- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag har en lite annan bild av elöverkänslighet. Jag hade på 90-talet en kollega som drabbades. Det var då debatten om de "farliga" dataskärmarna pågick som mest. En kollega, systemutvecklare som jag drabbades av elöverkäsnlighet. Jag blev åsyna vittne till hans reaktion när han var och hälsade på under sjukskrivningen. Han stod bakom en skärm som "vaknade", han stod och pratade, skärmen vaknade utan märkbara ljud eller andra indikationer, annat än att bilden tändes upp.
Han reagerade som om någon av oss hade klippt till honom med knuten näve.
Uppenbarligen reagerade han på något från skärmen, han stod så att han inte kunde se att den gick igång. Och detta var ingen test, ingen ifrågasatte honom, han hade inget att bevisa.
Jag hade börjat på arbetsplatsen i samma veva som han blev sjuk, så jag kände inte honom speciellt bra, men han var dels ofta och besökte arbetsplatsen, och deltog i en del möten om produktens framtida utveckling.
Så att någon form av reaktion av allergi/överkänslighets typ känner jag mig överbevisad om att det kan finnas. Men de faktiska mekanismerna tror jag är väldigt mycket mera komplicerade än vi vet något om idag. Och att "elsanera" tror jag är en tveksam åtgärd. Om det inte hjälper så är risken stor att man tror sig behöva sänka nivåerna av elfält eller magnetfält ytterligare, till stora kostnader osv.
Jag har viss erfarenhet av totalt "sanerade rum" som används i vissa mätsammanhang, då ligger byggkostnaden på 5 - 20 miljoner per kvadratmeter. man behöver alltså en mätmiljö där inga utifrån kommande fält stör.
Uppenbarligen reagerade han på något från skärmen, han stod så att han inte kunde se att den gick igång. Och detta var ingen test, ingen ifrågasatte honom, han hade inget att bevisa.
Jag hade börjat på arbetsplatsen i samma veva som han blev sjuk, så jag kände inte honom speciellt bra, men han var dels ofta och besökte arbetsplatsen, och deltog i en del möten om produktens framtida utveckling.
Så att någon form av reaktion av allergi/överkänslighets typ känner jag mig överbevisad om att det kan finnas. Men de faktiska mekanismerna tror jag är väldigt mycket mera komplicerade än vi vet något om idag. Och att "elsanera" tror jag är en tveksam åtgärd. Om det inte hjälper så är risken stor att man tror sig behöva sänka nivåerna av elfält eller magnetfält ytterligare, till stora kostnader osv.
Jag har viss erfarenhet av totalt "sanerade rum" som används i vissa mätsammanhang, då ligger byggkostnaden på 5 - 20 miljoner per kvadratmeter. man behöver alltså en mätmiljö där inga utifrån kommande fält stör.
Eget jordtag (någon form av TT-system) skyddar i sig inte mot magnetiska fält som enskild åtgärd.Wilhelmsen skrev:
Det kan möjligen användas för att reducera små spänningar och övertoner om du har t ex har en lång matning på TN-C så att din neutralpotential inte är 0 (och därmed jordade metallhöljen inte är helt neutrala).
Två riktigt bra grundprinciper att starta med för att reducera magnetfält:
- Neutralledare och tillhörande fasledare ligger nära varandra i alla grupper.
- Vagabonderande jordströmmar i loopar genom radiator- vatten- och jordanslutningar ses över.
En kompis som jobbade på sitt kontor hade problem med att det kliade i huvudsvålen och hen hade mycket mjäll, inget kul alltså. Kanske lite andra små symtom också. Detta pågick länge utan att hen hade en aning om varför. Efter någon oavsiktligt händelse där lysrörsarmaturen ovanför skrivbordet släcktes / inte fungerade hade hen en armatur med vanlig glödlampa som ersättare. Ganska snart kände hen sig mycket bättre och har sen dess aldrig använt lysrör över sin arbetsplats. Inga problem med huvudet eller håret. Personen i fråga är absolut ingen typisk elallergiker utan en som klarar mer stryk än de flesta. Vad jag ville säga med detta var att jag känner med de som inte blir trodda eller lyssnade på. Själv är jag en "tinnitusgubbe" och tål inte skarpa högfrekventa ljud vilket är en helt annan historia. Oförståelse är ofta kompakt från omgivningen trots mina försök att förklara så det är bara att trycka i hörselpropparna djupare in och gå vidare.
