Håller på att försöka knåpa ihop ett schema över husets elinstallation. Dels för egen skull, men delvis i ett försök att hjälpa vår elektriker med att dokumentera anläggningens status på ett strukturerat sätt.
Det handlar alltså inte om en konventionell elritning som visar var allting är placerat på en planritning, utan snarare om ett strukturschema som ger varje apparat, kopplingsdosa, ledning osv. en identitet och visar hur de hänger ihop.
Just nu har jag petat in alla kopplingsdosor, uttag, strömbrytare, m.m. i ett kalkylark enligt en hemmasnickrad struktur. Men jag skulle gärna vilja översätta det till ett dokument enligt IEC 81346 / SEK Handbok 419 som också visualiserar strukturen på ett mer översiktligt sätt än en objektlista. Jag tänker mig ett blad/schema per grupp.
Som fattig gör-det-självare har jag dock inte tillgång till standarden.
Är det någon som har ett exempel på ett sådant schema som man kan utgå ifrån?
Eller något annat bra gratis material i ämnet?
Det handlar alltså inte om en konventionell elritning som visar var allting är placerat på en planritning, utan snarare om ett strukturschema som ger varje apparat, kopplingsdosa, ledning osv. en identitet och visar hur de hänger ihop.
Just nu har jag petat in alla kopplingsdosor, uttag, strömbrytare, m.m. i ett kalkylark enligt en hemmasnickrad struktur. Men jag skulle gärna vilja översätta det till ett dokument enligt IEC 81346 / SEK Handbok 419 som också visualiserar strukturen på ett mer översiktligt sätt än en objektlista. Jag tänker mig ett blad/schema per grupp.
Som fattig gör-det-självare har jag dock inte tillgång till standarden.
Är det någon som har ett exempel på ett sådant schema som man kan utgå ifrån?
Eller något annat bra gratis material i ämnet?
Bra idé!Demmpa skrev:
Är dock inte riktigt det jag är ute efter. Inte minst för att jag har rätt mycket text som skall in på varje objekt.
Knåpade ihop ett första utkast till ungefär vad jag tänker mig:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser behöver jag bl.a. lite hjälp med funktionsbeteckningarna (vad är det för bokstav för t.ex. uttag resp. belysning?)
Verkar det vettigt i övrigt?
Redigerat:
Perfekt, tack alla!
Synpunkter på sättet att rita? Finns det någon praxis att på detta sätt kombinera en objektförteckning med ett enlinjeschema där alla komponenter ligger på en egen "rad"?
Några exempel på hur det i så fall "brukar" se ut?
Synpunkter på sättet att rita? Finns det någon praxis att på detta sätt kombinera en objektförteckning med ett enlinjeschema där alla komponenter ligger på en egen "rad"?
Några exempel på hur det i så fall "brukar" se ut?
Enlinjeschema i större anläggningar är braC cpalm skrev:
Men då räcker det med centralerna och vilken kabel som är dragen
Att bryta ner det i mindre delar är onödigt
Rita då upp det istället. Typ EasyEL är billigt och har man intresset så kan det vara värt det. Själv har jag ritat upp mitt hus med AutoCad MEP, mest för att jag tycker det är kul. Vill också sammanställa alla armatur och vad det sitter för ljuskälla i respektive armatur. Idag med LED kan det vara bra att ha.tommib skrev:
En installationsritning är enkel att förstå för där ser man hur det är draget i verkligheten mellan dom olika delarna i "huset" UTAN att behöva "översätta" långa "coder" till verkligheten.
Men naturligtvis om man vill göra ett system som dom allra flesta först måste lära sig att tyda så visst, men till vilken nytta?
Det påminner om när man någon gång på 80-90 talet skulle byta ut stigarschmanas och centralerna beteckning. Med ett system som var helt omöjligt att förstå för dom flesta och tog lång tid att lära sig för dom som helt enkelt inte bara sket i det nya och fortsatte med det gamla.
Men naturligtvis om man vill göra ett system som dom allra flesta först måste lära sig att tyda så visst, men till vilken nytta?
Det påminner om när man någon gång på 80-90 talet skulle byta ut stigarschmanas och centralerna beteckning. Med ett system som var helt omöjligt att förstå för dom flesta och tog lång tid att lära sig för dom som helt enkelt inte bara sket i det nya och fortsatte med det gamla.
Det enda det betyder är att du har för mycket tid övertommib skrev:
Vill du utnyttja den tiden till något roligare och bättre så lyssna på Johan456 i inlägg #12
Det är mycket roligare att göra Cadritningar än att göra strukturschema
Ett CAD program är ju dessutom en riktig villhöver grej
Easy El är enkelt att lära sig och innehåller de funktioner som man behöver mest.J Johan456 skrev:Rita då upp det istället. Typ EasyEL är billigt och har man intresset så kan det vara värt det. Själv har jag ritat upp mitt hus med AutoCad MEP, mest för att jag tycker det är kul. Vill också sammanställa alla armatur och vad det sitter för ljuskälla i respektive armatur. Idag med LED kan det vara bra att ha.
Finns ingen anledning att skaffa ett proffs program om man inte sysslar med det som heltidsyrke