1 266 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Elskåp för utomhusmontage
Har ett elstaket där aggregatet sitter monterat inne i en gammal ladugård, vilket inte känns så säkert med tanke på risken för blilxtnedslag i stakettråden. Ladan är gammal och torr som fnöske, så även gnistbildning från själva aggregatet känns lite riskabelt. Brukar koppla ur nätsladden vid åskoväder, och det finns åskskydd på staketets matarledning, men det känns ändå inte tryggt att ha det placerat inne i en dammig och torr träbyggnad.
Vill därför bygga in aggregatet i något slags skåp, helst monterat utomhus på den del av ladugårdens vägg som är betongvägg. Hittade ett billigt skåp, Rittal AX 1380, men blir inte klok på om det är avsett för utomhusmontage eller ej. I instruktionsboken står "Vid särskilda förutsättningar och vid uppställning utomhus måste Rittal intyga produkternas lämplighet. ".
Någon som vet om det är ok att montera ett sådant utomhus på en betongvägg? Vad är annars näst billigaste alternativet?
Vill därför bygga in aggregatet i något slags skåp, helst monterat utomhus på den del av ladugårdens vägg som är betongvägg. Hittade ett billigt skåp, Rittal AX 1380, men blir inte klok på om det är avsett för utomhusmontage eller ej. I instruktionsboken står "Vid särskilda förutsättningar och vid uppställning utomhus måste Rittal intyga produkternas lämplighet. ".
Någon som vet om det är ok att montera ett sådant utomhus på en betongvägg? Vad är annars näst billigaste alternativet?
Det är IP klass 66 så det klarar ju den delen gott och väl. Det är väl snarare själva skåpet då som blir utsatt för väder och vind men rostfria Rittalskåp är ju inte gratis.
Montera ett enkelt regnskydd över skåpet så blir inte snö och smuts liggande på det.
Edit: scrollade ner på sidan du länkade till och där finns regntak att köpa till.
Montera ett enkelt regnskydd över skåpet så blir inte snö och smuts liggande på det.
Edit: scrollade ner på sidan du länkade till och där finns regntak att köpa till.
Tack! Ja jag såg att det fanns ett "tak", men det kostar ju mer än själva skåpet och verkar inte ens skydda mer än precis ovansidan...Totte_S skrev:
Det är IP klass 66 så det klarar ju den delen gott och väl. Det är väl snarare själva skåpet då som blir utsatt för väder och vind men rostfria Rittalskåp är ju inte gratis.
Montera ett enkelt regnskydd över skåpet så blir inte snö och smuts liggande på det.
Edit: scrollade ner på sidan du länkade till och där finns regntak att köpa till.
Klicka här för att svara