Redigerat:
Kompisen i detta fallet trodde att det handlade om statisk elektricitet / spänningsfält eller något liknande. Ljusflimret tror jag inte hen brydde sig om. Men visst, man ska inte förringa effekten av att det kan ha triggats av något helt annat bortom fysiska förklaringar. Otrivsel, behov av förändring där lampan fick bli syndabocken alternativt det som fick det hela att tippa över. Vi är komplicerade varelser.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Tja, eftersom jag arbetade i på inst. f. signaler och system på Chalmers när den här debatten drog igång och följde den ganska väl (av personligt intresse) så har jag någon liten koll på var forskningsfronten ligger och den är ovanligt entydig. Svaren på dina frågor är:Marlen Eskilsson skrev:Jag har rensat i den här tråden. TS frågar följande, klart och tydligt:
Hur går man tillväga? Vad är det för typ av strålning man ska skydda sej mot och hur utförs elsaneringar?
Respektera frågan som ställs och svara på den om du har erfarenhet av elsaneringar. Starta en egen tråd om du vill diskutera något annat.
/Moderator
"Vad är det för strålning man skall skydda sig mot"? Ingen vet. Vi har inte kunnat se några biologiska effekter av varken elektrisk eller magnetisk strålning i de frekvensområden och fältstyrkor som är aktuella. De effekter man sett är vid extremt mycket högre fältstyrkor, och de effekterna är inte ens då stora, utan de kräver stora populationer för att man skall se någon effekt alls. Så även om vi vet en hel del om effekterna av joniserande strålning (även när denna är elektromagnetisk till sin natur) så har vi inga resultat i det här området.
Vid de dubbelblindtester i laboratorium man genomfört med de som diagnosticerats som elöverkänsliga så har dessa inte kunna avgöra huruvida fält funnits eller inte. Även fast de rapporterat att de kunnat det.
Så svaret på frågan är helt enkelt, vi vet inte. Vi har inte hittat några sådana elektromagnetiska fält i hemmet som vi kunnat se är farliga, eller påverkar på något annat sätt.
Och det svarar då tyvärr också på nästa fråga, "Hur utförs elsaneringar?", eller rättare "Hur bör det utföras?". Svaret blir med automatik "vi vet inte". Eftersom vi inte vet vad det är som vi skall skydda oss emot, så kan man naturligtvis inte svara på frågan om hur man skall göra det.
Men om frågan är "hur det brukar göras" så finns det några svar. Tyvärr så är de lika varierande som symptombilden. De täcker hela spektrat från stearinljus, gasspis och flytta ut i skogen långt ifrån sändare, till eliminera vagabonderande strömmar och jorda eluttagen i hela huset. Så man kan inte ge något entydigt svar där heller, snarare än att pröva och se.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Nej, men därmed inte sagt att det nödvändigtvis har med elektromagnetiska fält att göra. Det kunde, bara för att ta en hypotes bland många, lika gärna ha varit det högfrekventa ljudet som alla dylika skärmar avger. (Jag kommer som kuriosum själv ihåg hur illa jag mådde av TV-ljudet som barn, och ofta bad att den skulle stängas av, även om jag var i rummet bredvid. Det växte bort ganska fort dock.) Men det är bara en möjlig hypotes bland många, många, som man måste eliminera en efter en med extrem noggrannhet.hempularen skrev:Han stod bakom en skärm som "vaknade", han stod och pratade, skärmen vaknade utan märkbara ljud eller andra indikationer, annat än att bilden tändes upp.
Forskningen är som sagt ovanligt entydig. Man har inte i test kunna hitta någon person som bättre än slumpen kunnat avgöra om de är utsatta för dylika fält eller inte. Så entydiga resultat är ganska ovanliga inom medicinen.
