniglarna kan krypa upp på förbi "grillen".

Om jag trots allt får in sniglar kombinerar jag med nematoder vb.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrik_bond
  • Laddar…
Jag såg en gubbe på TV för många år sedan som hade använt en trafo från en Märklinjärnväg för detta ändamål. Sniglarna grillades bra. Dock kom då nya sniglar och kalasade på den första. När de så "klev" på stängslet och blev kokta så blev det efter ett tag en "bro" av sniglar över staketet och så var de inne...
:sly:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
Jag såg en gubbe på TV för många år sedan som hade använt en trafo från en Märklinjärnväg för detta ändamål. Sniglarna grillades bra. Dock kom då nya sniglar och kalasade på den första. När de så "klev" på stängslet och blev kokta så blev det efter ett tag en "bro" av sniglar över staketet och så var de inne...
:sly:
Ja därav konstruktionen med en seriekopplad lampa som lyser när kretsen sluts mellan trådarna.
Lampan placeras väl synligt.

Om jag tar 24V 1A transformatorn från Kjell. borde det vara en 24V lampa som är så nära 24W som möjligt. Biltema har en på 21W. som passar i deras nummerskyltbelysning . Bra om man vill hålla budget!.

Vad jag har förstått borde man ha relativt grov tråd. Tänkte ta Biltemas galvade för elstängsel 3mm
 
Redigerat:
  • Gilla
tedpelas
  • Laddar…
Dum fråga: funkar inte ett aggregat för vanligt boskapsstängsel mot sniglar? Min framtida grönsaksodling kommer att ha en skyddsvall där ett elstängsel sätts på den lodräta utsidan. Tanken är att snigeln faller ner efter att bränt nosen.
 
Johan Gunverth skrev:
Dum fråga: funkar inte ett aggregat för vanligt boskapsstängsel mot sniglar? Min framtida grönsaksodling kommer att ha en skyddsvall där ett elstängsel sätts på den lodräta utsidan. Tanken är att snigeln faller ner efter att bränt nosen.
Vet inte hur det fungerar med en extra tråd från elstängslet. Blir inte problemet att kunna montera den så nära plankan att sniglarna inte kryper under samtidigt som den inte får vara i kontakt med plankan.

Kanske en god i de att sätta tråden på en vertikalyta. Hittade just den här bilden som visar en snigel på en tråd.

Senare i samma diskussion hävdas där att det måste vara rostfri tråd då slemmet i kombination med elektrisitet är kraftigt korrosivt.

Här får man också intrycket att metoden har använts under en tid och fungerat. Kan det vara så att de kommersiella lösningarna typ snigelbromsen varit så dåliga att de dödat marknaden.
Sniglarna verkar fassna på staketen därför måste man
  • kunna rengöra
  • el via nätaggregat, batterier laddas ut när en snigel fassnat
  • minska elförbrukningen genom att med signallampa veta när man behöver rengöra.
 
Redigerat:
Problemet med vanligt stängselaggregat är dels att kunna hålla isolationen uppe vid de små avstånd som krävs och dels att verkan försämras enormt om en snigel eller slem bryggar över och kan lämna fältet fritt på andra delar.

Att som Bengt bygga ett hinder i T-form och sätta trådarna på vertikala delen är ju en bra lösning. Rostfri och lite grövre tråd är bra och lättare att hantera och få bra. Använder man växelström blir problemen med elektrolys och korrosion mindre. Det är nog även bra om man sätter trådarna på distanser i fästpunkterna tex en liten remsa skiva eller tunn kloss, minskar anliggningen mot blöta och på sikt nersölade brädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.