C
E elmont skrev:
Kan "din" elektriker inte hjälpa dig med dom "papper" som en besiktningsman vill se så kanske du ska se dig om efter någon annan.
Jo, det kan man ju tycka. Men det är nog den mest renommerade firman på orten och det finns inte så jättemycket att välja på.

Nästa steg är så klart att prata med dem och se hur vi skall göra, men tja, de är ju montörer och inte elingenjörer. De gör ett jättebra jobb, men man inser att dokumentation inte är deras starka sida. Även om det ofta låter här på BH som att det ena eller andra är peanuts och självklarheter så har jag faktiskt aldrig träffat på en elektriker som lämnat ifrån sig några andra papper än fakturor. :D
Någon av er är så klart välkomna hit och fixa det, ni kan få en hel heldag på er :D

C cpalm skrev:
Bra idé!
Är dock inte riktigt det jag är ute efter. Inte minst för att jag har rätt mycket text som skall in på varje objekt.

Knåpade ihop ett första utkast till ungefär vad jag tänker mig:
[bild]
Som ni ser behöver jag bl.a. lite hjälp med funktionsbeteckningarna (vad är det för bokstav för t.ex. uttag resp. belysning?)
Verkar det vettigt i övrigt?
Det du gjort där tycker jag är vettigt på många sätt även sett ur tankarna från diverse standarder i ämnet likt den du nämner dvs IEC 81346. Du behöver inte hänga upp dig på att få det rätt i beteckningar osv det är väldigt omfattande då även i enkla system och det är lättfattligt och användbart som du gör där ändå.

Har du tittat på vad som finns på 81346.com dvs där den drivande kraften dansken Henning Balslev har lite material tillgängligt om man vill lite mer se in i det. SEK handbok ligger inte så bra till och är mer en fortsättning av de äldre utgåvorna som elmont och Uffe nämner som dåligt ur deras horisont. De har grunden i de äldre postbeteckningssystemen IEC (60)750 som försökte väga ihop olika standarder tex från DIN och ISO för hur det användes industriellt och överfört till mer allmän (el)installation.

Standarderna som går under samlingsnamn 81346 har sin rot i det mycket korrekta men som utomstående onödigt omfattande och komplexa och svårarbetade KKS dvs KraftwerksKennzeichenSystem. Man får välja praktiskt och efter egna behov i ditt fall men det är aldrig fel att utgå lite från det som är utvecklat långt förbi horisonten för normala elinstallationer eller byggbransch generellt. Och här då något av det som hittas på de allra översta hyllplanen och helt generellt användbart i system av helt annan grad av komplexitet och som kan täcka alla verksamhetsområden om man vill.

Själv har jag i många sammanhang jobbat med strukturerade system och även mycket i sammanhang där KKS används oftast utanför SE förutom vid en viss tid då det till del infördes av tex SVÄAB och MKS dvs avnämnare där forna Sydkraft och Sydkraft Konsult gjort avtryck. Ser dem som mycket bra och kör varianter i lättvikt så fort tillfälle ges i olika jobb där jag kan inverka i den riktningen. Förstår samtidigt att inställningen elmont och Uffe m.fl har är vanlig och naturlig för deras typ av anläggningar inget konstigt eller fel i det om man ser till begränsade delmängder av vad som finns och de olika behoven där.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och eftersom vi i Sverige som vanligt är lite bättre ska vi nu också byta ut dels det gamla kassa systemet A1A-blä och dels inte använda de internationella standarderna utan ett som byggtjänst kallar coclass. Det bygger i mycket stor grad på 81346, men med som jag förstått det vissa lokala anpassningar.

Nåväl, jag åtminstone tycker att det låter som en fantastiskt bra idé att beteckna upp systemet funktionellt istället för placeringsorienterat. Uppvuxen som man är med en funktionell aspekt på systemen där man inte så mycket bryr sig om var saker är placerade är det mycket mer logiskt för mig.

Några 3-bokstavsbeteckningar ur minnet, du kan ju använda bara två eller en bokstav om du vill:

BHC är en elmätare
EAA är en ellampa
EBA är en elpatron/varmvattenberedare
GCA är solpanel(kristallin)
QAA är kontaktor
QAB är strömbrytare
QBA är frånskiljare (lastbrytare/huvudbrytare)
UCA är apparatdosa
XDB är lågspänningsuttag

Behöver du nån annan kan du bara fråga så kollar jag

• Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.