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om tinnitus till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/289342-hur-fungerar-tinnitus.html
Nej, tvärtom.Wilhelmsen skrev:
Det ökar risken att returström tar fel väg tillbaka.
Lokalt jordtag anordnas för att förbättra situationen vid åsknedslag, lokalt jordtag anordnas när man producerar kraft på anläggningen eller har reservkraft.
Förutom dessa fall är det inte stor idé med lokalt jordtag.
Däremot är den rätta vägen för returström i PEN-ledaren i nätägarens kabel tillbaka till transformatorn. Då går ström till fastigheten och returströmmen nära bredvid varandra och magnetfält släcks effektivt ut.
Med lokalt jordtag uppstår en till väg för återström, vilket direkt ökar magnetfälten.
edit:
Med lokalt jordtag kan dessutom helt andra strömmar välja att börja transporteras i dina kablar, t.ex. ifrån järnväg eller högspänningsnätet.
Vilket alltså också givetvis ökar störningarna i ditt hus.
Redigerat:
Gå in på sidan www.eloverkanslig.se Där får du bra svar! Kopierade detta:Många vänder sig till läkare i hopp om att bli bättre, men mediciner hjälper inte på elektriska fält, inte heller mot mikrovågor. Visst bör man kontakta läkare för att utreda om det finns någon medicinsk orsak, men människokroppen påverkas av elektromagnetiska fält, EMF, (läs denna artikel) då är det endast elsanering som gäller.
En läkare som är osäker på behandling, kan gå till FASS och finner där en märklig logik. Där uppmanas läkare att inte undersöka den elektriska miljön. Det är som att strunta i att mäta ljudnivån, då en person besväras av buller i en lokal med hög ljudvolym. Om man som FASS säger, så existerar inte problemet det är troligen ett psykiskt fel på personen?
En läkare som är osäker på behandling, kan gå till FASS och finner där en märklig logik. Där uppmanas läkare att inte undersöka den elektriska miljön. Det är som att strunta i att mäta ljudnivån, då en person besväras av buller i en lokal med hög ljudvolym. Om man som FASS säger, så existerar inte problemet det är troligen ett psykiskt fel på personen?
Som nämnts tidigare skulle jag råda dig att tänka över ev åtgärder noga så att du inte bondfångas av installatörer, elsanerare av diverse slag. Som Mikael skrev ökar risken för tex magnetfält avsevärt om man inför jordtag utan att se till nytta och helhet. Alltså normalt vid lokalgenerering, reservkraft, överspänningsavledare, åskskydd osv inte för tekniskt relevant elsanering om jag nu ska använda det laddade ordet när det gäller åtgärder för reducering av EM-fält oavsett syfte och verkan av det i de här fallen.Wilhelmsen skrev:
Beskriv gärna vad du föreslås göra i tråden om du vill, finns många som läser här och en del som kanske ger någon synpunkt som kan vara nyttig eller diskuteras. Som jag ser det kan det vara vettigt att om man gör något ska det åtminstone vara underbyggt och i rätt riktning oavsett om det sen är verkningslöst i den omdiskuterade frågan. Alltså påstår man sig göra åtgärder som minskar EM-fält ska de också göra det i strikt teknisk-fysikalisk bemärkelse oavsett skälen till varför de görs.
Bra svar? Har du tittat på några av filmerna den personen producerat? Det är PRECIS den typen av bondfångeri och lurendrejeri och pseudovetenskap som det varnas för här i tråden, med all rätt. Om man verkligen tycker sig ha problem som man vill lösa är det fel ställe att titta på. Det är för de flesta svårt att skilja på fakta och pajasinformation på den sidan.elinar skrev:Gå in på sidan www.eloverkanslig.se Där får du bra svar! Kopierade detta:Många vänder sig till läkare i hopp om att bli bättre, men mediciner hjälper inte på elektriska fält, inte heller mot mikrovågor. Visst bör man kontakta läkare för att utreda om det finns någon medicinsk orsak, men människokroppen påverkas av elektromagnetiska fält, EMF, (läs denna artikel) då är det endast elsanering som gäller.