12 649 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
Elschema - exempel?
Håller med dig till fulloE elmont skrev:En installationsritning är enkel att förstå för där ser man hur det är draget i verkligheten mellan dom olika delarna i "huset" UTAN att behöva "översätta" långa "coder" till verkligheten.
Men naturligtvis om man vill göra ett system som dom allra flesta först måste lära sig att tyda så visst, men till vilken nytta?
Det påminner om när man någon gång på 80-90 talet skulle byta ut stigarschmanas och centralerna beteckning. Med ett system som var helt omöjligt att förstå för dom flesta och tog lång tid att lära sig för dom som helt enkelt inte bara sket i det nya och fortsatte med det gamla.
Men det med att byta standarder för dokumentation verkar vara för att det är någon som vill sätta ett avtryck i verksamheten
Förändring betyder inte alltid förbättring
Nu måste jag lära ut både gammal och ny standard till mina elever
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Är inte detta ett tecken på för lite att göra? Vem är informationen för?
Skriv en siffra på varje grej (uttag, strömbrytare osv) så blir det inte så många tecken.
Skriv en siffra på varje grej (uttag, strömbrytare osv) så blir det inte så många tecken.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag funderar lite på vilken ekonomi folk har...
När man tycker ,att 11000:-?
Undrar frugan tycker det är billigt?
När man tycker ,att 11000:-?
Undrar frugan tycker det är billigt?
Oj, blev mycket åsikter om struktur- vs. installationsritning härU Uffe A skrev:
Just nu är vi i läget att vad man än river i så dyker frågan -"var f-n matas det här ifrån?" upp. Det är resultatet av det "utredningsarbetet" jag nu försöker dokumentera på ett ordnat sätt. Ingen idé att försöka rita en installationsritning innan man tagit reda på vad som är kopplat till vad.
Dessutom är det i många fall högst oklart var (den dolda) kanalisationen går så en installationsritning kommer ändå inte att avspegla verkligheten i den aspekten. Jag har inte heller någon komplett planritning ännu att utgå från.
Med det sagt är planen att knåpa ihop en installationsritning också vad det lider, men det är nästa steg.
Sen är målet just nu att dokumentera vad som är genomgånget och inte och med vilket resultat, samt notera vilka åtgärder som skall göras. Och det gör man enklast i tabellform och inte på en planritning.
Nej, A1A, A1B, A1B1 osv. Var enkelt att förstå och det rådde ingen tvekan om var centralen matades från. N1A1N1A1A2 känns inte lika lyckat. Det tycker nog dom flesta…U Uffe A skrev:
En skiss på rummen snor du ju ihop på en halvtimme inkl en kopp kaffe. Rita dit alla dosor och apparater samt fyll efterhand på med vart ledningarna går och antalet trådar. Eftersom en installationsritning INTE visar vart rören ligger utan bar vart dom kommer ifrån och vart dom går. Öppna lite dosor/apparater och ryck i ledningarna så ser du enkelt och säkert var dom tar vägen. Tar du även hjälp av någon yrkesman som vet hur det TROLIGEN är utfört tar det inte så många timm att kartlägga hela huset.C cpalm skrev:Oj, blev mycket åsikter om struktur- vs. installationsritning här
Just nu är vi i läget att vad man än river i så dyker frågan -"var f-n matas det här ifrån?" upp. Det är resultatet av det "utredningsarbetet" jag nu försöker dokumentera på ett ordnat sätt. Ingen idé att försöka rita en installationsritning innan man tagit reda på vad som är kopplat till vad.
Dessutom är det i många fall högst oklart var (den dolda) kanalisationen går så en installationsritning kommer ändå inte att avspegla verkligheten i den aspekten. Jag har inte heller någon komplett planritning ännu att utgå från.
Med det sagt är planen att knåpa ihop en installationsritning också vad det lider, men det är nästa steg.
Sen är målet just nu att dokumentera vad som är genomgånget och inte och med vilket resultat, samt notera vilka åtgärder som skall göras. Och det gör man enklast i tabellform och inte på en planritning.
Jag har hjälp av en yrkesman. Det är elektrikern som gjort jobbet och jag som sprungit med och skrivit upp allt.E elmont skrev:
Tyvärr är inte dokumentation deras starka sida, annars hade de gärna fått göra den biten också.
Nu tog du ju i, ca 26000 ink moms för IC Plan som är till installationsritningar.U Uffe A skrev:
Inte så stor skillnad men ändå. Inte som mitt IC Premium jag sitter med på jobbet som ligger runt 35000 plus moms. Men det är inte så anpassat för installationsritningar direkt.
Nej tyvärr inte alls. Det var det jag hade tänkt förse honom med nu.E elmont skrev:
Han har jobbat mer efter gå-från-rum-till-rum-principen, men när huset är så stort att elektrikern går vilse så blir det inte så lätt att hålla reda på vad som är genomgånget och inte.
Och nu efterfrågar försäkringsbolaget ett detaljerat besiktningsprotokoll, så jag måste styra upp det här på något sätt.
För ett besiktningsprotokoll behöver man knappast ha något strukturprotokoll, det är inget som man normalt har. Men en besiktningsman vill ha en installationsritning som han kan besikta efter, så jag envisas med att ge dig rådet att satsa på en installationsritning. Och det kan INTE vara nått större projekt att få till en sådan för en som jobbat i huset. Det behöver ju inte vara professionellt stuk på handlingen det räcker med en "skiss". Och försäkringsbolaget kräver knappast detaljritningar osv utan bara protokollet från besiktningsmannen som i princip kan besiktiga helt utan underlag och så vill besiktningsmannen säkert se protokollen som ska fyllas i före idrifttagandet av installationen.
Nä, men för mig är det som sagt lättare att göra en lista och ett enkelt linjeschema än att knåpa ihop en installationsritning. Beror säkert också på vilken programvara man eventuellt har hjälp av.E elmont skrev:För ett besiktningsprotokoll behöver man knappast ha något strukturprotokoll, det är inget som man normalt har. Men en besiktningsman vill ha en installationsritning som han kan besikta efter, så jag envisas med att ge dig rådet att satsa på en installationsritning. Och det kan INTE vara nått större projekt att få till en sådan för en som jobbat i huset. Det behöver ju inte vara professionellt stuk på handlingen det räcker med en "skiss".
Sen får jag för mig att det är mycket lättare att pricka av, föra in mätvärden, notera åtgärdsbehov osv. på en lista, men jag kanske har fel(?)
Något motsvarande ett protokoll från kontroll före idrifttagande skulle de nog tycka vore perfekt, men nu är det ingen nyinstallation utan ett 150 år gammalt hus med en anläggning som renoverats i omgångar genom åren.
Så även om status i stort sett är klart godkänt så har det gömt sig dolda brister här och där. Gummikulo, lödskarvar, gummikabel i SM-rör, någon glappande skarv, osv. Så det enda sättet har varit en systematisk genomgång av varenda dosa.
Men nu kommer FB:s besiktningsman och pekar t.ex. på en PVC-kulo som elektrikern gett tummen upp på och säger - "den där tygkabeln ser inte bra ut!". Mitt ord på att allt är genomgånget övertygar uppenbarligen inte, och i ärlighetens namn vet jag ju också att en del har missats så inte heller jag själv känner mig trygg med genomgången innan man står där med en systematiskt avbockad checklista.
Redigerat:
Kan "din" elektriker inte hjälpa dig med dom "papper" som en besiktningsman vill se så kanske du ska se dig om efter någon annan. Och du får naturligtvis göra vad och hur du vill, jag försöker bara tala om/hjälpa dig att inte lägga krutet på "onödvändiga" saker.