Mikael_L
Då kontrar jag med:
Är det egentligen någon anledning till att sätta in 5 säkringar, när man ändå bara tänkt koppla in en, och använda en.
:p


Visst är det korrekt det du skriver, men kutym är att de säkringar som sitter i centralen som reservkapacitet är inkopplade på matningssidan.


Men inte blir jag speciellt förvånad ändå när jag ser TS proppskåp, mycket värre har jag ju sett emellanåt. ;)
Om jag själv bara skulle haft lite bråttom att få tillfällig ström till en enda grupp, för att färdigställa sen, då skulle det nog kunnat se ut sådär.

Jag skulle aldrig lämnat över en central i det skicket till någon kund, som ett färdigt arbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nej såklart inte :)
Men det är väl inget ovanligt att centraler säljs inklusive ett par säkringar? Och om de sitter i centralen tappar man ju åtminstone inte bort dem....
Sen skulle jag tro att du har en aning högre yrkesstolthet än den som byggt TS central
 
Är funktionen klar för TS?
De tre utgångarna på JFB är till de tre olika faserna L1, L2, L3. Det är 230 V mellan varje fas och nollan.
Varje fas kan mata et antal säkringar. För att fördela utgångsspänningarna från JFB till säkringarna har man oftast fasskenor, det är inkapslade kopparbleck som förbindder utgångarna på JFB med säkringarna. Oftast matas säkringarna med fasskenan i sekvensen L1, L2, L3, och detta är snyggast. Men så är det inte alltid.
Du har 4 oanvända säkringar. Var och en av dessa kan du ansluta till var och en utgång på JFB. Har du en trefasförbrukare (VP, elpanna) så måste dom avsäkras via tre säkringar från alla tre utgångarna på JFB.
Sen är det viktigt att jord och nolla är rätt kopplade, men det finns folk här som kan det mycket bättre än mig.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Är funktionen klar för TS?
De tre utgångarna på JFB är till de tre olika faserna L1, L2, L3. Det är 230 V mellan varje fas och nollan.
Varje fas kan mata et antal säkringar. För att fördela utgångsspänningarna från JFB till säkringarna har man oftast fasskenor, det är inkapslade kopparbleck som förbindder utgångarna på JFB med säkringarna. Oftast matas säkringarna med fasskenan i sekvensen L1, L2, L3, och detta är snyggast. Men så är det inte alltid.
Du har 4 oanvända säkringar. Var och en av dessa kan du ansluta till var och en utgång på JFB. Har du en trefasförbrukare (VP, elpanna) så måste dom avsäkras via tre säkringar från alla tre utgångarna på JFB.
Sen är det viktigt att jord och nolla är rätt kopplade, men det finns folk här som kan det mycket bättre än mig.
Tack. Men min ursprungliga fråga kom för att jag på skåpet bara ser fyra skruvar från undersidan av JFBn.
Och jag ser fem skruvar under säkringarna.
Därför undrade jag om det bara gick att ansluta fyra av säkringarna till JFBn.
Dessutom var ju nu den längst till höger nollan och ska väl inte alls anslutas till säkringarna.
Så då tappade jag en till… trodde jag :)
 
tommib
PatrikJo skrev:
@Mikael_L: Fast finns det egentligen någon anledning att koppla mer än så, om man ändå bara använder en grupp? Det som saknas är väl egentligen ett par trådar från JFB till säkringarna, och någon bryggning mellan säkringarna. Men det är ju precis lika lätt att göra den dagen man faktiskt börjar använda nästa grupp. Eller tänker jag fel?
Eftersom "elektrikern" som kopplade det där saknade t.ex. blå RK6 och även adekvat mängd svart RK6 är det väl inte omöjligt att tänka sig att nästa elektriker som kommer för att sätta dit ett nytt uttag inte har någon alls med sig. Trist om det är en stuga på landet...

Pinsamt dåligt skulle jag säga.

Jag undrar lite över testknappen på JFB också.... Fungerar den? Enligt kopplingsschemat på brytaren är den kopplad mellan L2 och L3 (eller förstår jag schemat fel). Som det är kopplat borde den alltså inte fungera.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_L
tommib skrev:
Jag undrar lite över testknappen på JFB också.... Fungerar den? Enligt kopplingsschemat på brytaren är den kopplad mellan L2 och L3 (eller förstår jag schemat fel). Som det är kopplat borde den alltså inte fungera.
Om alla tre faserna in till JFB är inkopplade så kommer den fungera.

Det går inte på bilden att se hur det är inkopplat på ovansidan av JFB, men det syns på bilden att tre utgående faser är anslutna på huvudbrytaren så då får vi väl anta (och hoppas) att dessa är anslutna på rätt sätt mot JFB, och inget annat.


Men skruven på jordskenan för inkommande PEN skulle jag definitivt kolla att den är åtdragen.
 
Ok här kommer två nya foton som förhoppningsvis gör slut på alla spekulationer :)

Elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar monterade på träplatta. Kablar anslutna. Elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elcentral med öppen kabeldosa och säkringsautomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib skrev:
Jag undrar lite över testknappen på JFB också.... Fungerar den? Enligt kopplingsschemat på brytaren är den kopplad mellan L2 och L3 (eller förstår jag schemat fel). Som det är kopplat borde den alltså inte fungera.
Ja, du tänker lite fel, ska försöka förklara.

Bilden på själva JFBn är rätt, testbelastningen i JFBn som finns i JFBn är inkopplad mellan L2-ingången & L3-utgången, med andra ord mäts bara strömmen som går genom L3 och inte strömmen som går genom L2, med andra ord kommer JFBn att lösa ut.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tackar för förklaringen! Det tog lite tänkande men nu fattar jag varför den löser ut.

Jag vidhåller dock fortfarande att det är udda att inte koppla alla säkringarna.
 
D
tommib skrev:
Tackar för förklaringen! Det tog lite tänkande men nu fattar jag varför den löser ut.
Jag vidhåller dock fortfarande att det är udda att inte koppla alla säkringarna.
Fast att koppla in alla säkringarna hade ju knappast avhjälpt ev. problem med att testknappen inte skulle aktiverat, eller hur?
 
tommib
Nej, det hade det inte. Men det hade varit snyggare att se till att centralen var fullkopplad. T.ex. just i det fallet att nästa elektriker som kommer ut bara har förberett sig på att dra från centralen till ett uttag och således inte har någån RK6 i bilen.
 
En elektriker utan RK6 i bilen??
 
Mikael_L
-MH- skrev:
En elektriker utan RK6 i bilen??
Det har hänt.
Och det kommer hända igen. :)
 
Mikael_L
minimal skrev:
Ok här kommer två nya foton som förhoppningsvis gör slut på alla spekulationer :)
]
Allt är i alla fall korrekt inkopplat. Det enda är att det inte är "sytt" vidare efter JFB till alla säkringarna, ja det är ju bara en enda säkring inkopplad.
Om en elektriker ska fortsätta där behöver han ha med sig en bit fas-skena (5 modulers) och lite svart RK6.
En snutt blå RK6 till att byta den med felaktig färg (svarta) till blå vore en välgärning.

Hela det nuvarande utförandet andas dock lite slarv, stress, eller tillfällig inkoppling eller något sådant. ;)
Men som sagt, värre har jag absolut sett.
 
Finns der några regler för hur man byter färg från inkommande PEN till PE-skena och N-skena? Både med och utan JFB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.